چهار ساله

معنی کلمه چهار ساله در لغت نامه دهخدا

چهارساله. [ چ َ / چ ِ ل َ / ل ِ ] ( ص نسبی ) که چهار سال داشته باشد. که چهار سال بر وی گذشته باشد: اجذاع ؛ چهارساله شدن شتر. ارباع ؛ چهارساله شدن گوسفند. ( تاج المصادر بیهقی ). رجوع به چارساله شود.

معنی کلمه چهار ساله در فرهنگ فارسی

که چهار سال داشته باشد که چهار سال بر وی گذشته باشد .

جملاتی از کاربرد کلمه چهار ساله

در این کشور رئیس حکومت رئیس‌جمهور است و نخست‌وزیر رئیس دولت. رئیس‌جمهور با رأی اعضا مجلس برای دوره‌ای چهار ساله تعیین می‌شود. او کابینه را تعیین می‌کند. اعضای کابینه باید از مجلس رأی اعتماد بگیرند.
بنا بر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بازنگری شده در سال ۱۳۶۸، رئیس‌جمهوری ایران پس از رهبری دومین مقام سیاسی بلندپایه کشور است و قوه مجریه (یکی از قوای سه‌گانه ایران) تحت امر او قرار دارد. رئیس‌جمهور برای یک دوره چهار ساله توسط رای مردم برگزیده می‌شود که بیشینه برای یک دوره پیاپی قابل تکرار است.
در اکتبر ۲۰۰۴، ام‌تی‌ان قراردادی چهار ساله برای حمایت از مسابقات آفریقا به ارزش ۱۲.۵ میلیون دلار منعقد کرد که در آن زمان بزرگترین قرارداد حمایت مالی در تاریخ ورزش آفریقا بود.
اوناس چهار ساله بود که به باشگاه محلی تورس توسط پدرش، دروازه‌بان سابق، حاجی اووناس تشویق شد. وی قبل از پیوستن به تیم زیر ۱۴سال چاتیوروکس، ده سال در تورس بازی کرد.
شورای شهر گناباد به منظور پیشبرد سریع برنامه‌ها از طریق همکاری مردم و نظارت بر امور شهر تشکیل شده‌است. شورای شهر گناباد متشکل از ۵ عضو است که برای یک دورهٔ چهار ساله از طریق انتخابات برگزیده می‌شوند. هم‌چنین نظارت بر عملکرد شهرداری و انتخاب شهردار، تصویب بودجهٔ سالانهٔ شهرداری از دیگر وظایف شورای شهر است.
در مورد این‌که دقیقاً چه زمانی وظیفه لاپورتا شروع شد، بحث‌هایی وجود داشت که هیئت مدیره یک نظر و مخالفت نظر دیگری داشتند. یک عضو باشگاه به دادگاه رفت و در ۱۹ ژوئیه ۲۰۰۶، یک قاضی حکم داد که هشت روز نخست ریاست او در ژوئن ۲۰۰۳ به عنوان اولین سال دوره چهار ساله وی محاسبه شد. دوره وی به پایان رسیده بود و انتخابات جدید فراخوانده شد. به‌طور موقت، این باشگاه توسط یک کمیته مدیریت به رهبری اقتصاددان ژاویر سالا مارتین اداره می‌شد.
بر اساس گزارش‌های اولیه در این حادثه ۲۵ نفر از غیرنظامیان و نیروهای نظامی کشته و ۶۰ نفر نیز زخمی شده‌اند. در بین کشته‌شدگان یک کودک چهار ساله نیز حضور داشت.
اگر امیر جهاندار داد من ندهد چهار ساله نوید مرا که هست خرام
بل در بلومینگتون، ایندیانا متولد شد، پدر و مادرش هر دو روانشناس بودند. هنگامی که یک کودک چهار ساله بود، مادرش متوجه شد که او تعدادی نخ پلاستیکی را به دستگیره‌های کشوی لباسش وصل کرده و آهنگ‌هایی را که مادرش با پیانو می‌نوازد تقلید می‌کند. در آن زمان والدین او برایش یک ویولن با اندازه‌ای مناسب یک کودک پنج ساله خریداری کردند و به این ترتیب او فراگیری موسیقی را از همان سن، به صورت جدی آغاز نمود.
بر طبق بند 28 توافقنامه پاریس، یک کشور نمی‌تواند در سه سال اول از شروع عضویت خود، که این تاریخ برای آمریکا 4 نوامبر سال 2016 بود، از این توافق خارج شود. بعدها کاخ سفید اذعان کرد که آمریکا به روند خروج چهار ساله پایبند است. در تاریخ 4 نوامبر سال 2019، حکومت طی یک اعلامیه رسمی تمایل خود به خروج از توافقنامه را اعلام کرد، که 12 ماه تا انجام آن به طول انجامید. تا زمان عملی شدن خروج آمریکا، ایالات متحده ملزم به حفظ تعهدات خود ذیل این توافقنامه بود و باید به گزارش کردن میزان انتشار خود به ملل متحد ادامه می‌داد.
در خانه، تاتیانا و الگا در خانواده به عنوان «جفت بزرگ» شناخته می‌شدند. آنها یک اتاق خواب مشترک داشتند و از دوران کودکی به یکدیگر بسیار نزدیک بودند. در بهار سال ۱۹۰۱، الگا تب حصبه گرفت و چند هفته در درمانگاه بود. هنگامی که او در دوران نقاهت بود، تاتیانا اجازه پیدا کرد تا پنج دقیقه خواهر بزرگترش را ببیند اما او را نشناخت. وقتی ندیمه اش مارگاریتا ایگر، به او گفت که این کودک بیمار الگا است، تاتیانای چهار ساله شروع به گریستن کرد و گفت این بچهٔ رنگ پریده و استخوانی نمی‌تواند خواهر عزیز من باشد. ایگر نتوانست او را متقاعد کند.