چهار زبان

معنی کلمه چهار زبان در لغت نامه دهخدا

چهارزبان. [ چ َ / چ ِ زَ ] ( ص مرکب ) کنایه از کسی است که بر یک سخن نماند و هر لحظه سخنی گوید. ( برهان ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( فرهنگ فارسی معین ). || ( اِ مرکب ) کنایه از چشم و بینی و گوش و دهن باشد. ( انجمن آرا ).

معنی کلمه چهار زبان در فرهنگ فارسی

( صفت ) شخصی که بریک سخن نماند و هر لحظه سخنی گوید .
کنایه از کسی است که بر یک سخن نماند و هر لحظه سخنی گوید . یا کنایه از چشم و بینی و گوش و دهن باشد .

جملاتی از کاربرد کلمه چهار زبان

کشیش منینگ اولین کتاب خود را به کتابخانه کالج داد، فرهنگ لغت والنتین شیندلر پنتاگلتون عبری، کلدانی، سیراکوم، تلمودی‌خاخامی و عربی (در این کتاب واژگان عبری و چهار زبان سامی دیگر به لاتین ترجمه شده‌است) که در ۱۶۱۲ در هانوفر آلمان چاپ شد.
در میان زبان‌های فوق چهار زبان هیچ ارتباطی با هم ندارند: بامبارایی، پل، سونقوی و تماچک. اما زبان بامبارایی به دلیل غنای مجموعه لغات و ساده بودن ساختار آن بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. بامبارایی بسیار با زبان دیولا که در ساحل عاج و بورکینافاسو تکلم می‌شود، با زبان ماندیکا (زبان رایج در گینه، گامبیا، لیبریا و سیرالئون) شباهت دارد و در اکثر ادارات کشور کارکنان در ارتباطات شخصی خود از آن استفاده می‌نمایند. زبان‌های فوق به غیر از تماچک هیچ‌کدام دارای خط نوشتاری نیستند اما اخیراً تلاش‌هایی به عمل آمده تا زبان بامبارایی با الفبای لاتین به نگارش درآید.
برنامه‌های این شبکه تلویزیونی سیاسی، فرهنگی، آموزشی و سرگرم‌کننده است. اخبار در این شبکه به چهار زبان دری، پشتو ازبکی، و انگلیسی پخش می‌گردد.
دوره استقرار اقوام ایرانی در فلات کنونی ایران از هزاره سوم پ. م تا پایان شاهنشاهی هخامنشی در سده چهارم پ. م را در بر می‌گیرد. از زبان‌های ایرانی باستان چهار زبان آن شناخته شده است: زبان مادی، سکایی، اوستایی و پارسی باستان. از زبان مادی و سکایی که یکی در غرب ایران و منطقه فرمان‌روایی ماد و دیگری در شمال، از مرزهای چین تا دریای سیاه، از جمله بین اقوام پارت و ساکنان سغد، رایج بوده، تنها کلمات و عباراتی در آثار دیگران برجای مانده است. اما از زبان‌های اوِستایی و پارسی باستان مدارک بسیار در دست است. زبان اوِستایی، گویش مردم اطراف دریاچه هامون در سیستان بوده[نیازمند منبع] و زرتشت کتاب خود را به این زبان نوشته است.
زبان تلوگو به‌طور عمده در ایالت آندرا پرادش، واقع در جنوب‌شرقی هند تکلم می‌شود. این زبان، گسترده‌ترین زبان از میان چهار زبان مهم دراویدی در جنوب هند محسوب می‌شود. در قانون اساسی هند، هریک از این چهار زبان به عنوان یک زبان ایالتی به رسمیت شناخته شده‌است. الفبای تلوگویی شباهت بسیار زیادی با زبان کندا دارد که هر دو از خط «گرانتا» نشأت گرفته‌اند که خود در قرن پنجم میلادی در هند پدیدار شد.
فرانسوی یکی از چهار زبان رسمی سوئیس به همراه آلمانی، ایتالیایی و رومانش است و در قسمت غربی سوئیس به نام روماندی صحبت می‌شود که ژنو بزرگ‌ترین شهر آن است. تقسیم‌بندی‌های زبانی در سوئیس با تقسیم‌بندی‌های سیاسی منطبق نیست و برخی از شهرها کانتون‌ها دارای وضعیت دو زبانه هستند: برای نمونه، شهرهایی مانند بیل و کانتون‌هایی مانند وله، فریبورگ و برن. فرانسوی زبان مادری حدود ۲۳٪ از جمعیت سوئیس است و ۵۰٪ از مردم به آن تسلط دارند.
صنعت فیلم‌سازی مدرس هر ساله شمار زیادی فیلم به زبان تامیلی ساخته و اکران می‌کند. بیشتر استودیوهای فیلم‌سازی این ایالت در محلی به نام کودام‌باکام در نزدیکی چنای قرار دارند و به همین دلیل است به صنعت فیلم‌سازی این ناحیه کالی‌وود هم می‌گویند. برای مدت طولانی این محل مرکز فیلم‌سازی به چهار زبان اصلی جنوب هند بود.
این شهرداری دارای چهار زبان رسمی است: فنلاندی، سامی ایناری (حدود ۴۰۰ گویشور)، سامی اسکولت (حدود ۴۰۰ گویشور) و سامی شمالی (حدود ۷۰۰ گویشور). برآورد تعداد افرادی که به هر یک از زبان‌های سامی تسلط دارند با تعداد افرادی که آن‌ها را در سرشماری‌ها به عنوان زبان مادری خود ثبت می‌کنند متفاوت است. از جمعیت کل ۶٬۸۶۳ نفری در سال ۲۰۱۰، ۶٬۳۶۶ نفر فنلاندی و ۴۰۰ نفر یکی از زبان‌های سامی را به عنوان زبان مادری خود ثبت کردند. ۹۷ نفر دیگر نیز زبان مادری خود را زبان‌های دیگری ثبت کردند.
او با چهار زبان آشنا بود: ترکی، عربی، فرانسوی، عبری.
بین در زمان نوجوانی به دلیل ضریب هوشی بالایش چهار زبان انگلیسی، اسپانیایی، پرتغالی و لاتین را آموخت و در سری قسمت‌های بتمن: انتقام بین قادر به حرف زدن به هر چهار زبان بود. او به ده زبان زنده دنیا، به علاوه حداقل چهار زبان محرمانه و مرده مسلط است. در همین سری‌ها بین مبارزه‌ای سخت را با شخصی از پنادورا داشت که نزدیک به مرگ بود اما از مرگ نجات پیدا کرد.