چهار روزه

معنی کلمه چهار روزه در لغت نامه دهخدا

چهارروزه.[ چ َ / چ ِ زَ / زِ ] ( ص نسبی ) مجازاً به معنی زودگذر و ناپایدار که بس نپاید و به درازا نکشد. سپنجی.
- چهارروزه عمر یا عمر چهارروزه ؛ عمر زودگذر.
- دنیای چهارروزه ؛ دنیای ناپایدار. جهان گذران.

معنی کلمه چهار روزه در فرهنگ فارسی

مجازا بمعنی زود گذر و نا پایدار که بس نپاید و بدرازا نکشد . سنپجی .

جملاتی از کاربرد کلمه چهار روزه

داستان فیلم درباره زنی به نام هلن است که همراه پدر و فرزندانش در لندن زندگی می کند. همسر او امدادگری است که در اروپای شرقی مشغول کار است. هلن ماه هاست که از جرج همسرش بی خبر است. اما امید دارد که او روزی برگردد. هلن یک روز با ماشین تصادف می‌کند و در حالی بین مرگ و زندگی قرار می‌گیرد. کیلومترها دورتر جرج از همسرش بی اطلاع است و هلن نیز از مرگ خود بی اطلاع است و این آغاز سفر چهار روزه هلن در اودیسه است
در بریتانیا، تعطیلات بانکی اضافی وجود دارد، و تعطیلات معمول بانکی بهار از اواخر ماه مه به شروع ماه ژوئن منتقل می‌شود تا تعطیلات بانکی چهار روزه از پنجشنبه ۲ ژوئن تا یکشنبه ۵ ژوئن برگزار گردد. دولت بریتانیا وعده داده‌است که در این جشن «نمایش یک بار در یک نسل» را برگزار کند که «بهترین شکوه و عظمت تشریفاتی بریتانیا را با نمایش‌های هنری و تکنولوژیکی پیشرفته ارائه خواهد داد». این اولین بار است که یک پادشاه بریتانیایی جشن پلاتینی را برگزار می‌کند.
پس از آغاز کار طرح‌ریزی عملیات بارباروسا، برآورد دشمن با تحقیق چهار روزه و عجولانه ستاد سرهنگ دوم ابرهارد کینتسل در سازمان اطلاعات نظامی ارتش‌های خارجی شرق در ارتباط با توان ارتش سرخ آغاز شد. تمامی برنامه‌ریزی‌های بعدی آلمانی‌ها بر اساس اطلاعات ناقص و ناکافی حاصل از تحقیقات ضعیف این ستاد کوچک و پرمشغله، صورت گرفت. گشتاپو نیز به عنوان مسئول اطلاعات سیاسی، با پیش‌بینی فروپاشی حاکمیت شوروی در عرض چند هفته، لایه دیگری از نادرستی به تمامی این برآوردها افزود. سازمان‌های اطلاعاتی آلمان با وجود رصد ده‌ساله، آگاهی اندکی نسبت به دشمن آینده خود به دست آورده بودند.
در طول دههٔ ۹۰ میلادی سازمان ملل تصمیم گرفت به دلیل فشاری که تحریم‌ها بر مردم عادی عراق آورده بود بخشی از آن را بردارد. در آذرماه ۱۳۷۷ آمریکا حمله‌ای چهار روزه به عراق کرد.
جشنواره تیرگان جشنواره هنری و فرهنگی چهار روزه است که به صورت دوسالانه (هر دو سال یک بار) در تورنتو کانادا برگزار می‌شود. تیرگان پلی در راستای شناساندن فرهنگ و هنر ایران زمین با برگزاری جشنواره چهار روزه در شهر تورنتو می‌باشد که سرآمد همه شهرها در پذیرش گوناگونی فرهنگهاست.
هلدینگ توسعه نیشکر و صنایع جانبی بر اساس سیاست‌گذاری‌های خود، هر سال یکی از شرکت‌های هشت‌گانه را موظف می‌کند که میزبانیِ جشنواره‌ی ملی شکرستان را بر عهده بگیرد. هر سال یکی از این شرکت‌ها میزبان عموم مردم برای حضور در جشنواره‌ای چهار روزه می‌شوند و در خلال جشنواره مخاطبان را با فرایند تولید شکر از نیشکر آشنا می‌کنند.
نبرد مدائن نبردی میان حمدانیان و بریدیان بر سر سلطه بر شهر بغداد بود که با پیروزی حمدانیان به پایان رسید. این نبرد در نزدیکی مدائن در مرکز عراق، طی یک درگیری شدید چهار روزه (۱۶–۱۹ اوت ۹۴۲)[یادداشت ۱] به وقوع پیوست که برای هر دو طرف تلفات زیادی را به همراه داشت؛ همین مسئله باعث شد تا سپاه شکست‌خورده بتواند از مهلکه عقب‌نشینی کند و سپاه پیروز قادر به تعقیب دشمن نباشد. سپاه بریدی ابتدا به واسط و سپس بصره عقب‌نشینی کردند.
در راستای گسترش و شناساندن فرهنگ و هنر ایرانی، تیرگان تلاش ویژه‌ای برای فراخواندن همکاری همه ایرانیان از گروه‌های گوناگون قومی و رشته‌های فرهنگی و هنری را دنبال می‌کند و از پذیرا بودن گوناگونی فرهنگ‌ها بر خود می‌بالد. در برنامه تیرگان، هنرمندان ایرانی تبار برجسته‌ای که فرهنگ و هنر پرشکوه ایرانی را پاس می‌دارند از درون و بیرون مرزهای کانادا به همکاری فراخوانده می‌شوند. همچنین هنگام برگزاری این جشنواره خوراکی‌ها و هنرهای دستی گوناگون ایرانی بدست فروشنده دکه‌ها در دسترس خواهد بود. این جشنواره چهار روزه یک رویداد خوش آیند، آموزشی، سرگرم‌کننده برای موج گسترده‌ای از تماشاچیان خواهد بود.
نشست چهار روزه این لویه جرگه در کابل به بررسی همکاری استراتژیک با آمریکا و موضوع مصالحه با طالبان پرداخت. طالبان تهدید کرده بود این مجمع را که بیش از دو هزار سرکرده سیاسی و اجتماعی در آن شرکت داشتند مختل خواهد کرد. هم‌زمان با این لویه جرگه راکت‌هایی در کابل شلیک شد.
جنگ مصر و لیبی که با نام جنگ چهار روزه (به عربی: حرب الأربعة أيام) نیز شناخته می‌شود، یک جنگ کوتاه مرزی میان مصر و لیبی بود که در میانه ۲۱ تا ۲۴ ژوئیه ۱۹۷۷ رخ داد.