چه گونه

معنی کلمه چه گونه در لغت نامه دهخدا

چه گونه. [ چ ِ ن َ / ن ِ ] ( ادات استفهام ) ( مرکب از «چه » استفهام + «گونه » ). چه سان ؟. رجوع به چگونه شود.

معنی کلمه چه گونه در فرهنگ فارسی

چه سان .

جملاتی از کاربرد کلمه چه گونه

ترا که خوف نبوده ست شوق عشق چه دانی ترا که دیده نباشد نظر چه گونه ببازی
مزیت بزرگ زبان‌هایی که از بررسی گونه ایستا استفاده می‌کنند این است که می‌توانند بسیاری از خطاها و اشتباهات را به سرعت در مرحله توسعه شناسایی کنند. ایستا گونگی معمولاً کدهای کامپایل شده‌ای را نتیجه می دهند که سریع تر اجرا می‌شوند زیرا زمانی که کامپایلر می‌داند که دقیقاً از چه گونه اطلاعاتی استفاده می‌کند می‌تواند کدهای ماشین بهینه تری تولید کند. ( کدهایی که سریع ترند یا حافظه کمتری اشغال می‌کنند)
ابواحمد کبیر گوید از شیخ ابوعبداللّهِ خفیف شنیدم که گفت بوعمرو زُجاجی حکایت کرد که نزدیک جنید شدم، خواستم که به حجّ شوم، جنید مرا درمی داد آن بر میزْر خویش بستم و هیچ منزل نرسیدم الّا که در آن منزل رفقی یافتم و بدان درم محتاج نشدم چون حجّ کردم و بازآمدم، در پیش جنید شدم دست بیرون کرد و گفت بیار آن درم پس گفت چه گونه بود گفتم مُهْر به جای خویش است.
چو نام خویشتن حق بی‌نشان کرد چه گونه یاد او هرگز توان کرد
چه گویم چو آگه شود مادرش چه گونه فرستم کسی را برش
سپندِ دل همه بر آتشِ دعا دارند چه گونه چشم رسد روزگارِ ایشان را
حریف ناز نداند که همنشین نیاز چه گونه می گذراند شبان تا سحرم
به جای دیدۀ مایی هنوز نا دیده چه گونه باشد اگر دیده بر شما افتد
نه مرد عشق بازار تو بودیم چه گونه با فراق تو برآییم
گرفت آینه طبع را غبار الم چه گونه دل طلب جام غم زدا نکند
سکندر آگهیش گرز لعل جانان بود چه گونه این همه مشتاق آب حیوان بود
در زمان فیلمبرداری، هیچکاک از او سؤال پرسید که چه گونه ای در سبک پاپ علاقه‌مند است و از چه گونه پایی متنفر می‌باشد. وی به او این گونه گفت که از پای کدو تنبل فراری و بیزار می‌باشد. وقتی که هنگام فیلمبرداری از کنش شخصیت او به یافتن یک سگ خفه گردیده رسید، او به او پای کدو تنبلی تحویل داد که با «جوک‌های کاکنی خام» سرو می‌گردید تا کاری نامناسب را به دنبال داشته باشد. در پایان روز فیلمبرداری، هیچکاک و بعضی از هنرمندان کیکی به اشکال هیکل نفسانی خودش به او هدیه دادند.