چه چیزی

معنی کلمه چه چیزی در لغت نامه دهخدا

چه چیزی. [ چ ِ ] ( حامص مرکب ) ماهیت. اصل و کنه هر چیز : چنانک اندررسید به چه چیزی روان و تصور کردن وی چنانک گردیدن به نامردن روان و تصدیق کردن به وی. ( ابن سینا دانشنامه علائی ص 4 ).

معنی کلمه چه چیزی در فرهنگ فارسی

ماهیت . اصل و کنه هر چیز . چنانکه اندر رسید بچه چیزی روان و تصور کردن وی چنانک گردیدن بنا مردن روان و تصدیق کردن بوی .

جملاتی از کاربرد کلمه چه چیزی

ای عشق چه چیزی و کجا خیزی تو؟ کز آب روان گرد برانگیزی تو
چه میدانی تو ای دل تا چه چیزی نکو بنگر که بس چیز عزیزی
گر گهی باشد خیال و گاه نه پس چه چیزی تو، نگوئی، جز خیال؟
آن گاه بنگر در آن دم چه چیزی را دوست همی داری، آن را هم اکنون به اجرا درآور و نیز در آن دم چه چیزی را ناخوش داری، هم اکنونش رها کن. بسا که زمان مرگ سخت نزدیک بود.
مأموریت برخورد ژرف برای کمک به پاسخگویی به سؤالات اساسی در مورد دنباله‌دارها برنامه‌ریزی شده بود، که شامل چه چیزی ترکیب هسته دنباله‌دار را می‌سازد، دهانه به چه عمقی از برخورد می‌رسد، و منشأ دنباله‌دار در شکل‌گیری آن کجاست. با مشاهده ترکیب این دنباله‌دار، ستاره‌شناسان امیدوار بودند که بر اساس تفاوت‌های بین ساختار داخلی و خارجی دنباله‌دار، چگونگی شکل‌گیری دنباله‌دارها را تعیین کنند. مشاهدات برخورد و پیامدهای آن به اخترشناسان اجازه می‌دهد تا پاسخ این سؤالات را تعیین کنند.
اختلافات هستی شناختی درمورد این نیست که چه چیزی وجود دارد، بلکه مرکز منازعه این است که کدامین اشیای از مجموعه خاصی از مواد تشکیل شده‌اند. اشیای خاصی که توسط یک هستی‌شناسی معین ارائه می‌شوند را می‌توان به عنوان نمونه‌هایی از یک یا چند نوع شی مجزا طبقه‌بندی کرد.
بعد از توماس هوبس، در هسته جمهوری‌خواهی مفهوم قرارداد اجتماعی وجود دارد. اگرچه جمهوری‌خواهی مدرن، نظام شاهی (موروثی یا خودکامه) را به نفع حاکمیت توسط مردم رد می‌کند، جمهوری‌خواهی کلاسیک نظام شاهی را به عنوان یک نوع دولت در میان دیگران می‌داند. جمهوری‌خواهی کلاسیک به هدف مقابله با همه انواع استبداد، اعم از نظام سلطنتی، اشرافی یا دموکراتیک (استبداد اکثریت) پیشکش گردید. خود این تصورات که چه چیزی تشکیل دهنده ایده‌آل جمهوری تا جمهوری‌خواهی کلاسیک است، به دیدگاه شخصی افراد بستگی دارد. با این حال، ایده‌آل‌ترین جمهوری نوع نظام مختلط است که بر مبنای تعقیب مدنیت ایجاد گردد.
مفهوم توسعه پایدار، پیوسته مورد انتقاد بوده و این انتقاد هنوز ادامه دارد، از جمله این سؤال که در توسعه پایدار چه چیزی دقیقاً باید پایدار بماند. استدلال شده‌است که چیزی به نام استفاده پایدار از یک منبع تجدید ناپذیر وجود ندارد، زیرا هر میزان مثبت بهره‌برداری در نهایت منجر به اتمام ذخایر محدود زمین می‌شود؛ این دیدگاه منجر به این نتیجه می‌شود که انقلاب صنعتی در کل ناپایدار است.
بپرسید و گفتش چه چیزی بگوی بدان‌گونه کت هست بنمای روی
علمی که به جستجو و مطالعهٔ حیات در جهان هستی — یعنی هم روی زمین و هم در جای‌های دیگر — می‌پردازد، اخترزیست‌شناسی نامیده می‌شود. با مطالعهٔ حیات روی زمین، که تنها شکل شناخته شدهٔ حیات است، اخترزیست‌شناسی سعی می‌کند نحوهٔ آغاز و تکامل حیات و نیازهای آن برای ادامهٔ حیات را درک کند. این به تعیین اینکه در هنگام جستجو برای حیات در دیگر اجرام آسمانی به دنبال چه چیزی باید بود، کمک می‌کند. این یک حوزهٔ مطالعاتی پیچیده است و از چشم‌اندازهای ترکیبی چندین رشتهٔ علمی، مانند نجوم، زیست‌شناسی، شیمی، زمین‌شناسی، اقیانوس‌شناسی و علوم جوی استفاده می‌کند.
که میداند ترا تا خود چه چیزی که هستی قلبی و چون جان عزیزی
روز بعد، سینتیا به آپارتمان گراهام می‌رود و خودش را معرفی می‌کند. سینتیا اصرار می‌کند که گراهام توضیح دهد روز قبل چه چیزی آن را «ترسانده». گراهام برای او در مورد نوارهای ویدئویی توضیح می‌دهد و برای سینتیا در مورد اختلالات جنسی خودش اقرار می‌کند: در حضور دیگران از لحاظ جنسی ناتوان است ولی وقتی که این ویدئوها را به تنهایی می‌بیند ارضا می‌شود. گراهام به سینتیا پیشنهاد می‌کند که او هم یک نوار درست کند و به او اطمینان می‌دهد که کس دیگری اجازه ندارد فیلم‌ها را ببیند. سینتیا که به گراهام اعتماد دارد پیشنهادش را می‌پذیرد. سینتیا پس از بازگشت برای آن که به وحشت افتاده بود گزارش می‌دهد که چه شده. سینتیا همچنین با جان هم در این مورد صحبت می‌کند.
هلن بوید توضیح داد که چه چیزی ممکن است انگیزه برخی را برای اعتراض به این کتاب داشته باشد:
ببین تا خود چه چیزی وز کجائی بجو از خویش اصل آشنائی
که داند تا تو اندر پردهٔ غیب چه چیزی و چه اصلی مایهٔ توست
در چه کاری که خود درنگت نیست؟ یا چه چیزی که هیچ رنگت نیست؟
بسته به گونه، مکان و مضمون، سانسور مستقیم ممکن است قانونی باشد یا نباشد. بسیاری از کشورها حمایت‌های مستحکمی را در برابر سانسور به صورت قانونی ارائه می‌کنند، اما هیچ‌یک از این حمایت‌ها مطلق نیستند و اغلب ادعای ضرورت ایجاد تعادل بین حقوق متضاد می‌شود تا مشخص شود چه چیزی می‌تواند و چه چیزی نمی‌تواند سانسور شود. هیچ قانونی علیه خودسانسوری وجود ندارد.
وی طراح پوستر آثاری همچون آلبوم‌های کلان‌شهر بخش ۲: صحنه‌هایی از یک خاطره و همایش و کتاب گورستان و جادوی واقعیت: چگونه می‌دانیم چه چیزی واقعاً درست است بوده‌است.
در همین زمان بود که مارتین برای اولین بار با یک مرد وارد رابطه شد. او ترس از گرایشش را کنار گذاشت و خیلی زود پیش مادرش، که حامی او بود، اعلام کرد. اگرچه، بعد از پایان یافتن این رابطه، ریکی مارتین حتی بیش‌تر از قبل احساساتش را درون خود مخفی کرد و دوباره با زنان قرار گذاشت. او به یاد می‌آورد: "من از قبل این احساس را می‌کردم که لاتینو بودن در هالیوود دشوار است؛ چه چیزی می‌تواند دشوارتر از لاتینو و همجنس‌گرا بودن باشد؟"