چنگدو
معنی کلمه چنگدو در لغت نامه دهخدا

چنگدو

معنی کلمه چنگدو در لغت نامه دهخدا

چنگدو. [ چ َ ] ( اِخ ) نام شهری است در ملک چین. ( برهان ). شهری در چین. ( ناظم الاطباء ). نام قدیم خان بالیغ ( خان بالغ ) دارالملک ختای از اقلیم چهارم و پنجم است در اقلیم پنجم طولش از جزایر خالدات ( قکد = 24 ) و عرضش از خط استوا ( لز = 37 ) و شهری بزرگ است. ( نزهة القلوب ج 3 ص 258 ).

معنی کلمه چنگدو در دانشنامه عمومی

چنگدو ( به چینی: 成都 ) ( به انگلیسی: Chengdu ) یکی از شهرهای جمهوری خلق چین و مرکز استان سیچوآن است. این شهر در جنوب غربی چین جای دارد و یکی از مهم ترین مرکزهای اقتصادی، ترابری و ارتباطی این کشور است.
جمعیت چنگدو برابر با ۲۰. ۹۳۷. ۷۵۷ نفر است ( برآورد سال ۲۰۲۰ ) .
مردم چنگدو ( و به طور کلی سیچوآن ) گرایش به خوردن غذاهای تند و پرادویه دارند. بر خلاف جمعیت کمتر چنگدو نسبت به شانگهای ( کمتر از نصف ) ، تعداد قهوه خانه ها و بارهای آن بیشتر از شانگهای است.
چنگدو میزبان صنایع و بازارهای مهم و کلیدی در چین است. استان سیچوآن و شهر چنگدو از دیرباز پایتخت طب سنتی چینی بوده اند. این شهر همچنین به عنوان بنیانگذار صنایع الکترونیک و فناوری اطلاعات ملی در کشور شناخته می شود. شرکت های چندملیتی زیادی مانند اینتل، آی بی ام، نوکیا، آلکاتل، موتورولا، ساپ و مایکروسافت در این شهر مشغول به فعالیت هستند.
معنی کلمه چنگدو در دانشنامه عمومی
معنی کلمه چنگدو در دانشنامه آزاد فارسی
جملاتی از کاربرد کلمه چنگدو

معنی کلمه چنگدو در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:جنگدو

جملاتی از کاربرد کلمه چنگدو

پس از چی بی، لیو بی بر ساختن پادشاهی خود تمرکز کرد. او پس از درخواست مردم برای راهنمایی او قلعه لو را از پسر عمویش لیو ژانگ تحویل گرفت (اگرچه او پانگ تانگ را از دست داد)، و همچنین استان جینگ را پس از شکست هان ژوان از چانگشا، لیو دو از لینگلینگ، ژائو فان از گوئیانگ و جین ژوان متحد کرد. وولینگ او پس از این نبرد هوانگ ژونگ و وی یان را به عنوان افسر به دست آورد و ارتش بزرگ او بقیه استان یی را در چنگدو در سال ۲۱۴ پس از میلاد فتح کرد. بلافاصله پس از آن، او به ما چائو در نبرد تانگ پاس ("قصه ها") در برابر کائو کائو کمک کرد و او را به عنوان ژنرال پس از چنگدو به دست آورد.
این جنگنده محصول مشترک مجموعه هوافضای پاکستان و شرکت هوانوردی چنگدو چین است؛ که در چین به نام اف‌سی ۱ ژیائولانگ شناخته می‌شود. این جنگنده از موتور روسی آردی-۹۳ بهره می‌گیرد که آن را به حداکثر سرعت ۱٫۶ ماخ می‌رساند و توانایی انجام مأموریت‌های چندمنظوره و متنوعی چون رهگیری، شناسایی هوایی، حمله به زمین و اهداف دریایی را دارد. جی‌اف-۱۷ به یک توپ مسلسل ۲۳ م‌م دولول مجهز است و می‌تواند به انواع موشک‌های هوابه‌هوا و هوابه‌سطح مسلح شود.
در سال ۲۲۱، لیو بی خود را امپراتور در چنگدو اعلام کرد و ایالت لیو شو هان را تأسیس کرد. سون کوان تا سال ۲۲۲ به عنوان یک سوژه اسمی سائو پی باقی ماند، زمانی که او خود را پادشاه یک ایالت جداگانه به نام سون وو (که در تاریخ بیشتر به عنوان وو شرقی شناخته می‌شود) اعلام کرد. در سال ۲۲۹، سون کوان به‌طور رسمی امپراتور وو شد.
از نمونه‌های شناخته‌شدهٔ جنگنده سبک می‌توان به اف-۸۶ سیبر، نورثروپ اف-۵، میگ-۱۵، میگ-۲۱، داسو میراژ ۳ ، ساب ۳۵ دراکن ، هسا صاعقه و هسا اذرخش و هسا کوثر اشاره کرد. جنگنده‌های سبک مدرن‌تر نظیر جنرال داینامیکس اف-۱۶ فایتینگ فالکن و چنگدو جی-۱۰ از لحاظ عملکرد بسیار بهبود یافته و با سایر جنگنده‌ها رقابت می‌کنند.
جیانگ در 15 اکتبر 2019 در چنگدو در سن 84 سالگی درگذشت.
این جنگنده براساس نیازهای نیروی هوایی پاکستان ساخته شد و در کنار جنگنده آمریکایی اف-۱۶ به ستون فقرات نیروی هوایی این کشور تبدیل شده‌است. چینی‌ها که در تولید این جنگنده مشارکت داشته‌اند، آن را به خدمت نگرفتند. ۶۴ فروند از این هواپیما تا پایان سال ۲۰۱۴ وارد خدمت در نیروی هوایی پاکستان شد. پاکستان این هواپیما را جایگزین جنگنده‌های سالخورده چینی و فرانسوی نانچانگ کیو-۵، چنگدو جی-۷، و میراژ ۳ خود می‌کند.
این خودرو در سال ۲۰۱۶ در نمایشگاه خودروی چنگدو چین معرفی شد، ام‌ایکس۵ در زمان عرضه در سال ۲۰۱۶ با قیمت‌های مختلف از ۱۰۳٬۵۰۰ یوان تا ۱۳۵٬۵۰۰ یوان در دسترس بازار بود.
ترامپچی جی‌اس۳ بر پایه پلت‌فرم سدان ترامپچی جی‌ای۳اس ساخته شده‌است و در نمایشگاه خودروی چنگدو ۲۰۱۷ و نمایشگاه خودروی دیترویت ۲۰۱۸ به نمایش درآمد و بعد از مدت کوتاهی با قیمت‌هایی از ۷۳۸۰۰ تا ۱۱۶۸۰۰ یوان در بازار خودروی چین عرضه شد.
موسسه تحقیقاتی چنگدو دانشگاه بی هانگ یک موسسه تحقیقاتی در حال ساخت توسط دانشگاه بی هانگ است.این موسسه در شهر علمی چنگدو، منطقه جدید تیانفو، شهر چنگدو، استان سیچوان واقع شده است، علاوه بر این، دارای پایگاه های آموزشی فارغ التحصیل در شهرهای پنگژو و لوژو نیز می باشد. در سال 2018 افتتاح شود.
تا تاریخ ژانویه ۲۰۲۳[بروزرسانی]، جنگنده‌های نسل پنجم عملیاتی عبارت‌اند از؛ اف-۲۲ رپتور (از دسامبر ۲۰۰۵ در نیروی هوایی آمریکا)، لاکهید مارتین اف-۳۵ لایتنینگ ۲ (از ژوئیه ۲۰۱۵ در نیروی هوایی آمریکا)، چنگدو جی-۲۰ (از سپتامبر ۲۰۱۷ در نیروی هوایی چین) و سوخو-۵۷ (از ۲۵ دسامبر ۲۰۲۰ در نیروی هوایی روسیه). دیگر طرح‌های ملی یا بین‌المللی همچنان در حال توسعه هستند.