چندار

معنی کلمه چندار در لغت نامه دهخدا

چندار. [ ] ( اِخ ) دهی است جزء دهستان برغان ولیان بخش کرج شهرستان تهران که در 30 هزارگزی باختر کرج و 6 هزارگزی شمال راه شوسه کرج به قزوین و در دامنه کوه واقع است. هوایش سردسیری است و 1125 تن سکنه دارد. آبش از رودخانه برغان. محصولش غلات ، بنشن ، چغندر قند، میوه و لبنیات. شغل اهالی زراعت ، گله داری و کرباس بافی و راهش از طریق کردان و بانوصحرا ماشین رو است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 1 ).

معنی کلمه چندار در دانشنامه آزاد فارسی

چِنْدار
شهری در استان البرز، شهرستان ساوجبلاغ، و مرکز اداری بخش چندار. با ارتفاع ۱,۴۱۰ متر، در کوه پایه های جنوبی البرز، در ۶۴کیلومتری غرب شمالی تهران و ۱۱کیلومتری شرق شمالی هشتگرد در غرب راه هشتگرد به اغشت قرار دارد. اقلیم این شهر معتدل و خشک است.

جملاتی از کاربرد کلمه چندار

دهستان چندار دهستانی در بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ، استان البرز در ایران است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۱۱۰ نفر (۳۵۳۷ خانوار) بوده‌است.
این روستا در دهستان چندار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۶۶ نفر (۲۶۱خانوار) بوده‌است.
پیش او باشد چندار که سخن روشن ننهد وزنی بر گفته و برگفتن
تکیه اغشت روستایی از توابع بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ در استان البرز ایران است. زبان رایج در تکیه اغشت مانند گویش روستای آغشت تاتی است.
بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ در سال ۱۳۸۵ برابر با ۲۱۴۴۴ نفر بوده است.
بَرَغان روستایی واقع در استان البرز ایران است. روستای برغان در دهستان برغان بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ در غرب استان البرز و در کوه‌های البرز و در میان کرج و هشتگرد واقع شده‌است.
آب چندار (کهگیلویه)، روستایی از توابع بخش چاروسا شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد ایران است.
دهستان میان طالقان از شمال شرق به شهرستان کلاردشت (استان مازندران) و از شمال غرب به شهرستان الموت (استان قزوین)از شرق به بخش بالا طالقان و از غرب به دهستان پایین‌طالقان و از جنوب به دو بخش مرکزی و چندار شهرستان ساوجبلاغ محدود است. کوه شاه البرز در شمال و کوه ارزنگ در جنوب این دهستان قرار دارد. کوه شاه البرز با ارتفاع ۴۲۰۰ متر هفتمین قله مرتفع کشور محسوب می‌گردد.[نیازمند منبع]
دوزعنبر، روستایی از توابع بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ در استان البرز ایران است.
این روستا در دهستان چندار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۷ نفر (۳۷خانوار) بوده‌است.
بخش چندار یکی از بخش‌های شهرستان ساوجبلاغ در استان البرز ایران است. چندار یکی از مناطق خوش آب و هوای شهرستان ساوجبلاغ است.