چقه

معنی کلمه چقه در لغت نامه دهخدا

چقه. [ چ ِق ْ ق َ ] ( اِ ) در تداول مردم شوشتر نام بازیی است کودکانه که پاره ای سفال را بر پشت یا کف دست نهند به هوا اندازند وبگیرند. ( لغت محلی شوشتر- خطی ). || ( اِ صوت ) در اصطلاح اهالی شوشتر صدا و آوایی که از خوردن دو چیز بیکدیگر برآید. ( لغت محلی شوشتر - خطی ). تقّه.تق تق و چق چق چقاچاق و چقاچق. و رجوع به چق چق شود.

معنی کلمه چقه در فرهنگ فارسی

در تداول مردم شوشتر نام بازیی است کودکانه که پاره ای سفالرا بر پشت یا کف دست نهند به هوا اندازند و بگیرند .

معنی کلمه چقه در ویکی واژه

(شوشتری): در تداول مردم شوشتر نام بازيی است کودکانه، که پاره‌ای سفال را بر پشت يا کف دست نهند به هوا اندازند و بگيرند. (لغت محلی شوشتر- خطي)
(صوت): در اصطلاح اهالی شوشتر صدا و آوايی که از خوردن دو چيز بيکديگر برآيد.
در گویش استان‌های جنوبی به معنی چادر زنانه است.

جملاتی از کاربرد کلمه چقه

چُغا (و نیز چیا ، چوغا، چوقا و چقا)به معنی تپه منفرد میباشد یا قله منفرد است که دور آن زمین هموار است. چغا در مناطق غرب و جنوب غربی ایران برای نامیدن مکان‌های مختلف و روستاها به کار رفته‌است. مانند چغازنبیل که نقوش لباس لرهای بختیاری از ان گرفته شده و یا چغا بروجرد و چغا اراک و چقه قشقایی شیراز در استان فارس و یا چغا هله در استان بوشهر.
تپه چقه بی ۲ مربوط به دوره پارت - دوره ساسانی است و در شهرستان تکاب، بخش مرکزی، دهستان کرفتو، روستای داش بلاغ واقع شده است. این اثر در تاریخ ۳۰ دی ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۶۷۶۶ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.