چشمه شور

معنی کلمه چشمه شور در لغت نامه دهخدا

چشمه شور. [ چ َ م َ ] ( اِخ ) دهی است جزء دهستان فمرود بخش حومه شهرستان قم که در 60 هزارگزی شمال قم و 8 هزارگزی خاوری راه شوسه قم به تهران واقع است و 50 تن سکنه دارد. آبش از چشمه لب شور.محصولش غلات و لبنیات. شغل اهالی زراعت ، شترداری و هیزم کشی و راهش مالرو است. اهالی این آبادی از طایفه ٔشاهسون می باشند. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 1 ).
چشمه شور. [ چ َ م َ] ( اِخ ) ده کوچکی است از دهستان قلعه عسکر، بخش مشیزشهرستان سیرجان که در 48 هزارگزی جنوب خاوری مشیز و2 هزارگزی باختر راه فرعی بافت به کرمان واقع است و 25 تن سکنه دارد. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 8 ).
چشمه شور. [ چ َ م َ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان قلعه عسکر بخش مشیز شهرستان سیرجان که در 45 هزارگزی جنوب خاوری مشیز و 2 هزارگزی باختر راه فرعی بافت به مشیز واقع است. کوهستانی و سردسیر است و 60 تن سکنه دارد. آبش از قنات. محصولش غلاّت و حبوبات. شغل اهالی زراعت وراهش مالرو است. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 8 ).

معنی کلمه چشمه شور در فرهنگ فارسی

دهی است از دهستان قلعه عسکر بخش مشیز شهرستان سیرجان .

جملاتی از کاربرد کلمه چشمه شور

سفله جهان، ای پسر، چو چشمه شور است چشمهٔ شور از در نفایه ستور است
ای که اندر چشمه شور است جات تو چه دانی شط جیحون و فرات
بیشتر شهرهای بزرگ پیش از اسلام این منطقه، پیرامون این دریاچه شکل گرفته بوده‌اند، کشتی‌های کوچک نیز در این دریاچه به ویژه میان ساوه و ورامین که دو شهر مهم بوده‌اند، رفت‌وآمد می‌کرده‌اند. از این جهت برای راهنمایی آن‌ها میل‌های راهنما (چیزی شبیه فانوس دریایی) ساخته شده بود که برخی از آن‌ها هنوز هم موجود است و بر اساس آن‌ها مسیر فرضی حرکت کشتی‌ها به‌دست آمده‌است. این میل‌های راهنما به ترتیب عبارتند از میل تپه گبری، میل ورامین، میل چشمه شور در کنار آزاد راه تهران-قم، میل دژ زاویه و میل ساوه.
بشارت کز میان چشمه شور برآمد آبی از شورآبگی دور
خاک صنعتی چشمه شور یک اندیس غیرفلزی است که در حوالی شهر زاویه استان قم قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، خاک صنعتی است.سنگ میزبان این اندیس ریولیت، داسیت، توفهای ریولیتی است و دیرینگی آن به دوران ائوفوقانی می‌رسد. در این اندیس، پاراژنز‌های کوارتز-ژاروسیت -ژیپس یافت می‌شوند.