چرنداب

معنی کلمه چرنداب در لغت نامه دهخدا

چرنداب. [ چ َرَ ] ( اِخ ) نام محله ایست از محلات تبریز. ( برهان ) ( جهانگیری ) ( انجمن آرا ) ( آنندراج ). محله ای در شهر تبریز. ( ناظم الاطباء ). نام محله ای به تبریز :
تبریز مرا راحت جان خواهد بود
پیوسته مرا ورد زبان خواهد بود
تا درنکشم آب چرنداب و کجیل
سرخاب ز چشم من روان خواهد بود.کمال خجندی ( از انجمن آرا ).|| مؤلف مرآت البلدان نویسد: «صاحب معجم البلدان گوید، اسم رودخانه و قصبه ایست نزدیک تبریز». ( ازمرآت البلدان ج 4 ص 322 ).

معنی کلمه چرنداب در فرهنگ فارسی

نام محله ایست از محلات تبریز محله ای در شهر تبریز .

جملاتی از کاربرد کلمه چرنداب

این خیابان در گذشته، محل گذر مردم شهر از محلات نوبر، مقصودیه و چرنداب بوده و به عنوان راه «الله بیگ» تا «دوره دربندی» به سوی «بازارچه خیابان» و مقر عالی قاپو از آن استفاده می‌شد. همچنین راهی بود به «بازار شیشه‌گرخانه» و «میدان هفت کچل» که امروزه به «چهارراه تربیت» و «فردوسی» تبدیل شده است. در خیابان تربیت چندین کوچه، همچون کوچهٔ پناهی و کوچه کرباسی واقع شده است که از این کوچه می‌توان به بازارچه کره‌نی‌خانه، خیابان ارتش شمالی و میدان شهدا راه یافت.
حمام چرنداب مربوط به دوره قاجاریان است و در شهرستان تبریز، بخش مرکزی، خ ارتش جنوبی - چهار راه پاستور جدید- روبروی تعاونی صداو سیما واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۳۸۴۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
امروزه با توجه به گسترش روزافزون تبریز، این قسمت از شهر که بازار تبریز و سایر بازارچه‌های قدیمی و جدید را در درون خود جای داده، به‌عنوان مرکز شهر شناخته می‌شود. این منطقه از سمت شمال به خیابان شمس تبریزی، از سمت جنوب به محله‌های چرنداب و لیلاوا، از سمت شرق به خیابان‌های ثقةالاسلام و خاقانی و از سمت غرب به خیابان‌های راسته‌کوچه و شریعتی محدود شده‌است.
حدود شهر تبریز بنا به وصفی که در تاریخ وصاف و نزهةالقلوب آمده در عصر غازان خان از طرف مشرق بیلانکوه (بیلانکی = ولیانکوه) و باغمیشه، از طرف شمال سرخاب و سنجاران، از طرف جنوب چرنداب و از طرف جنوب غربی گزران (گازران) و از طرف مغرب محله کوچه باغ در داخل باروی شهر بوده است.
نادر میرزای قاجار این محله را برزنی از محله چرنداب نوشته‌است.