چرن

چرن

معنی کلمه چرن در لغت نامه دهخدا

چرن. [ چ ُ رُ ] ( اِخ ) دهی از دهستان تیرچائی بخش ترکمان شهرستان میانه که در 17هزارگزی شمال خاوری بخش و 17هزارگزی راه شوسه میانه به تبریز واقع است. کوهستانی و معتدل است و 502 تن سکنه دارد. آبش از رود ایشلق محصولش غلات ، نخود، عدس و بزرک ، شغل اهالی زراعت و مالداری وراهش مالرو است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4 ).

معنی کلمه چرن در فرهنگ فارسی

دهی از دهستان تیر چائی بخش ترکمان شهرستان میانه .

معنی کلمه چرن در دانشنامه عمومی

چرن یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان تیرچایی بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده است.

جملاتی از کاربرد کلمه چرن

آبگرم ایورق از دیگر جاذبه‌های گردشگری این روستا محسوب می‌شود که سالانه گردشگران زیادی از آن استفاده می‌کنند. این آبگرم در نزدیکی محل تلاقی دو رودخانه خلیفه‌لو تایی و چرن تایی که رودخانه تیرچایی را تشکیل می‌دهند قرار گرفته است. این آبگرم پتانسیل تبدیل شدن به قطب گردشگری در منطقه را دارد ارزش سرمایه‌گذاری دارد. در قدیم قهوه‌خانه و محل استراحتی در کنار این آبگرم توسط یکی از اهالی روستای ایورق(مرحوم حسنعلی بیرامی) برای اهالی منطقه دایر شده بود.
جایزهٔ وولف در ریاضیات، در ۱۹۷۸ تأسیس شد و به هدف قدردانی از دستاوردهایی است که یک ریاضیدان در عمر خویش به آنها نایل گشته. جایزهٔ آبل در ۲۰۰۳ تأسیس شد. مدال چرن در ۲۰۱۰ معرفی شد برای قدردانی از دستاوردهای یک عمر. این جوایز برای اهمیت دادن به برخی کارهای نوآورانه، یا برای پیدا کردن راه حل برای مسائل مهم در یک شاخه خاص در نظر گرفته شده‌اند.
چرن دره‌سی در شمال غرب ایورق قرار گرفته است و این دره مرز مشترک ایورق با روستای چرن می‌باشد. در پایین این دره باغات زیادی هستند.
دگر مگوی که چون مست سازمت بکشم چه سود ازین سخنت کشت چرن خمار مرا!