پینه بسته

معنی کلمه پینه بسته در لغت نامه دهخدا

پینه بسته. [ ن َ / ن ِ ب َ ت َ / ت ِ ] ( ن مف مرکب ) کبره بسته. شوغ بسته. ایجاد پینه شده. || نرم ظاهر سخت باطن. ( آنندراج ) :
دلهای پینه بسته ابنای روزگار
از ناخن پلنگ کند جوی خون روان.صائب.

معنی کلمه پینه بسته در فرهنگ عمید

قسمتی از پوست بدن که در اثر ساییدگی یا کار بسیار سفت و سخت شده.

معنی کلمه پینه بسته در فرهنگ فارسی

( صتف ) ۱- کبره بسته شوغ بسته ایجاد پینه شده . ۲- نرم ظاهر سخت باطن : دلهای پینه بست. ابنای روزگار از ناخن پلنگ کند جوی خون روان . ( صائب )

جملاتی از کاربرد کلمه پینه بسته

در شیوهٔ تایلندی این ضربه دوران کامل کفل انجام می‌شود. در حالیکه پا در بیشتر مسیر کاملاً صاف و بدون خم‌شدگی است. سپس ضربه با ساق پا به حریف زده می‌شود. ساق پا عضو حساس و آسیب‌پذیری است اما اگر به خوبی ساخته و پرداخته شد تبدیل به یک اسلحه بسیار نیرومند و حتی مرگبار می‌شود. به همین دلیل ساق پای اکثر قهرمانان موای تای به دلیل تمرینات فراوان پینه بسته است. خیلی از رزمی‌کاران قدرت آسیب‌زنندگی شیوه موای تای را مشابه با ضربه با یک چوب بیسبال می‌دانند.
این اثر امروز در موزه آلبرتینا در وین، اتریش نگهداری می‌شود. دورر این نقاشی را با استفاده از تکنیک بلند کردن سفید و جوهر سیاه روی کاغذ رنگی آبی (خودساخته) خلق کرد. این نقاشی نمای نزدیک از دو دست مرد را نشان می‌دهد که به هم گره شده و مشغول دعا هستند. همچنین آستین‌های نیمه بالا زده نیز دیده می‌شود. آلبرشت دورر برای قدردانی از همه سختی‌هایی که برادرش به خاطر او متحمل شده بود، دستان پینه بسته برادرش را که به هم چسبیده و انگشتان لاغرش به سمت آسمان بود، به تصویر کشید. او نقاشی استادانه اش را صرفاً دست‌ها نام گذاری کرد اما جهانیان احساساتش را متوجه این شاهکار کردند و کار بزرگ هنرمندانه او را «دستان دعا کننده» نامیدند.
به تیغ حادثه از جای در نمی آیم ز درد و داغ دل پینه بسته ای دارم
با وجود مکانیزه شدن مراحل ساخت و پرداخت کفش اما همچنان در کارگاه‌های سنتی و قدیمی که تولید کفش چرم به صورت تمام سنتی انجام می‌شود. اورز در دستان پینه بسته استادکار به چشم می‌خورد که چگونه ماهرانه زیره کفش را پرداخت می‌کنند و صیقل می‌دهند و اینجاست که هنر دست این استادان در مقابل چشمان شما یک کفش چرمی با کیفیت و اصیل را به نمایش می‌گذارد.
برکهنسال شعر تازه مخوان که دل پینه بسته دارد