پیش نگری
معنی کلمه پیش نگری در دانشنامه عمومی
برای پیش نگری نیاز به شناخت و دانستن مطالب متعدد است. از جمله شناخت نور، شناخت لنز، دوربین و امکانات آن، دانستن و آگاهی از گستره پویایی ابزار ثبت تصویر و . . . به غیر از مطالبی که عکاس باید بداند برای داشتن توانایی پیش نگری نیاز به تجربه می باشد. روشی عملی که توانایی پیش نگری را تکامل می بخشد. این مرحله از فرایند خلاقه می تواند به کار بسته و آموخته شود؛ فراسوی آن قلمرو دید شخصی و شهود، و چشم خلاقه هر کس می تواند بازشناخته و تقویت گردد. به عنوان مثال زمانی که عکاس با دوربین قطع متوسط عکاسی می کند، بدون داشتن شناخت از امکانات دوربین، خصوصیات این قطع و محدودیت های آن نمی توانید پیش نگری صحیحی داشته باشد. همین مطالب هنگامی که عکاس با دوربین قطع کوچک عکاسی می کند هم صادق است. یا زمانی که عکاس با دوربین قطع متوسط و پشتی دیجیتال عکاسی می کند به داشتن آگاهی هایی نیاز دارد و هنگامی که با پشتی فیلم عکاسی می کند به اطلاعات و آگاهی های دیگری نیاز دارد.
با توجه به اینکه هنگامی که عکاس با فیلم منفی عکاسی می کند با توجه به اینکه در زمان ظهور و چاپ با فرابند شیمیایی روبروست شناخت این فرایندها، تون های ایجادشده، آگاهی از حساسیت فیلم و تأثیر آن بر دانه های فیلم و . . . برای عکاس لازم است. توجه اینکه عکاس در لحظه پس از گرفتن عکس، مانند عکاسی دیجیتال، نمی تواند تصویرش را ببیند؛ لذا پیش نگری از اهمیت بالایی در این نوع از عکاسی ها برخوردار است. توانا شدن در این کار زمان می خواهد، در صورت امکان با عکسی از موضوع به محل بازگردبد و این دو را با هم مقایسه کنید.
در زمان عکاسی با اسلاید با توجه به اینکه اسلاید از انعطاف خیلی کمتری نسبت به فیلم منفی برخوردار است و همانند عکاسی با فیلم منفی امکان دیدن تصویر در لحظه پس از گرفتن عکس نیست؛ لذا اهمیت پیشنگری به مراتب بالاتر از هنگام عکاسی با فیلم منفی است.
شاید در نگاه اول به نظر برسد که در عکاسی دیجیتال، با توجه به اینکه هنگام عکاسی در لحظه پس از گرفتن عکس می توان تصویر ثبت شده را دید دیگر نیازی به پیش نگری نیست. در صورتی که این نیاز همواره هست به عنوان مثال هنگامی که عکاس باید بتواند عکس نهایی را پس ار کار با نرم افزارها هم پیش نگری کند تا زمان عکاسی بتواند عکسی بگیرد که پس از پردازش در نرم افزار برابر با پیش نگری و خواسته عکاس باشد. یا مثلاً هنگامی که با دوربین قطع متوسط با کادر مربع عکاسی می کند و می خواهد آن را به کادر مستطیل تبدیل کند.
جملاتی از کاربرد کلمه پیش نگری
به غیر از قطع مربع ۶ × ۶ که قطع سنتی دوربینهای قطع متوسط است و قطع ۶ × ۴٫۵ که معروف است به قطع آرمانی، قطعهای دیگری نیز وجود دارد. از جمله قطع ۶ × ۷ و قطع ۶ × ۹ و قطع ۶ × ۳ که همگی در قطع متوسط محسوب میشوند. انسل آدامز دربارهٔ استفاده از پشتیهای مختلف با قطعهای متفاوت عنوان کرده «ترجیح شخصی من عکاسی با پشتی ۶*۶ سانتیمتر و پیش نگری قطع مورد نظر هنگام ترکیب بندی عکس میباشد.