پیش ساز

معنی کلمه پیش ساز در فرهنگستان زبان و ادب

{precursor} [شیمی] پیش ترکیبی که درطی یک رشته واکنش شیمیایی یک ترکیب اصلی ایجاد می کند

جملاتی از کاربرد کلمه پیش ساز

برنج طلایی گونه‌ای از برنج می‌باشد. این گونه از دورگه شدن، که روشی قدیمی در کشاورزی برای ایجاد گونه‌های جدید می‌باشد به دست نیامده است؛ بلکه از طریق مهندسی ژنتیک ساخته شده‌است. این گونه، بتا کاروتن، که رنگی نارنجی دارد و پیش ساز ویتامین اِی هست را در قسمت‌های خوراکی تولید و ذخیره می‌کند. به همین علت دانه‌های آن رنگ طلایی دارند.
وقتی از مایع تخمیر شده شراب قبل از صاف کردن که همراه با چوب انگور باشد به عنوان پیش ساز عرق استفاده شود مشروب یا عرق حاصل به متانول یا الکل چوب آلوده می‌شود که متانول فرد را دچار کوری یا حتی مرگ می‌کند. مصرف ۱۰ میلی‌لیتر از متانول می‌تواند با تأثیر بر دستگاه عصبی منجر به کوری و مصرف ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی‌لیتر منجر به مرگ در بزرگسالان گردد.
خلاصه : در یاخته گیاهی حلقه انقباضی تشکیل نمی شود . در این یاخته ها نخست ساختاری به نام صفحه یاخته ای در محل تشکیل دیواره جدید ایجاد می شود . این صفحه از تجمع ریز کیسه های دستگاه گلژی و از به هم پیوستن انها تشکیل می شود . این ریز کیسه ها حاوی پیش ساز های تیغه میانی و دیواره یاخته اند . با اتصال این صفحه به دیواره یاخته مادر دو یاخته جدید از هم جدا میشوند . ساختار هایی مانند لان و پلاسمودسم در هنگام تشکیل دیواره جدید پایه گذاری می شوند .
این کیست ناشی از اختلالی خفیف است که در طی تکامل جنینی رخ می‌دهد. عامل عفونت معمولاً استافیلوکوک است. این وضعیت در مردانی که دارای مقادیر زیادی موی بدن هستند، بیشتر رخ می‌دهد. علت دقیق نامشخص است، اما ممکن است به علت وجود نقصی در تکامل این ناحیه باشد. رشد مو در این محل تمایل دارد به طرف داخل باشد، و احتمال دارد باعث عفونت در سینوس و در نتیجه یک آبسه دردناک شود. نظریه جدیدتر در این مورد اتیولوژی بیماری را اینگونه توجیه می‌کند که چون سلول‌های پیش ساز مو با منشأ اکتودرم در این ناحیه [ساکروکوکسیژئوس] به صورت نابجا قرار گرفته‌اند، ممکن است در اثر تحریک با عوامل مکانیکی مثل رانندگی طولانی رشد کنند و زمینه‌ساز بروز علائم بیماری شوند.
با ادامه توسعه داروهای اپی ژنتیک و افزایش حساسیت و ویژگی، کنترل بیشتر روی این سوئیچ اپی ژنتیک امکان‌پذیر است. سوئیچ اپی ژنتیکی هنگامی امکان‌پذیر می‌شود که ترکیب صحیح درمان‌ها ایجاد شده است و می‌توان از سوئیچ برای معکوس کردن فنوتیپ بیماری استفاده کرد، به خصوص اگر داروها در طول پیشرفت اولیه بیماری تجویز شوند. به عنوان مثال، پیشنهاد شده است که داروهای اپی ژنتیک ممکن است از تشکیل سلول‌های پیش ساز سرطانی جلوگیری کند در حالی که همچنین سلول‌های سرطانی مقاوم به دارو را از بین می‌برد.
انواع سلول‌های گلیال آستروسیت‌ها (از جمله برگمان گلیا[و]، الیگودندروسیت‌ها، سلول‌های اپاندیمی (شامل تانیسیت‌ها[ه]، سلول‌های گلیال شعاعی، میکروگلیا و زیرگروهی از سلول‌های پیش ساز الیگودندروسیت هستند. آستروسیت‌ها بزرگترین سلول‌های گلیال هستند. آنها سلول‌های ستاره‌ای[ی] هستند که فرآیندهای زیادی از جسم سلولی آنها تابش می‌شود. برخی از این فرایندها به صورت پاهای انتهایی اطراف عروقی بر روی دیواره‌های مویرگ ختم می‌شوند. گلیا لیمیتانس[اا] قشر از فرآیندهای آستروسیتی پا تشکیل شده‌است که بخشی از سلول‌های مغز را شامل می‌شود.
ابتدا پیش ساز هورمون یعنی آنژیوتانسینوژن توسط کبد ساخته، در خون آزاد می‌شود. پروتئین آنژیوتانسینوژن توسط هورمون رنین (آزاد شده از کلیه) به آنژیوتانسین یک تبدیل می‌شود و آنژیوتانسین یک توسط آنزیم مبدل آنژیوتانسین که بیشتر در مویرگهای ریه یافت می‌شود به آنژیوتانسین دو تبدیل می‌شود.