پورتوبلو

معنی کلمه پورتوبلو در لغت نامه دهخدا

پورتوبلو. [ پ ُ ت ُ ب ِل ْ ل ُ ] ( اِخ ) نام قصبه ای در ایالت ادیمبورگ از اسکوت به انگلستان. در چهار هزارگزی شرقی ادیمبورگ و در خلیج فیرت اوف فورت و مصب نهرفریگاته لورن. دارای 6925 تن سکنه و رسیف های باصفا و کارخانه های سفال سازی و آجرپزی و ظروف و کاغذ و شیشه. ( قاموس الاعلام ترکی ).
پورتوبلو. [ پ ُ ت ُ ب ِل ْ ل ُ ] ( اِخ ) نام اسکله کوچکی در آمریکای جنوبی در ایالت پانان از کشور کلمبیا، واقع در32 هزارگزی شمال شرقی کولون. ( قاموس الاعلام ترکی ).

جملاتی از کاربرد کلمه پورتوبلو

اوروِل کتاب را در خلال سال‌های ۱۹۳۴ و ۱۹۳۵ نوشت. هنگامی که در نزدیکی همپستد در لندن زندگی می‌کرد، و تجربیات و سرگذشتش را در این سال‌ها و سال‌های پس از آن به نگارش درآورد. در آغاز در سال ۱۹۲۸ او در منازل کرایه‌ای در جاده پورتوبلو که از همان‌جا سفرهای پیاده خود را شروع کرد و در فقیرترین بخش‌های لندن به پرسه زدن مشغول شد. در این زمان او قسمتی از یک نمایشنامه را نوشت که در آن یک بازیگر مشهور به نام استون برای عمل جراحی فرزندش نیاز به پول دارد و ترجیح می‌دهد همسرش را به تن‌فروشی وادارد تا نجابت و آبروی شغل خود را با نوشتن نمایشنامه‌های تبلیغاتی و سخیف خدشه دار کند.