پهن کرده

معنی کلمه پهن کرده در لغت نامه دهخدا

پهن کرده. [ پ َ ک َ دَ / دِ ] ( ن مف مرکب ) گسترده ( فرش و جز آن ). مفروش ساخته. باز کرده.انداخته. مهد. || فراخ کرده. || پَخت کرده ( قطعه فلز و جز آن ). با پهنا ساخته. عریض کرده ( جاده یا قطعه زمین و نظایر آن ).

معنی کلمه پهن کرده در فرهنگ فارسی

گسترده مفروش ساخته

جملاتی از کاربرد کلمه پهن کرده

به تمنای میوه‌ای کافتد آسمان پهن کرده دامان است
این منعمان که سفره خود پهن کرده اند امروز توشه یی بر فردا نداده اند
عسلی حلوا یا حلوای عسلی یکی از خوراک‌های محلی در استان گیلان است. مواد این حلوا را آرد برنج نرم، عسل صاف شده، کره، هل، پسته چرخ شده تشکیل می‌دهد. برای تهیه آرد عسلی حلوا برنج خوب شمال را چندین بار در آب می‌شویند و به مدت یک شبانه روز در آب سرد بدون نمک خیس می‌کنند و در این فاصله چندین بار آب برنج را عوض می‌کنند. سپس برنج در یک صافی ریخته شده تا آب آن گرفته شود سپس آن را در یک سینی بزرگ پهن کرده و هوا می‌دهند. بعد برنج را که هنوز مرطوب است در آسیاب دستی یا برقی یا با هر وسیله دیگر کوبیده و آرد می‌کنند.
برای حکم تو گل گوش پهن کرده به باغ که تا تو نهی کنی بنددی ز خنده دهان
از نشاط نغمه تو غنچه خندد هر سحر گوش را گل پهن کرده صبح بر آواز تست
در هر دو روایت، براساس آدابی که در شرق مدیترانه بسیار رایج بوده شب یلدا شب تولد مهر است؛ و به همین دلیل در شب یلدا معمولاً خانواده‌ها دور هم جمع می‌شوند و سفره‌ای را پهن کرده و تولد مهر را جشن می‌گیرند. در این سفره خوردنی‌های مختلف می‌گذارند که مهم‌ترین آن‌ها انار و هندوانه است.
بر لب جویی نشسته با نشاط پهن کرده سبزه از هر سو بساط
دوشم ز بلبلی چه خوش آمد که می‌سرود گل گوش پهن کرده ز شاخِ درختِ خویش
یا چرا آن شیر با صد اهتمام پهن کرده بر رسن و بگشوده کام
برای تهیه آن خارک و شکر در دیگ می‌ریزند و مقداری آب به آن اضافه می‌کنند و آنها را می‌جوشانند تا کاملاً نرم شوند. بعد از گرفتن آنها از آب هسته آنها را بیرون می‌آورند و دانه ‌دانه آن‌ها را بر روی حصیری پهن کرده تا خشک شوند. خارک پخته چون از خارک به دست می‌آید خوش‌خوراک و خوشمزه است.
با بازدید شکاف‌ها و درزها در خانه و دیدن ساس زنده، جلد، نمف، تخم یا پوسته آن‌ها می‌توان به وجود ساس پی برد. لکه‌های کوچک قهوه‌ای یا سیاه‌روی ملحفه، دیوار و کاغذدیواری نشانه‌ای احتمالی برای وجود ساس است. این لکه‌ها مدفوع ساس و عمدتاً خون اضافی است که ساس از آن تغذیه کرده‌است. همچنین رد خون روی ملحفه‌ها و در مسیر مخفی‌گاه‌های ساس‌ها نشانه دیگری از وجود ساس است. علاوه بر این می‌توان یک ملحفه سفید پهن کرده و نصفه‌های شب چراغ اتاق را روشن نمود با این روش در صورت وجود حشره راحت‌تر می‌توان آن را دید.
گل گوش پهن کرده بافغان بلبلان او را گمان مکن که غم عندلیب نیست
بعد از مخلوط کردن ادویه با شکر و امثال آن در ظرفی پهن کرده و تکه تکه کرده و می‌گذارند تا خشک شود.
در اجرای این کار، دستور داده می‌شود که روی توری، مقداری ریگ و سنگ‌ریزه بریزند و در زیر آن، آتش پرحجمی روشن نمایند تا ریگ‌ها کاملاً داغ گردند و آن‌گاه خمیر نان را با دست در روی تخته‌ای پهن کرده و در روی سنگ‌های داغ قرار دهند تا بپزد.