پاپیتال

پاپیتال

معنی کلمه پاپیتال در لغت نامه دهخدا

پاپیتال. ( اِ ) نوعی از پیچک. پلک. دُردُس. وَلو. بَلْوه.

معنی کلمه پاپیتال در فرهنگ معین

( اِ. ) نک عشقه .

معنی کلمه پاپیتال در فرهنگ عمید

گیاهی با گل های سبز و میوۀ سیاه که به درخت و سایر اشیای مجاور خود می پیچد و بالا می رود. شاخه های آن به هرجا بچسبد ریشه های فرعی تولید می کند، عشقه.

معنی کلمه پاپیتال در فرهنگ فارسی

( اسم ) عشقه
نوعی از پیچک پلک

معنی کلمه پاپیتال در دانشنامه عمومی

پاپیتال یا عَشَقهٔ معمولی یا پیچک معمولی یا داردوست معمولی با نام علمی Hedera helix، گیاهی است گلدار و دولپه ای از سرده هدرا از تیره عشقه ایان. این گیاه پیچنده و بالارونده، در صورت نزدیک بودن به یک درخت، دیوار، داربست یا صخره از آن بالا می رود، در غیر این صورت روی زمین می خزد. پاپیتال دارای برگ های سبز و قلبی شکل است.
طول بزرگ ترین ساقه بالارونده یا خزنده این پیچک به پنجاه متر هم می رسد. گل های این گیاه به رنگ زرد مایل به سبز است که ۸ تا ۱۰ سال بعد از کاشت آن ظاهر می شوند. عمر عشقه۴۰۰ تا ۵۰۰ سال و حتی ۱۰۰۰ سال گزارش شده است. میوه رسیده آن دارای مواد سمی است. این گیاه بومی آسیا، اروپا و شمال ایران است. محل رویش این گیاه در ایران جنگل های شمالی از آستارا تا گرگان و نیز در تهران می باشد. این گیاه در مناطق کوهستانی مرطوب، کنار جویبارها و زمین های مرطوب می روید.
بهتر است از بالاروی پاپیتال از درختان جلوگیری کرد ( و یا آن را به صورت کنترل شده هدایت کرد ) زیرا تجمع ساقه های پاپیتال روی تنه درخت سبب خشک شدن درخت می شود.

معنی کلمه پاپیتال در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:پیچک

معنی کلمه پاپیتال در ویکی واژه

نک عشقه.

جملاتی از کاربرد کلمه پاپیتال

در این سیستم گیاه بر روی سطح نما حرکت می‌کند ، گیاه رونده یا پیچ در حالیکه ریشه در زمین دارد (در یک بستر خاکی) شروع به بالا رفتن از ساختمان می‌کند. اخیراً برای نمای سبز سازه‌ای حمایت‌کننده هم در نظر می‌گیرند.[نیازمند منبع] در این حالت استراکچر ساده‌ای که به صورت داربست به دیواره بنا متصل شده، به عنوان تکیه‌گاهی برای گیاهان خزنده و با لا رونده چون مو، پاپیتال و غیره عمل می‌کند. نماهای سبز می‌توانند به نمای ساختمان، نرده و ستون‌ها تکیه کنند یا خود به صورت ساختار مستقل احداث شوند. ساختار داربست نمای سبز می‌تواند از جنس‌های مختلفی چون چوب، فلز، شبکه توری، سیم‌های کابلی و غیره می باشد.