پاراوان

معنی کلمه پاراوان در لغت نامه دهخدا

پاراوان. ( فرانسوی ، اِ ) تجیرگونه ای که در اطاقها برابر تخت خواب نهند تا روشنائی کم کند.

معنی کلمه پاراوان در فرهنگ معین

[ فر. ] (اِ. ) تجیر، دیوار مانندی که از تخته و پارچه ساخته می شود و به وسیلة آن قسمتی از اتاق ، مغازه و... را از قسمت دیگر جدا می کنند.

معنی کلمه پاراوان در فرهنگ عمید

دیواری قابل جابجا شدن که از تخته و پارچه ساخته می شود و به وسیلۀ آن قسمتی از یک فضا را از قسمت دیگر جدا می کنند.

معنی کلمه پاراوان در فرهنگ فارسی

تجیر، دیوارمانندی که ازتخته وپارچه ساخته شود
( اسم ) دیوار متحرک از تخته و پارچه که بوسیل. آن یک قسمت از اطاق یا دکان را از قسمت دیگر جدا کنند تجیر گونه ای که در اطاقها برابر تختخواب نهند تا روشنایی را کم کند .
تجیر گونه که در اتاق برابر تخت نهند تا روشنایی کم کند

معنی کلمه پاراوان در ویکی واژه

paravento
تجیر، دیوار مانندی که از تخته و پارچه ساخته می‌شود و به وسیلة آن قسمتی از اتاق، مغازه و... را از قسمت دیگر جدا می‌کنند.

جملاتی از کاربرد کلمه پاراوان

درختان سرو (به ژاپنی: 檜図)، نام یک نقاشی ژاپنی متعلق به سدهٔ ۱۶ میلادی است. اثر منسوب به کانو اِی‌توکو، نقاش درباری ژاپنی است که ابتدا بر روی درهای کشویی محل سکونت یکی از اعضای خاندان امپراتوری ژاپن نقاشی شده‌بود، اما بعدها بازسازی شد و به یک پاراوان تاشو تبدیل شد.ابعاد این اثر یک ۱۷۰ سانتی‌متر در چهار متر و شصت سانتیمتر است. تقریباً تمامی زمینهٔ نقاشی با ورقه‌های طلا پوشانده شده‌است که نقش بدنهٔ پرپیچ و خم درخت سرو تنومند را برجسته می‌کند.
دریاچه ماداتپه (گرجی: მადათაფა) دریاچه‌ای در منطقه سامتسخه-جاواختی در جنوب شرقی گرجستان، در نزدیکی مرز ارمنستان، و در شمال شهرک باورا است. این دریاچه با مساحت ۸۸۵ هکتار (۲۱۹۰ هکتار) در بلندای ۲۱۰۸ متری (۶۹۱۶ فوت) به دلیل نژاد کپور معمولی پاراوان شناخته شده است و به عنوان یک سایت تولید ماهیگیری تجاری در نظر گرفته شده است. این دریاچه در یکی از زلزله خیزترین مناطق قفقاز قرار دارد. ماداتپه دریاچه‌ای کم‌عمق است که همراه با دریاچه خان‌چالی، یکی از مهم‌ترین دریاچه‌های کشور برای پرورش و نمایش پرندگان آبی از جمله پلیکان خاکستری در حال انقراض است. از سال ۲۰۲۰ به عنوان یک سایت حفاظت شده کنوانسیون رامسر تعیین شده است.