ویشی
معنی کلمه ویشی در لغت نامه دهخدا

ویشی

معنی کلمه ویشی در لغت نامه دهخدا

ویشی. ( اِخ ) نام شهری است. مرکز شهرستانی در ایالت آلیه فرانسه و یکی از مراکزبزرگ آبهای معدنی است. این شهر در جنگ جهانی دوم و شکست ارتش فرانسه از آلمانها که منجر به سقوط پاریس گردید مرکز حکومت مارشال پتن شد ( 1940-1954 م. ). این شهر 31000 تن سکنه دارد و شهرستان شامل 9 بخش و 103بلوک است و 12500 تن سکنه دارد. || نام آبی است معدنی منسوب بدانجا. ( یادداشت مرحوم دهخدا )

معنی کلمه ویشی در فرهنگ فارسی

شهریست در فرانسه مرکز ایالت آلیه که در کنار رودی بهمین نام واقع شده و در حدود ۳۲۲۵۱ سکنه دارد . در ۱۹۴۴ - ۱۹۴٠ مقر حکومت مارشال پتن بود و از این رو در برابر آن قسمت از فرانسه که تحت اشغال آلمانها بود [ فرانسه ویشی ] خوانده می شد. تفرجگاه بهداشتی است و چشمه های آب گرم آن از زمان رومیها شهرت داشته است .

معنی کلمه ویشی در دانشنامه عمومی

شهر ویشی ( به فرانسوی: Vichy ) در شهرستان آلیه در ناحیه اوورنی با جمعیت ۲۶٬۱۰۸ نفر در کشور فرانسه واقع شده است. این شهر در دورهٔ حکومت ویشی فرانسه پایتخت فرانسه بود.
معنی کلمه ویشی در فرهنگ فارسی

معنی کلمه ویشی در دانشنامه آزاد فارسی

ویشی (Vichy)
ساختمان شهرداری شهر شهری دارای مجتمع تندرستی و چشمه های آب معدنی، در شهرستان آلیه، در مرکز فرانسه. بر کرانۀ رود آلیه، در فاصلۀ ۳۲۰ کیلومتری جنوب شرقی پاریس واقع شده است. ۶۰هزار نفر جمعیت دارد (۱۹۹۰). در جنگ جهانی دوم، از ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۴، مقرّ حکومت ژنرال پتنِ فرانسوی (معروف به حکومت ویشی) بود، که با نازی ها همکاری می کرد. رومی ها از چشمه های آب گرم ویشی آگاهی داشتند. از این شهر، مقادیر فراوانی آب معدنی صادر می شود.

جملاتی از کاربرد کلمه ویشی

به‌صف‌کشی مارسی به اخراج سیستماتیک یهودیان مارسی ساکن در بندر قدیمی این شهر گفته می‌شود که میان ۲۲ تا ۲۴ ژانویه ۱۹۴۳ و تحت رژیم ویشی در زمان اشغال فرانسه توسط آلمان صورت گرفت.
جلد سوم شامل اردوگاه‌ها، گتوها و سایر بازداشتگاه‌هایی است که توسط سایر نیروهای محور و کشورهای متحد آن‌ها اداره می‌شدند؛ از جمله دولت اسلواکی، دولت مستقل کرواسی، جمهوری اجتماعی ایتالیا، فنلاند، پادشاهی مجارستان، پادشاهی بلغارستان، نروژ، پادشاهی رومانی و فرانسه ویشی. دانشنامه همچنین شامل اردوگاه‌هایی است که توسط این کشورهای متحد آلمان در سرزمین‌های تحت اشغالشان اداره می‌شدند، مانند مناطق اشغالی ایتالیا در یونان، فرانسه، آلبانی و یوگسلاوی و اردوگاه‌هایی که توسط ویشی فرانسه و ایتالیا در شمال و شرق آفریقا اداره می‌شدند. هر کشور با یک مرور کلی معرفی شده‌است. این جلد به دلیل تنوع عاملان، قربانیان، و نوع آزار و اذیت مورد توجه است.
فیلمنامه رونالد هاروود بر اساس رمانی به همین نام در سال ۱۹۹۶ نوشته برایان مور، الهام گرفته از داستان واقعی پل توویه، یک افسر پلیس ویشی فرانسه است که پس از جنگ جهانی دوم به دلیل دستور اعدام هفت یهودی در انتقام از این اتهام، متهم شد. ترور فیلیپ هانریو وزیر ویشی فرانسه توسط مقاومت فرانسه برای دهه‌ها پس از جنگ، او به لطف شبکه پیچیده حفاظتی که گفته می‌شود اعضای ارشد کشیش کاتولیک رومی را شامل می‌شد، از محاکمه فرار کرد. او در سال ۱۹۸۹ در یک محله کاتولیک سنتی در نیس دستگیر شد و در سال ۱۹۹۴ محکوم شد. او در سال ۱۹۹۶ در سن ۸۱ سالگی در زندان درگذشت. این فیلم آخرین فیلم جویسون قبل از بازنشستگی و مرگ او در سال ۲۰۲۴ است.
هزارت دل به غارت بر ته ویشی هزارانت جگر خون گر ته ویشی
در اشغال فرانسه توسط آلمان، او سازمانده و همچنین عضو فعال مقاومت یهودی فرانسه در جنوب این کشور بود. او در شهر تولوز توسط یک مأمور شبه‌نظامی فرانسه کمی قبل تر از سقوط حکومت ویشی کشته شد.
نبرد فرانسه نبردی در جبهه غربی جنگ جهانی دوم بود که از ۱۰ مه سال ۱۹۴۰ با تهاجم ورماخت به لوکزامبورگ، هلند، بلژیک و فرانسه آغاز شد. در پی این تهاجم، ایتالیا نیز در ۱۰ ژوئن همان سال به متفقین اعلان جنگ کرد. دوازده روز بعد فرانسه تسلیم بدون قید و شرط را پذیرفت. بدین ترتیب شمال این کشور به صورت مستقیم تحت سلطه آلمان و نیمه جنوبی آن توسط یک حکومت دست‌نشانده به نام دولت ویشی فرانسه اداره شد.
از سال ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۲ فرانسه ویشی اسماً حاکم تمامی مناطق کشور (به‌جز آلزاس و لورن) بود درحالی‌که مناطق شمالی در اشغال نظامی ارتش آلمان نازی قرار داشت. با این وجود که ظاهراً پایتخت این دولت شهر پاریس بود اما تصمیم گرفته شد پایتخت به شهر ویشی در ۳۶۰ کیلومتری جنوب مناطق اشغالی منتقل شود. با ورود نیروهای متفقین به سواحل شمال آفریقا در نوامبر ۱۹۴۲ تمامی مناطق جنوبی فرانسه نیز به اشغال نیروهای آلمانی و ایتالیایی درآمد؛ با این حال که پتن و رژیم دست‌نشانده‌اش همچنان در شهر ویشی به‌عنوان دولت ظاهری فرانسه باقی ماندند. دولت ویشی تا پایان جنگ تنها روی کاغذ به‌عنوان دولت فرانسه به حیات خود ادامه داد درحالی‌که تمامی مناطق فرانسه تا سال ۱۹۴۴ توسط متفقین آزاد شده بود.
لشکر توتن‌کوپف اس‌اس زمستان سال ۱۹۴۲/۱۹۴۳ به لشکر پانتسرگرنادیر کاملاً بازسازی شد. ماه نوامبر سال ۱۹۴۲ در اشغال فرانسه ویشی مشارکت داشت و سپس در ناحیه آنگولم در جنوب فرانسه مستقر بود. آیکه طبق همان روش پیشین، با شدت و بی‌امان نیروهای جدید را آموزش داد. تصمیم بر گسترش گردان زرهی آن به سطح هنگ گرفته شد تا توتن‌کوپف در عمل به یک لشکر زرهی بدل گردد. لشکر آیکه به جبهه شرقی بازگشت و ماه فوریه سال ۱۹۴۳ بخشی از سپاه ۲ زرهی اس‌اس اوبرگروپن‌فورر پاول هاوسر شد. این لشکر در ضد حمله فیلدمارشال فون مانشتاین در ناحیه خارکوف مشارکت داشت و عملکرد بارزی در عملیات متحرک زرهی نشان داشت.
خالد بکداش در سال ۱۹۳۶ به سوریه بازگشت و به عنوان دبیرکل ادارهٔ حزب کمونیست سوریه و لبنان را در دست گرفت و تا پایان عمر خود نیز این سمت را حفظ کرد. او جنبش زیرزمینی مقاومت سوریه علیه دولت ویشی فرانسه را در دوران اشغال سوریه توسط فرانسه رهبری کرد. هنگامی که سوریه در سال ۱۹۴۲ تحت کنترل متفقین حکومت فرانسه ضمن دادن وعدهٔ استقلال، حزب کمونیست را نیز قانونی اعلام کرد و این تا زمان ممنوعیت آن ادامه داشت.
۱۲: در نبرد گابن، نیروهای بریتانیا به پایان رساندن آفریقای مرکزی را از فرانسوی‌های ویشی بیرون آوردند.
۴: انهدام ناوگان فرانسه در مرس الکبیر الجزایر توسط نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا; دولت فرانسه ویشی در اعتراض به روابط دیپلماتیک خود با بریتانیا قطع کرد. در اسکندریه، فرانسوی‌ها موافقت کردند که کشتی جنگی فرانسوی نبردناو لورن و چندین کشتی کوچکتر را غیرنظامی کنند.