ویشتاسب

معنی کلمه ویشتاسب در لغت نامه دهخدا

ویشتاسب. ( اِخ ) گشتاسب. رجوع به گشتاسب شود.

معنی کلمه ویشتاسب در فرهنگ فارسی

پسر ارشامه و پدر داریوش اول پادشاه بزرگ هخامنشی است . وی در زمان سلطنت پسرش حاکم ایالت پارت بود . داریوش در کتیبه ای که از سالهای نخستین سلطنت اوست میگوید ویشتاسب پدرش هنوز زنده است . بعضی ویشتاسب را همان گشتاسب پادشاه حامی زردشت میدانند .

معنی کلمه ویشتاسب در فرهنگ اسم ها

اسم: ویشتاسب (پسر) (فارسی) (تاریخی و کهن) (تلفظ: vištāsb) (فارسی: ويشتاسب) (انگلیسی: vishtasb)
معنی: دارنده ی اسب سرکش، ( = گشتاسب )، به معنی دارنده ی اسب چموش و رَمو، ( اَعلام ) ویشتاسب: [زنده در پیش از میلاد] والی پارت، پسر ارشامه و پدر داریوش اول پادشاه بزرگ هخامنشی، نام پسر ارشامه و پدر داریوش پادشاه هخامنشی

جملاتی از کاربرد کلمه ویشتاسب

برق شیراز ۴–۰ ویشتاسب ساری (۲۱ شهریور ۱۳۳۶)
بزرگترین جنگ‌های این پادشاه، جنگ‌هایی بود که با ارجاسپ پادشاهِ توران (خیونان) کرد. لشکر ارجاسپ از ترکان و چینی‌یان و دیگر اقوام خارجی ترکیب شده‌ بود. جنگ‌های سخت با این پادشاه سرانجام با پیروزی گشتاسب و مزدیسنا پایان یافت. بنابر روایتِ بندهش، نبردِ قطعی میان ویشتاسب و ارجاسپ در کوه کومس واقع در مرز سمنان و گرگان رخ داد. پس از پیروزی، گشتاسب پادشاهان بزرگ بی‌دین را، به دین نو خواند و برای هریک نسخه‌ای از کتاب اوستا همراه با یک مغ فرستاد تا آنان را به مزدیسنا هدایت کنند.
نام پشوتن تنها یکبار در بند ۴ ویشتاسب یشت آمده‌است.
پایه ستونی از سنگ با ۷ سطر کتیبه به خط میخی مربوط به اردشیر دوم که در تپهٔ هگمتانه پیدا شد و هم‌اکنون در تملک شخصی است در انگلستان. کتیبه‌ای که بر این ته‌ستون نوشته شده‌است از این قرار است: «اردشیر شاه بزرگ، شاه شاهان، شاه کشورها، شاه این سرزمین، پسر داریوش شاه که داریوش پسر اردشیر شاه و اردشیر پسر خشایارشا و خشایارشا پسر داریوش شاه و داریوش پسر ویشتاسب هخامنشی بودند، این کاخ را به لطف اورمزد و ناهید و مهر ساختم. باشد که مرا از همه بدی‌ها حفظ فرمایند و آنچه من ساخته‌ام از گزند و آسیب محفوظ دارند.
کلونی تبریز ۶–۰ ویشتاسب ساری (۲۸ شهریور ۱۳۳۶)
در آن زمان رقابت‎های قهرمانی کشور به صورت استانی برگزار می‎شد. در این سال تیم تاج تهران که عنوان قهرمانی تهران در سال گذشته را در اختیار داشت، به عنوان نماینده تهران در بازی‎هاشرکت کرد و توانست عنوان نخست را به دست آورد. بازیها در دو گروه برگزار شد که تیم تاج (نماینده استان تهران) با تیمهای شاهین(جم) آبادان ، شاهین رضائیه ،شاهین اصفهان ، جم کرمانشاه ، تاج( استقلال) اهواز در گروه اول قرار داشتند و تیمهای کلنی مموریال تبریز ، راه کرمان ، ایرانجوان بوشهر برق شیراز آریا مشهد ، ویشتاسب ساری هم در گروه دوم قرار داشتند. که دو تیم تاج از گروه اول و تیم کلنی مموریال تبریز از گروه دوم به بازی فینال راه یافتند که تیم تاج با برتری ۳ بر صفر در بازی فینال عنوان قهرمانی را کسب کرد.
ایران جوان بوشهر ۴–۱ ویشتاسب ساری (۲۴ شهریور ۱۳۳۶)
آریا مشهد ۱–۰ ویشتاسب ساری (۲۶ شهریور ۱۳۳۶)
در کتب مورخان قرن چهارم هجری پیاپی از آن، با اسامی مشابهی، یاد شده‌است. در حدود العالم آمده «ترجی شهرکی است آبادان و قدیم‌ترین شهرست اندر طبرستان» در زمان ابن اسفندیار پادگانی هزار و پانصد نفره در آن وجود داشت و میرظهیرالدین مرعشی خود به قلعه‌ای با همین اسم در حول شهر ساری رفته‌است. کیا ویشتاسب جلالی، از بزرگان مازندران، نیز در قلعه توجی فرمان می‌راند؛ او بعدها از متحدان کیا افراسیاب چلاوی شد.
راه کرمان ۶–۱ ویشتاسب ساری (۱۹ شهریور ۱۳۳۶)