ویران کننده

معنی کلمه ویران کننده در لغت نامه دهخدا

ویران کننده. [ ک ُ ن َن ْ دَ /دِ ] ( نف مرکب ) منهدم کننده. خراب کننده :
در عالم دوم که بود کارگاهشان
ویران کنندگان بنا و بناگرند.ناصرخسرو.

معنی کلمه ویران کننده در فرهنگ فارسی

منهدم کننده خراب کننده .

جملاتی از کاربرد کلمه ویران کننده

بحران پناهندگان ناشی از ناامیدی میلیون‌ها نفر است که از میهن خود فرار کرده‌اند زیرا زندگی شان در نتیجه جنگ‌هایی که به رهبری آمریکا و توافق واشینگتن صورت گرفته همراه با جنگ‌های داخلی همراه با اصلاحات ویران کننده اقتصادی نابود شده‌است.
شکست سنگین این حزب در انتخابات مجلس عوام بریتانیا در ۷ ماه مه سال ۲۰۱۵ میلادی سبب شد آقای نیک کلگ که تا آن تاریخ رهبری حزب را بر عهده داشت، استعفای خود را اعلام نماید. لیبرال دموکرات‌ها که طی پنج سال (سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵) شریک دولت ائتلافی بودند، در این انتخابات ۴۹ کرسی خود را از دست دادند و تنها ۸ کرسی را در پارلمان حفظ کردند. بلافاصله پس از پایان شمارش آراء و مشخص شدن نتایج این انتخابات آقای نیک کلگ طی یک سخنرانی گفت: «در حقیقت نتایج بیش از تصور من درهم شکننده و ویران کننده و حتی می‌توان گفت هولناک بود. البته باید مسئولیت این نتیجه را بپذیرم و اعلام می‌کنم که به عنوان رهبر حزب لیبرال دموکرات از سمت خود استعفا می‌دهم.»
معین دینی و ویران کننده بدعت کیشی بدان ماند که دین پاک را نزدیکتر خویشی
این مجموعه با نام مجموعهٔ بازار تبریز در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۵۴ با شمارهٔ ثبت ۱۰۹۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. در سال ۲۰۱۰ نیز این مجموعه با شماره ثبت ۱۳۴۶ به عنوان یکی از میراث جهانی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. و اما با آتش‌سوزی گسترده در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ بخشی از این بازار فروریخت و بیش از ۱۰۰ مغازه در شعله‌های ویران کننده سوخت. این حادثه ۳ مجروح برجای گذاشت و تا به حال این حادثه غیرعمد به‌حساب می‌آید. آتش‌سوزی مشابه این حادثه ده سال قبل نیز رُخ داده بود.