ویان

معنی کلمه ویان در لغت نامه دهخدا

ویان. [ وِ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان حاجیلو از بخش کبودرآهنگ شهرستان همدان. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 5 ).

معنی کلمه ویان در فرهنگ فارسی

ده دهستان حاجی لو بخش کبودر آهنگ شهرستان همدان . در ۱۶ کیلومتری جنوب قصبه کبودر آهنگ یک کیلومتری جنوب شوسه همدان و تهران . جلگه و سردسیر . ۱۴٠٠ تن سکنه دارد . محصولش غلات صیفی انگور میوه . لبنیات . صنایع دستی زنان قالیبافی است .

معنی کلمه ویان در فرهنگ اسم ها

اسم: ویان (دختر) (کردی) (تلفظ: vayan) (فارسی: ویان) (انگلیسی: vayan)
معنی: دلربا، محبت، علاقة، عشق ( نگارش کردی

جملاتی از کاربرد کلمه ویان

بوریس ویان سال ۱۹۲۰ در شهر ویل داوره در حومه پاریس چشم به جهان گشود. تحصیلات درخشانی کرد و سال 1942 از مدرسه مرکزی پاریس با مدرک مهندسی فارغ التحصیل شد. زمان دانشجویی ترومپت جاز می نواخت. در زمینه های مختلفی قلم می زد و با ژان پل سارتر و سایر اگزیستاسیالیست های آن زمان نشست و برخاست داشت. سال ۱۹۴۶ با نام مستعار رمان معروف خواهم رفت تا بر قبرهایتان تف کنم را به انتشار رساند، این رمان انتقاد تندی به نژاد پرستی داشت و باعث شد نام نویسنده آن بر زبان ها بیافتد و حتی مورد تعقیب قضایی واقع شود.
نوشته های ویان یا به لحاظ اجتماعی دیوانه وار تحریک آمیز بود، یا فانتزی خالص شاعرانه داشت و یا بسیار غم انگیز بود. ویان وارد قلمروهای فراوانی شد، ترانه سرایی می کرد، نمایشنامه می نوشت، حتی در وادی اپرا هم وارد شد و با این که بیمار بود و پزشکان توصیه به استراحت مطلق کرده بودند، او به فعالیت هایش در تمام زمینه ها ادامه داد تا سرانجام با حاد شدن بیماری اش سال ۱۹۵۹ در حالی که در اوج فعالیت های گوناگون بود، در سی و نه سالگی چشم از جهان فروبست.
پس از جنگ جهانی دوم جریان تازه‌ای به راه افتاد که می‌توان آن را اگزیستانسیالیسم ادبی نام نهاد. از نمایندگان این جریان تازه می‌توان سیمون دوبووآر، ژان پل سارتر، آلبر کامو و بوریس ویان را نام برد.
تپه برزخانه مربوط به دوره اشکانیان - دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان کبودرآهنگ، بخش مرکزی، روستای ویان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۵۹۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
تپه خرامانه مربوط به هزاره دوم تا سده‌های اولیه دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان کامیاران، روستای دره ویان علیا واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۰۰۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
تپه امامزاده ویان مربوط به مس و سنگ- دوره اشکانیان - سده‌های اولیه و میانه دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان کبودرآهنگ، دهستان سبز دشت، ضلع جنوبی روستای ویان واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۱۶۷۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
او در سال ۲۰۱۴، در حالی که تنها ۱۸ سال سن داشت وارد یگان‌های مدافع زنان شد تا به جبههٔ مبارزه با داعش کمک کند. پس از انتشار تصاویر او در اینترنت، رسانه‌ها به خاطر زیبایی ظاهری و شباهت چهره‌اش به آنجلینا جولی، به او لقب "آنجلینا جولی کُرد" دادند. تشبیه ویان قامشلو به آنجلینا جولی با انتقاد دیگر مبارزان کُرد همراه بود بر این باور بودند که ویان می‌باید با آرمان‌ها و اهدافش مورد توجه قرار بگیرد و نه به خاطر زیبایی ظاهری و چهره‌اش.
عناوین منتشرشده از آثار بوریس ویان به زبان فرانسوی و به ترتیب انتشار به شرح زیر است. در مقابل آن نیز مشخصات عناوینی که به فارسی ترجمه شده‌است، براساس پایگاه کتابشناسی کتابخانه ملی ایران آمده‌است.
تپه ویان مربوط به سده‌های اولیه و میانه دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان کبودرآهنگ، بخش مرکزی، دهستان سبزدشت، ۷۰۰ متری جنوب روستای ویان واقع شده و این اثر در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۱۱۹۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.