وهمه

معنی کلمه وهمه در لغت نامه دهخدا

( وهمة ) وهمة. [ وَ م َ ] ( ع ص ، اِ ) مؤنث وهم. ( منتهی الارب ). رجوع به وهم شود. || ناقه رام فربه توانا. ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ). || درد زه و درد ولادت. ( غیاث اللغات ).

معنی کلمه وهمه در فرهنگ فارسی

مونث وهم یا ناقه رام فربه توانا .

جملاتی از کاربرد کلمه وهمه

تصنیف ها را برای آواز خوانان افغانستان چون احمد ظاهر ، میرمن ژیلا ، استاد ساربان ، حفیظ خیال زنده یاد رحیم مهریار خانم سلما خانم نغمه ژینوس شمس الدین مسرور و ده ها هنرمند دست اول و مطرح ساخت وهمه اهنگ هایش شهرت یافت.
و گفت: درختی است غیب ومن بر شاخ آن نشسته‌ام وهمه خلق بزیر سایه آن نشسته.
همه به طبع لئیم وهمه به نفس خبیث همه به معنی ابله همه به جنس ابتر
کشیده تیغ وهمه بهر کشتن او لیک طبیعتش بهمه فیض خسته لیل و نهار
و ارباب لطایف گویند که: چون آدم علیه السّلام اندر بهشت بخفت، حوا از پهلوی چپ وی پدیدار آمد. وهمه بلای وی از حوا بود.
نقلست که سخنی چند دیگر می‌گفت و سر در پیش افکند ابروی او فرو می‌شد وهمه جمع می‌گریستند پس بر اسب نشست و به جمله موضعها که شبها و روزها خلوتی کرده بود رسید و وداع کرد.
همه کام خاک وهمه دشت خون بگرد اندرون نیزه بد رهنمون
اوست سلطان وهمه درویش او جمله چون خوانی نهاده پیش او
سیامک سلطانی(یوسف تیموری) و سعید سلطانی (جواد عزتی) برادر هستند و در خانه‌ای در جنوب شهر همراه پدرشان(رضا فیض نوروزی) زندگی می‌کنند سیامک آدم کلاهبردار ی است وقصد دارد تا با معرفی کردن خود به عنوان یک جوان تحصیلکرده و پولدار با یک دختر ثروتمند به نام نوشین (بهاره افشاری)ازدواج کند. ولی سعید که برخلاف برادرش درستکار بوده و مورد اعتماد صاحبکارش دکتر مجلسی(فتحعلی اویسی) می‌باشد. دکتر مجلسی تصمیم می‌گیرد تا برای دیدن همسر (هایده حائری) و دخترش (سمانه پاکدل) به خارج سفر کند وهمه اموالش را به سعید می‌سپارد. همین موضوع سبب می‌شود تا سیامک سعید را مجبور کند تا خانه مجلسی را به عنوان خانه خود معرفی کند تا بتواند کلاهبرداری کند.
مردی به نام تریپ (پاتریک دمپسی) که مراجعه‌کننده به یک بانک است میان دو دزدی همزمان گرفتار شده‌است. گروهی از دزدان حرفه‌ای تر از گروه دیگر هستند تریپ سعی می‌کند میان این دو گروه اختلاف بیندازد تا بتواند فرار کند اما پس از مدتی همه متوجه می‌شوند این دزدی یک تله است وهمه دزدها با فکس و توسط یک نفر به این دزدی دعوت شده‌اند و هدف ترتیب دهنده دزدی این است که همه آن‌ها را از سر راه بردارد و…
مواد تشکیل دهنده خمیر صنل آرد بوداده، روغن، شکر، بیسکویت، زنجبیل، جوز و دارچین است. ابتدا شکر با روغن جوشیده شود سپس بیسکویت را اضافه کرده و جوز و زنجبیل را اضافه کرده و بعد آرد بو داده را اضافه می‌کنیم تا در دستگاه خوب مخلوط شود و در پایان هم به خمیر صنل شکل می‌دهیم وهمه با هم نوش جان می‌کنیم.
قبل از دههٔ ۵۰ میلادی بیشتر تونل‌های باد، در ایالات متحده ساخته شدند وهمه توسط ناکا اداره می‌شدند. اما در سال ۱۹۴۶ در نتیجهٔ یک مطالعه در مورد تونل‌های باد در ایالات متحده این پیشنهاد شد که صنعت و دانشگاه‌ها نقش بزرگتری در توسعهٔ تونل‌های باد دارند. این مسئله به عقد قرار داد تونل باد ملی در ۱۹۴۹ سرانجام یافت. قرار داد، تونل‌های باد مافوق صوت جدید را در سه تاٌسیسات اصلی ناکا را مقرر کرد. همچنین برایجاد تونل‌های مافوق صوت مشخص در دانشگاه‌ها پا فشاری می‌کرد. پیشرفت‌ها در تونل‌های باد دانشگاهی به صورت پایه‌ای از دو جهت مهم بود، تا هم نتایج تحقیقات ناکا را چک کند و هم مهندسان جدید در علم آئرودینامیک آموزش دهد، و کمتر شدن نقش بودجهٔ دولت در تحقیقات تونل باد را نشان دهد.
گر بمعجز مر ورا زنده کنی تو شوی شاه وهمه بنده کنی
تا کی از روی چو تو دوست جدا باید بود همه اندوهم از اینست وهمه دردم از آن
به ایران سوارست سیصدهزار همه پهلوان وهمه نامدار
فردا صبح وقتی می‌خواهد صداها ودعای مردم را بشنود نمی‌تواند این همه دعا و صدا را تحمل کند و برای راحتی خودش درخواست همه را قبول می‌کند.روز بعد آرون یک فرد عادی شده وقدرتش را از دست داده است ولی وقتی از خانه می‌رود می‌بیند هرج و مرج همه جا را فرار گرفته‌است.همهٔ زندانی‌ها آزاد شده‌اند وهمه شرکت کنندگان در کنکور نفر اول و قبول شده‌اند و حتی خواهرش با مردی که در شان او نیست ازدواج کرده‌است، این وضع به این خاطر است که همه به آرزوهای خود رسیده‌اند.حتی نامزد آرون که آلیا کاپور(پریانکا چوپرا) نام دارد قرار است با رقیب آرون یعنی راکی(سهیل خان) ازدواج کند.او به محل عروسی می‌رود در همان زمان دزدهای مسلح که به تازگی از زندان آزاد شده‌اند به محل عروسی می آیند و آلیا را می‌کشند.