وهشت

معنی کلمه وهشت در لغت نامه دهخدا

وهشت. [ وَ ش َ / وَه ْ ] ( اِ ) نام روز چهارم از خمسه مسترقه قدیم. ( برهان ). و آن پنج روز دزدیده باشد. ( انجمن آرا ).
وهشت. [ وَ هَِ ] ( اِ ) بهشت. || وهشت وشت. ( فرهنگ فارسی معین ). رجوع به وهشت وشت و رجوع به مدخل قبل شود.

معنی کلمه وهشت در فرهنگ فارسی

(اسم ) هر یک از روزهای پنج. دزدیده ( خمس. مسترقه ) را بنام یکی از فصلهای گاتها نامیده اند و (( وهیشتواشت گاه ) ) یا (( وهشت وشت ) ) نام روز پنجم است .
نام روز چهارم از خمسه مسترقه قدیم و آن پنج روز دزدیده باشد .

جملاتی از کاربرد کلمه وهشت

در نظریه مولانا ابوالکلام آزاد از فردی سیاح و یهودی‌تبار به نام یوسف نام برده شده‌است که در قرن اول میلادی می‌زیسته و از این سد (سد ذوالقرنین) نام برده بوده و این مطلب از نظر زمانی با قرن پنجم میلادی که زمان ساخت استحکامات دربند می‌باشد تطابق ندارد. اگرچه دومین منبع ذکر شده توسط خود وی مربوط به پس از ساخت استحکامات دربند و مربوط به قرن ششم میلادی می‌باشد که «پروکوپیوس» مورخ در قرن ششم میلادی بیان کرده که سد را دیده‌است و سپس یکی از همراهان سردار رومی «بلی سارس» نیز وقتی به این نقطه حمله برد (پانصد و بیست وهشت میلادی) این سد را به چشم دیده‌است.
واژه پردیس به معنای بهشت، در زبان عربی فردوس و در زبانای دیگر به پارادایز (به معنی محوطه محصور و مدور باغ) نامیده می‌شود. بهشت یا وهشت به معنای بهترین زندگی است و این بهشت به شکل باغی سبز، خرم و زیبا مجسم می‌شده‌است. ما برای این مفهوم واژه جنت، فردوس، بهشت یا رضوان را بکار می‌بریم. در فارسی قدیم واژه پالیز نیز همین معنا را داشته ولی امروز فقط به مزرعه خربزه گفته می‌شود. چنان‌که فردوسی حکیم گوید: «وز آنجا به پالیز بنهاد روی» بعدها واژه باغ سرای در ادبیات ایران جای پردیس را گرفت. پالیز که احتمالاً تغییر یافته همان پردیس باشد بیشتر به مزرعه خربزه گفته شد.
برین گونه تا سال بر سی وهشت برو گرد تیره نیارد گذشت
این برج، در بخش جنوبی قلعه قرار دارد، و از برج‌های نگهبانی اصلی قلعه بوده‌است. و مشرف بر شهر بخاء، که هنوز مانند سابق سالم وباپرجا واستوار باقی‌مانده‌است. این برج به ارتفاع ۱۲ متر و قطر ۵/۴ متر، وهشت تیرانداز دارد.دور تا دور قلعه خندقی حفر شده‌است که از ورود بیگانه ممانعت می‌کرده‌است. قلعه از داخل به چند قسمت تقسیم شده‌است، قسمت شمالی قلعه مقر حاکم یا فرماندار بوده‌است، وقسمت پائین‌تر مسکن حاشیه وقشون بوده‌است. این قلعه در سال (۱۹۸۹) میلادی به فرمان سلطان قابوس بن سعید به‌طور کامل مرمت وتجدید بنا شده‌است. وهم اکنون یکی جاذبهٔ گردشگری استان مسندم است..