ونو
معنی کلمه ونو در لغت نامه دهخدا

ونو

معنی کلمه ونو در لغت نامه دهخدا

ونو. [ وَ ] ( اِ ) ون. وند. زبان گنجشک. ( یادداشت مرحوم دهخدا ). رجوع به زبان گنجشک شود.

معنی کلمه ونو در فرهنگ فارسی

ون وند زبان گنجشگ .

معنی کلمه ونو در فرهنگ اسم ها

اسم: ونو (دختر) (لری) (تلفظ: vanu) (فارسی: ونو) (انگلیسی: vanu)
معنی: خانم

معنی کلمه ونو در دانشنامه عمومی

ونو ( به لاتین: Vanov ) یک ناحیه در جمهوری چک است که در Jihlava District واقع شده است.
ونو ۴٫۲۶ کیلومترمربع مساحت و ۹۷ نفر جمعیت دارد و ۵۸۷ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
ونو (دلفان). ونو ( جعفرآباد ) یک روستا در ایران است که در دهستان کاکاوند شرقی شهرستان دلفان واقع شده است. ونو ۸۴ نفر جمعیت دارد.
ونو (میکرونزی). ونو ( با نام پیشین مُئِن ) یک آبخوست و منطقه شهرداری در ایالت چوک، و بزرگترین شهر ایالات فدرال میکرونزی است.
این شهر در تالاب چوک قرار دارد و دهکده های آن ( ساپوک، پنیا، پنیسله، تونوک، مچیتیو، ایراس، نپوکوس، موآن، نیوئو، ویچاپ، و آبینوپ ) در بخش شمال باختری آبخوست، مراکز اصلی بازرگانی هستند. ونو همچنین، پایتخت ایالت چوک و با ۱۳، ۸۶۵ نفر جمعیت در سال ۲۰۱۰، دومین شهر پر جمعیت ایالات فدرال میکرونزی است.
بلندترین بخش آن، کوه تروکن با ۳۶۴ متر ( ۱٬۱۹۴ فوت ) بلندا است.
فرودگاه بین المللی چوک، تنها فرودگاه ایالت چوک است که در ونو قرار دارد.
• دانشکده ایالات فدرال میکرونزی
مدرسه های دولتی که توسط وزارت آموزش و پرورش چوک اداره می شوند:
• دبیرستان چوک، نپوکُس ( نانتاکو )
• دبیرستان خاویر، ساپوک
• فرهنگستان سارامن چوک، نپوکس
• مدرسه ادونتیست روز هفتم، نیوئو
• دبیرستان پنتکوس
معنی کلمه ونو در فرهنگ فارسی
معنی کلمه ونو در فرهنگ اسم ها

جملاتی از کاربرد کلمه ونو

کولونیا در ایالت یاپ، کولونیا در ایالت پوناپی، لِلِ، ونو در ایالت چوک
بپوش جامه امسال و رخت پار ببخش نماند کهنه ونو نیز هم نخواهد ماند
این مدرسه در کوه‌پایه کوه توناچائو در بخش شمال باختری جزیره قرار دارد. در ۱۹۹۵ این مدرسه نزدیک به ۱٬۲۰۰ دانش‌آموز داشت. در آن زمان به دلیل نبود امکانات آموزشی کافی، دانش‌آموزان مجبور به گذراندن آزمون پذیرش بودند. در آن سال، بیشتر دانش‌آموزان در مدرسه دوره راهنمایی تحصیلی ونو نام‌نویسی کردند که تنها دبیرستان دولتی ایالت چوک بود.
تختهٔ بسکتبال مستطیلی است به طول ۱٫۸۰ متر و عرض۱٫۰۵ متر که موقعیت آن در فضای بالای زمین در دو انتهای میدان است و یک مربع به طول۵۹ سانتیمتر و عرض۴۹ سانتیمتر داخل آن قرار دارد و باید به گونه‌ای قرار گیرد که به اندازه ۱۲۰ سانتی‌متر با خط انتهای زمین فاصله داشته باشد. ارتفاع تخته از کف سالن برای بزرگسالان ۲٫۹۰متر و برای نوجوانان ونو نهالان بین ۲٫۷۰ متر و ۲٫۸۰ متر است.
اگرچه مساحت کل ایالات فدرال میکرونزی بسیار کم است اما بیش از ۲٬۶۰۰٬۰۰۰ کیلومتر مربع (۱٬۰۰۰٬۰۰۰ مایل مربع) از پهنه اقیانوس آرام را می‌پوشاند و باعث می‌شود که این کشور چهاردهمین منطقه انحصاری اقتصادی در جهان باشد. پایتخت این کشور شهر پالیکیر در جزیره پُناپی است. بزرگ‌ترین شهر آن ونو در تالاب چوئوک است.
زین کهنه ونو حق نتوان یافت بتحقیق نه از نمد فقر و نه از اطلس شاهی
چوک با ۵۰,۰۰۰ نفر جمعیت و ۱۲۰ کیلومتر مربع (۴۶ مایل مربع) مساحت، پر تراکم جمعیت‌ترین ایالت کشور ایالات فدرال میکرونزی است. بیشترین جمعیت ایالات چوک در تالاب چوک زندگی می‌کنند. آبخوست ونو در کولاب چوک، پایتخت ایالت چوک و بزرگترین شهر ایالات فدرال میکرونزی است.
انجمن عیسی یک مدرسه مذهبی در آبخوست ونو را مدیریت می‌کند. دبیرستان خاویر (میکرونزی) در گذشته، مرکز ارتباط ژاپنی‌ها بوده‌است. این مدرسه آموزش و پرورش مختلط از دیگر گروه آبخوست‌های ایالات فدرال میکرونزی و پالائو و جزایر مارشال دانش‌آموز می‌پذیرد. آموزگاران آن افراد مذهبی و غیر مذهبی هستند که از ایالات فدرال میکرونزی، آمریکا، اندونزی، ژاپن، و استرالیا می‌آیند. همه آموزگاران غیر مذهبی، داوطلب هستند.
صائب ز کهنه ونو عالم گذشته است با یار تازه خط می دیرینه می خورد