ولید بن عقبه

معنی کلمه ولید بن عقبه در دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] ولید بن عقبه از جمله آزاردهندگان پیامبر اکرم (ص) پس از بعثت بود. او به هنگام فتح مکه در سال 8 هجری قمری اسلام آورد. بنا به نقل مفسرین او فاسق مورد اشاره در آیه "آیه ان جاءکم فاسق بنباء" است. ولید همچنین تا پایان عمر در زمره دشمنان سرسخت امام علی علیه السلام بود.
ولید بن عقبه بن ابی معیط بن ابی عمرو ذکوان بن امیه بن عبدشمس، برادر مادری عثمان بن عفان است. کنیه او ابووهب و مادرش اروی دختر کریز بن حبیب بن عبدشمس است. لقب وی نیز صفوان است.
در مورد نسب وی نقل های متفاوتی است؛ برخی منابع اسم ابی عمرو از اجداد ولید را ذکوان گفته اند، و ذکوان غلام امیه بن شمس است که امیه او را به پسری خود پذیرفت و کنیه اباعمرو را به او داد. ذکوان اهل صفوریه است، بنابراین ولید بن عقبه از صلب بنی امیه نیست؛ هر چند در همین منابع نقل شده است که نظر اکثریت این است که ذکوان غلام امیه نیست.
امام حسن مجتبی علیه السلام در پی احتجاج با جماعتی که منکر فضل او و پدرش بودند. در پاسخ به ولید بن عقبه نسب وی به عقبه بن ابی معیط را زیر سوال برد و فرمود: تو پسر مردی از کفار عجم از شهر صفوریه به نام ذکوان هستی، تمنای من این است که تو از مادر خویش درباره پدر خود پرسش کنی آن گاه که ذکوان را ترک گفت و تو را ملصق به عقبه بن ابی معیط کرد...
سپس ای ولید به خدا تو از نظر سن بزرگ تر از کسی هستی که پدر خود می خوانی پس بهتر است. تو مشغول انتساب خود به پدرت باشی...
وی در روز فتح مکه در سال هشتم هجری اسلام آورد. پدرش در جنگ بدر اسیر و کشته شد. عقبه از کسانی بود که او را نفرین کرد؛ زیرا وی بسیار پیامبر را آزار رسانید، یک بار نیز شکمبه حیوان ذبح شده ای را بر پشت پیامبر که در حال سجده نماز بود، انداخت.
ولید بن عقبه در شعر گفتن نیز مهارت داشت؛ اشعاری نیز علیه علی علیه السلام سرود.
در سال نهم هجری پیامبر صلی الله علیه و آله ولید بن عقبه را به جانب بنی مصطلق فرستاد تا زکات آنان را گرد آورد. زمانی که بنی مصطلق شنیدند ولید بن عقبه نزدیک شده است، بیست مرد با تعدادی از شتران و گوسفندان با شادی به استقبال او رفتند، ولید بن عقبه همین که آن ها را مشاهده کرد، نزدیک ایشان نرفت و به مدینه بازگشت و به پیامبر صلی الله علیه و آله گفت: زمانی که نزدیک آن ها رسیدم، آن ها با سلاح مانع جمع آوری زکات شدند؛ پیامبر صلی الله علیه و آله تصمیم گرفت کسی را برای جنگ با آن ها روانه فرماید؛ چون خبر به آن ها رسید به مدینه آمدند و خبر صحیح را به اطلاع ایشان رساندند و گفتند: ای رسول خدا از او بپرسید که آیا با ما حرفی زده و صحبتی کرده است، در همین حین حالت وحی بر ایشان عارض شد و این آیه نازل شد: «یا ایها الذین آمنوا إن جاءکم فاسق بنبإ فتبینوا...».

جملاتی از کاربرد کلمه ولید بن عقبه

علی نامه‌ای به معاویه نوشت و آن را به دست جریر بن عبدالله بجلی، فرماندار پیشین همدان که از سوی عثمان برگزیده شده بود، داد تا به دست معاویه برساند و از او بیعت بگیرد، ولی معاویه به بهانه‌های گوناگون جریر را در آن سرزمین نگه داشت و در این مدت دمشق را آمادهٔ نبرد با علی کرد. معاویه اقدام به جلب حمایت قبایل ساکن شام با شعار خونخواهی عثمان کرد. همچنین، وی حمایت عمرو عاص را که سیاستمدار و فرمانده نظامی توانایی بود، در ازای وعدهٔ حکومت مصر به دست آورد. وی تبلیغاتی را با استفاده از افرادی نظیر ولید بن عقبه و شُرَحْبیل بن سِمْط به راه انداخت و علی را به عنوان قاتل عثمان و دیگر مسلمانان به مردم معرفی کرد.
طیلسان [ط ل] (اخ) اقلیمی است وسیع است در نواحی دیلم (منتهی الارب و آنندراج) رجوع به تالش شود. اقلیمی است پهناور دارای شهرستان بسیار از نواحی دیلم یا خزر که ولید بن عقبه آن را سال ۳۵ هجری گشود.
و پس از خروج اعراب دوباره به آیین کهن خود بازگشتند، پس اعراب نیز بازگشتند و با قهر و غضب دوباره تسلط یافتند؛ همچنین در شورش بعدی ولید بن عقبه از سوی عثمان خلیفه وقت مأمور می‌شود سرزمین‌های قزوین‌های گیلان. آذربایجان را از نو فتح کند. آشوب و نافرمانی ادامه داشت تا اینکه سعید بن العاصی به امارت کوفه رسید، او بار دیگر به قزوین تاخت و پس از جنگ این شهر را آباد و استوار گردانید. از این زمان به بعد این شهر به عنوان پایگاهی نیرومند و مرزی مورد توجه اعراب قرار گرفت.