ولیان
معنی کلمه ولیان در لغت نامه دهخدا

ولیان

معنی کلمه ولیان در لغت نامه دهخدا

ولیان. [ وَ ] ( اِخ ) قصبه ای است جزو دهستان برغان ولیان بخش کرج شهرستان تهران. موقع جغرافیائی آن کوهستانی و سردسیری است. سکنه آن 1793 تن است. آب آن از رودخانه محلی و محصول آن غلات ، بنشن ، صیفی ، میوه جات مختلف و فراوان و لبنیات و عسل و شغل اهالی زراعت و گله داری است. در حدود 25 باب دکان دارد. صنایع دستی آن کرباس بافی است. دبستان شش کلاسه و صندوق پست دارد و از طریق قلعه چندار ماشین میرود. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 1 ).
ولیان. [ وَ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان چالانچولان شهرستان بروجرد، دارای 119 تن سکنه. آب آن از قنات و محصول آن غلات و شغل اهالی زراعت است و راه شوسه دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 6 ).
ولیان. [ وَ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان والانجرد شهرستان بروجرد، دارای 119 تن سکنه. آب آن از قنات و محصول آن غلات و شغل اهالی زراعت است. راه مالرو دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 6 ).

معنی کلمه ولیان در فرهنگ فارسی

قصبه ای جزئ دهستان برغان بخش کرج شهرستان تهران استان مرکز . در ۳۹ کیلومتری شمال باختر کرج . کوهستانی سردسیر ۱۷۹۳ تن سکنه آنست .

معنی کلمه ولیان در دانشنامه عمومی

ولیان (جانور). ولیان ( نام علمی: Arvicolinae ) نام یک زیرخانواده از خانواده همسترهای دم کوتاه است.
ولیان (ساوجبلاغ). ولیان روستایی از توابع بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ در استان البرز ایران است. این آبادی سردسیر و کوهستانی است.
این روستا در دهستان چندار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱٬۱۲۲ نفر ( ۳۵۵خانوار ) بوده است.
در زمستان 350 خانوار ( حدود 1500 نفر ) و در فصل تابستان بیش از 800 خانوار ( در حدود 3 هزار نفر ) سکونت می یابند.
روستای ولیان واقع در شهرستان ساوجبلاغ با مختصات جغرافیایی 50 درجه و 51 دقیقه عرض شمالی، در 15کیلومتری شمال شهرک کوهسارقرار دارد.
مردم ولیان به زبان تاتی صحبت می کنند.

جملاتی از کاربرد کلمه ولیان

تپه ولیان (۶) مربوط به عصر مس - عصر آهن ۳ است و در شهرستان بروجرد، بخش مرکزی، دهستان شیروان، ۶۰۰ متری غرب روستای ولیان واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۸۳۶۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
تپه ولیان ۴ مربوط به عصر مفرغ - عصر آهن - سده‌های اولیه و میانی دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان بروجرد، بخش مرکزی، دهستان شیروان، ۲۰۰ متری غرب روستای ولیان واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۸۳۵۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
نخستین پیمایش [۲] چاله شرقی در تاریخ این کویر بزرگ توسط علیرضا ولیان در دی ماه ۱۳۹۵ به صورت انفرادی در شش روز صورت گرفته‌است، از چاه طرح و عشق‌آباد تا طرود.
تپه ولیان (۲) مربوط به عصر مس - دوره اشکانیان - سده‌های اولیه دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان بروجرد، بخش مرکزی، دهستان شیروان، ۴۰۰ متری جنوب روستای ولیان واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۸۳۷۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
تپه ولیان۳ در شهرستان بروجرد، بخش مرکزی، دهستان شیروان، ۳۰۰ متری جنوب غرب روستای ولیان واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۸۳۷۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
تپه چیا ولیان مربوط به مس و سنگ است و در شهرستان کرمانشاه، بخش مرکزی، دهستان میان دربند، ۵۰۰ متری شرق روستای ریکا واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ خرداد ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۲۸۱۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
پس از چندی دادگاه برای محمدامین ولیان دانشجوی دانشگاه دامغان که در روز عاشورا حضور داشت، حکم اعدام صادر کرد و برخی وبگاه‌ها مدعی شدند که این حکم بنا بر فتوای مکارم شیرازی در مورد محارب بودن حرمت‌شکنان عاشورا صادر شده‌است. مکارم شیرازی این شایعه را تکذیب کرد و گفت: «ما مطلقاً چنین فتوایی دربارهٔ چنین اشخاصی نداده‌ایم و این شیطنتی است که بعضی از سایت‌ها انجام داده‌اند.» وی افزود: «ما می‌دانیم بعضی از جوان‌ها تحت تأثیر هیجانات خاصی دست به بعضی از خشونت‌ها زده‌اند که باید آن‌ها را ارشاد و راهنمایی کرد.»
تپه پرملک مربوط به عصر مس جدید است و در شهرستان بروجرد، بخش مرکزی، دهستان شیروان، ۵۵۰ متری جنوب روستای ولیان واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۸۳۸۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
عزیز بُسّاق که مدت‌ها از ناراحتی‌های جسمی متعددی رنج می‌برد، ۲۰ آبان ۱۳۹۹ در بیمارستان ولیان الیگودرز، بر اثر بیماری قلبی درگذشت.