وسنگ

معنی کلمه وسنگ در لغت نامه دهخدا

وسنگ. [ وَ س َ ] ( اِ ) لیمودارو باشد، و آن گیاهی است کوهی که از درزهای سنگ رویدو گل آن بوی لیمو میکند، و معرب آن وسنج است ، و طبیعت آن گرم و خشک. ( برهان ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). مصحف وشیگ. ( فرهنگ فارسی معین ). رجوع به وشیگ شود.

معنی کلمه وسنگ در فرهنگ فارسی

(اسم ) لیمودارو
لیمو دارو باشد و آن گیاهی است کوهی که از درز های سنگ روید و گل آن بوی لیمو میکند و معرب آن وسنج است و طبیعت آن گرم و خشک مصحف و شیگ

جملاتی از کاربرد کلمه وسنگ

گل همی گل گردد وسنگ سیه یاقوت سرخ زین بهار سبز پوش تازه روی آبدار
تپه بابان یاور ۲ مربوط به دوره نوسنگی - مس وسنگ است و در شهرستان کرمانشاه، بخش کوزران، دهستان سنجابی، روستای بابان یاور واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۲۴۳۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
تپه چغا میر حسن مربوط به مس وسنگ قدیم و میانی است و در شهرستان اسلام‌آباد غرب، بخش مرکزی، دهستان حسن‌آباد، ضلع جنوبی روستای شوان کارا واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۷۸۳۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
چو آب مردم روشندل از تنک رویی به جام وشیشه وسنگ وسفال یکرنگند
تپه برانازار مربوط به دوره نوسنگی - مس وسنگ است و در شهرستان اسلام‌آباد غرب، بخش مرکزی، دهستان حومه جنوبی، ۱/۲ کیلومتری جنوبی روستای چغاکبود واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۷۸۲۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
تپه چغا خزان مربوط به دوره نوسنگی - مس وسنگ - دوره اشکانیان - سده‌های میانه دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان کرمانشاه، بخش کوزران، دهستان سنجابی، ۸۰۰ متری از ضلع شرقی روستای چغا خزان واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۱۷۹۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
تپه بندر آباد مربوط به مس وسنگ - مفرغ است و در شهرستان کرمانشاه، بخش ماهیدشت، دهستان ماهیدشت، ۱/۵ کیلومتری جنوب غرب روستای بندرآباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۱۷۴۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
هرکسی محراب کردست آفتاب وسنگ و چوب من کنون محراب کردم آن نگارین روی را
گر غیر مرا از تو به نیرنگ برآورد نتوان در دل را به گل وسنگ برآورد
نمای بیرونی منزل دارای دیوارهایی ساده از اجر وسنگ می‌باشد و بجز روزن‌های واقع در جبهه شرقی بنا که درطبقه دوم و برای تهویه راهروی واقع در این طبقه قرارگرفته اندوتز ئینات خون چینی سر در ورودی بنا تز ئینات دیگری در دیواره خارجی بنا دیده نمی‌شود
تپه سامره مربوط به مس وسنگ - سده‌های میانه دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان کرمانشاه، بخش ماهیدشت، دهستان ماهیدشت، ۱/۵ کیلومتری شمال غرب روستای سامرهٔ علیا واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۱۷۴۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
رنگ اوآتش ونعل وسم اوآهن وسنگ دیده یی آهن وسنگی که جهد همچو شرر؟
تپه گل دوست مربوط به مس وسنگ - دوره اشکانیان است و در شهرستان کرمانشاه، بخش ماهیدشت، دهستان چغانرگس، ۲/۵ کیلومتری جنوب شرق روستای کله سواری واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۲۴۴۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
مرا به راه تو هر سختیی که پیش آمد دلیل دیگر وسنگ نشان دیگر شد
قلب سختت سخت تر صدباره از پولاد وسنگ عهد سستت سست تر صدباره از بند ازار
تپه قلعه گبرها مربوط به مس وسنگ - دوره ساسانیان - سده‌های میانه دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان قروه، بخش ئیلاق، دهستان ییلاق شمالی، ۱۰۰ متری شرق روستای نقاره خان واقع شده و این اثر در تاریخ ۶ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۷۴۳۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
تپه دیونه ۱ مربوط به مس وسنگ - عصر مفرغ - عصر آهن -قرون اولیه و متاخر دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان کبودرآهنگ، بخش گل تپه، دهستان گل تپه، غرب روستای اینانلو واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۱۶۷۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.