هیسپانیا
معنی کلمه هیسپانیا در لغت نامه دهخدا

هیسپانیا

معنی کلمه هیسپانیا در لغت نامه دهخدا

هیسپانیا. ( اِخ ) نام قدیم اسپانیا. رجوع به اسپانیا شود.

معنی کلمه هیسپانیا در دانشنامه عمومی

هیسپانیا ( لاتین  : ) یک نام رومی برای شبه جزیره ایبری و استان های آن بود. در دوران جمهوری روم، هیسپانیا به دو بخش تقسیم شده بود: هیسپانیا سیتریور و هیسپانیا اولتریور. در دوران پرینکیپاته، هیسپانیا اولتریور به دو ایالت جدید تقسیم شد، بایتیکا و لوسیتانیا؛ در حالیکه هیسپانیا سیتریور نام تازه تاراکوننسیس را برخود نهاد.
ایالت رومی هیسپانیا امروزه شامل کشورهای اسپانیا، پرتغال و جبل طارق می شود.
هیسپانیا (انتیوکیا). هیسپانیا ( انگلیسی: Hispania, Antioquia ) نام یک منطقه مسکونی در کلمبیا است.
معنی کلمه هیسپانیا در دانشنامه عمومی
معنی کلمه هیسپانیا در دانشنامه آزاد فارسی
جملاتی از کاربرد کلمه هیسپانیا

معنی کلمه هیسپانیا در دانشنامه آزاد فارسی

هیسْپانیا (Hispania)
ایالت های رومی اِسپانیا و پُرتِغال. ایالت های دورۀ جمهوری عبارت بودند از هیسپانیا سیتریور (یا «نزدیک»، در ناحیۀ اِبرو)، و هیسپانیا اولتِریور(یا «دور»، در ناحیۀ گوادالکیویر). در دوران امپراتوری، شبه جزیرۀ ایبری به سه بخش اداری تقسیم شد: لوسی تانیادر غرب، بایتیکا در جنوب، و تاراکونِن سیس. بایتیکا زادگاه دو امپراتور، ترایانوسو هادریانوسبود.

جملاتی از کاربرد کلمه هیسپانیا

یک اتفاق عجیب تاریخی دراین تریوم ویرات این است که این حکومت سه نفره و در عمل دیکتاتوری. شامل آنتونی بود که به عنوان کنسول در سال ۴۴ قبل از میلاد قانونی را به تصویب رسانده بود که دیکتاتوری را لغو می‌کرد. یعنی چیزی که عملاً در زمان دیکتاتوری سولا و جولیوس سزار اتفاق افتاده بود. در سال ۴۴ قبل از میلاد، لپیدوس که استانهای هیسپانیا و ناربون گل را در تصرف داشت، موافقت کرد که ۷ لژیون را به اوکتاویان و آنتونی تحویل دهد تا به مبارزه با بروتوس و کاسیوس (قاتلین سزار) برای شرق روم ادامه دهند.
رومی‌ها سرزمین‌های کارتاژی در جنوب هیسپانیا زمانی که آنها را در نبرد ایلیپا در سال ۲۰۶ قبل از میلاد در جریان جنگ دوم پونیک (۲۱۸–۲۰۱ قبل از میلاد) شکست دادند، تصرف کردند. پس از جنگ، آنها دو استان رومی را تأسیس کردند: هیسپانیا سیتریور (اسپانیا نزدیکتر) در امتداد بیشتر سواحل شرقی، منطقه ای تقریباً مطابق با جوامع خودمختار مدرن آراگون، کاتالونیا و والنسیا، و استان هیسپانیا اولتریور (اسپانیا بیشتر) در جنوب. تقریباً با اندلس مدرن مطابقت دارد. طغیان‌های متعددی توسط بسیاری از قبایل هیسپانیا، از جمله قبایل در داخل و خارج از قلمرو روم، در بیشتر سال‌ها به مدت ۹۸ سال، تا پایان جنگ اول سلتیبری در سال ۱۷۹ قبل از میلاد وجود داشت.
«[سزار] با پومپیئوس و کراسوس معاهده ای با این مضامین منعقد کرد: آنان برای کنسولی نامزد می‌شدند، و سزار نیز با فرستادن شمار زیادی از سربازان برای رأی دادن، آنان را حمایت می‌کرد [تا به کنسولی انتخاب شوند]؛ وقتی هم انتخاب می‌شدند، ایالاتی (سوریه برای کراسوس و هیسپانیا برای پومپیئوس) و ارتش‌هایی دریافت کرده و [در عوض] باید برای سزار حکمِ فرمانداری بر ایالاتی که بر آنان حاکم بود (گالیا کیسالپینا، گل ناربونی، و ایلیریکوم) را تا پنج سال دیگر تمدید می‌کردند.»
در قرن نهم، کاتالان در دو طرف انتهای شرقی پیرنه، و همچنین سرزمین‌های استان رومی هیسپانیا تاراکوننسیس در جنوب از لاتین عامیانه تکامل یافت. از قرن هشتم به بعد، کاتالان‌ها با دفع مسلمانان قلمرو خود را به سمت جنوب و غرب گسترش دادند و زبانشان را در آن مناطق گستردند. با جدایی شهرستان بارسلونا از امپراتوری کارولنژی در سال ۹۸۸، روند گسترش زبان کاتالان بیش از پیش تقویت شد.
تسخیر شبه جزیره ایبری توسط رومی‌ها بیش از ۲۰۰ سال طول کشید. در طول دو قرن بعد، تاراکو به عنوان پایگاه تأمین و اردوگاه زمستانی در طول جنگ‌ها علیه سلتایبری‌ها باقی ماند، همان‌طور که در طول جنگ دوم پونیک بود. بنابراین، در این دوره حضور نظامی قوی در این منطقه وجود داشت، احتمالاً در بالاترین منطقه از بخش تاریخی کنونی شهر که به نام پارت آلتای شناخته می‌شود. در سال ۱۹۷ قبل از میلاد، تمام مناطق تسخیر شده، حتی نوارهای باریک در طول ساحل مدیترانه، بین استان‌های جدید هیسپانیا اولتریور و هیسپانیا کیتریور تقسیم شدند. پایتخت هیسپانیا کیتریور عمدتاً کارتاژو نووا بود، اما استرابون می‌گوید که فرمانداران نیز در تاراکو اقامت داشتند.
[سزار] با پومپیئوس و کراسوس معاهده ای با این مضامین منعقد کرد: آنان برای کنسولی نامزد می‌شدند، و سزار نیز با فرستادن شمار زیادی از سربازان برای رأی دادن، آنان را حمایت می‌کرد [تا به کنسولی انتخاب شوند]؛ وقتی هم انتخاب می‌شدند، ایالاتی (سوریه برای کراسوس و هیسپانیا برای پومپیئوس) و ارتش‌هایی دریافت کرده و در عوض باید برای سزار حکمِ فرمانداری بر ایالاتی که بر آنان حاکم بود (گل آلپ، گل ناربونی، و ایلیریکوم) را برای پنج سال دیگر (تا 50 ق. م) تمدید می‌کردند.
پس از مرگ برادران اسکیپیون، تاراکو بین سال‌های ۲۱۱ و ۲۱۰ قبل از میلاد، پایگاه زمستانی اسکیپیون آفریکانوس (پسر پابلیوس) بود و او در اینجا با قبایل هیسپانیا در کنونتوس ملاقات کرد. جمعیت عمدتاً در طول جنگ به رومی‌ها وفادار بودند و ماهیگیران تاراکو (پیسکاتورس تاراکوننسس) با قایق‌های خود در محاصره کارتاژو نووا خدمت کردند.
ترایانوس (تراژان) از یک گروه مستعمره‌نشینان ایتالیایی در شهر ایتالیکا (امروزه سانتیپونثه، نه چندان دور از سویل) در ایالت رومی هیسپانیا بائتیکا (امروزه اندلس) برآمد. اصل و نسب اجداد ترایانوس یعنی خاندان اولپیا، به شهر تودی در اومبریا بازمی‌گشت. شهر مستعمراتی ایتالیکا در ۲۰۶ پیش از میلاد توسط گروهی از کهنه‌سربازان، لژیون‌های رومی و متحدان ایتالیایی زخمی یا بیمار ارتش شیپیو آفریکانوس تأسیس شد. بسیار محتمل است که اولین اجداد خاندان اولپیا که در اینجا ساکن شدند از همین ارتش برخاسته باشند، یا اینکه بعدها به عنوان شهروند غیرنظامی در پایان سده اول پیش از میلاد بدان‌جا رسیده باشند.
در قرن اول میلادی، استان‌های امپراتوری روم حجم عظیمی از کالاها را از طریق مسیرهای دریایی با یکدیگر معامله می‌کردند. تمایل به تخصص‌گرایی، به‌خصوص در بخش‌های صنعت، کشاورزی و معدن در حال افزایش بود. برخی از استانها در تولید انواع خاصی از کالاها تخصص داشتند، از جمله غلات در مصر و آفریقای شمالی و شراب و روغن زیتون در ایتالیا، هیسپانیا و یونان.
در ژوئیه ۲۰۱۰ میلادی، در مجموعه تلویزیونی با عنوان افسانه هیسپانیا بازی کرد که در کانال آنتن ۳ پخش شد و در سال ۲۰۱۲ میلادی پایان یافت، که او در نقش (نری) می‌باشد.