هیجدهمین

معنی کلمه هیجدهمین در لغت نامه دهخدا

هیجدهمین. [ دَ هَُ ] ( ص نسبی ، اِ مرکب ) هجدهمین. هژدهمین.

معنی کلمه هیجدهمین در فرهنگ فارسی

هجدهمین هژدهمین

جملاتی از کاربرد کلمه هیجدهمین

ای نائوتورا (به ژاپنی: 井伊 直虎) (تولد نامشخص، مرگ ۱۲ سپتامبر ۱۵۸۲) یک دایمیوی زن در دوره سنگوکو بود. وی تنها فرزند ای نائوموری هیجدهمین رهبر این خاندان بود.
کشور ایسلند با مساحت ۱۰۲٫۸۱۹ کیلومتر مربع هیجدهمین جزیرهٔ بزرگ جهان و دومین جزیرهٔ بزرگ اروپا، پس از بریتانیای کبیر است. این کشور شامل یک جزیرهٔ بزرگ و ۳۰ جزیره کوچک در اقیانوس اطلس شمالی است که اندکی پایین‌تر از مدار شمالگان قرار گرفته‌اند.
فونازوشی یک نوع نایاب از انواع ناره–زوشی است که هنوز هم در نزدیک دریاچه بیوا در استان شیگا تهیه می‌شود. هیجدهمین نسل از خاندان کیتامورا از سال ۱۶۱۹ این نوع سوشی را در کیتاشینا درست می‌کنند. در فونازوشی ماهی کاراس که نوعی ماهی کپور است به مدت یکسال در نمک خوابانده می‌شود و برای بار دوم به مدت ۴ سال در داخل برنج خوابانده می‌شود. بعد از این مدت به محصول پس از تخمیر ممکن برش‌های نازک داده شده و مصرف شود یا به صورت ترکیب در دستورهای غذایی دیگر مصرف شود.
او چهارمین دختر فرماندار ولایت دوا، قلمروی یونه‌زاوا و هیجدهمین رهبر خاندان اوئه‌سوگی، اوئه‌سوگی ساداکاتسو بود. مادر او از خاندان کونوئه بود. در سال ۱۶۵۸ با پسر هاتاموتو کیرا یوشیفویو ازدواج کرد. همسر او کیرا یوشیناکا در آن زمان خاندان اوئه‌سوگی ۳۰۰۰۰۰ ککو دارایی داشتند در حالیکه دارایی خاندان کیرا تنها ۴۲۰۰ ککو بود و با وجود مخالفت ملازم این خاندان این ازدواج به دستور شوگون‌سالاری انجام شد.
او از لیسهٔ جمهوریت آنکارا فارغ‌التحصیل شده است و از سال ۱۹۸۲ به عنوان شناگر حرفه‌ای کار می‌کرد. او به همراه خانواده‌اش در سال ۱۹۸۲ به استانبول نقل مکان کرد. نخستین کار بازیگری خود را در سال ۱۹۸۳، در فیلم حرم آغاز کرد. در سال‌های بعد، او در بیش از ۷۰ فیلم مطرح بازی کرد و برندهٔ جایزهٔ بهترین بازیگر نقش مکمل زن در هیجدهمین جشنوارهٔ بین‌المللی مسکو را از آن خود نمود. افزون‌بر این، او به عنوان یک خوانندهٔ حرفه‌ای هشت آلبوم و دو تک‌آهنگ را منتشر کرده است.
در هیجدهمین اجلاسیه عمومی انسان و زیست‌کره که در نوامبر ۱۹۷۴ انجام گرفت ایران به عضویت شورای هماهنگی برنامه انسان و زیست‌کره انتخاب گردید، ولی ایران نتوانست نماینده‌ای به چهارمین جلسه شورای هماهنگی که در ۱۸ تا ۲۶ نوامبر ۱۹۷۵ تشکیل گردید بفرستد.
اقلیت دمکرات در مجلس نمایندگان صد و هیجدهمین کنگره ایالات متحده آمریکا به اتفاق آرا حکیم جفریز را به عنوان رهبر خود انتخاب کردند. این اولین بار در تاریخ آمریکاست که یک سیاهپوست هدایت یک حزب در کنگره را به دست می‌گیرد.
اوزوتسو مانه‌مون (به ژاپنی: 大砲 万右衛門) کُشتی‌گیر سوموی اهل استان میاگی در کشور ژاپن است که هیجدهمین کشتی‌گیر دارای رتبهٔ یوکوزونا محسوب می‌شود. وی در سال ۱۹۰۱ میلادی به این مرتبه ارتقا یافت و در سال ۱۹۰۸ میلادی بازنشست شد. اوزوتسو مانه‌مون توانست ۲ بار قهرمان (یوشو) مسابقات سومو شود.