هیثم

هیثم

معنی کلمه هیثم در لغت نامه دهخدا

هیثم. [ هََ ث َ ] ( ع اِ ) چوزه کرکس. || چوزه عقاب. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). باز شکاری و گویند جوجه کرکس و گویند جوجه عقاب. ( اقرب الموارد ). || ریگ توده سرخ یا زمین نرم. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ). || درختی است از حمض. ( از اقرب الموارد ).

معنی کلمه هیثم در فرهنگ فارسی

جوجه عقاب، جوجه کرکس، ریگ توده سرخ
چوزه کرکس چوزه عقاب

معنی کلمه هیثم در فرهنگ اسم ها

اسم: هیثم (پسر) (عربی) (تاریخی و کهن) (تلفظ: haysam) (فارسی: هَیثَم) (انگلیسی: haysam)
معنی: جوجه عقاب و جوجه کرکس، باز شکاری، جوجهی عقاب، جوجهی کرکس، ( اعلام ) ) هَیثَم بن اَسوَد، ابوالعریان، مَذحِجی [حدود میلادی] خطیب و شاعر اهل کوفه و از اعیان آن شهر، وی در نزاع میان عبدالله بن زبیر و عبدالملک بن مروان به یاری عبدالملک برخاست و در لشکرکشی مَسلَمة بن عبدالملک به قسطنطنیه نیز همراه وی بود، ) هَیثَم بن سَهل تستَری [، قمری] محدث معمَّر، ) هَیثَم بن معاویه خراسانی [ میلادی] از امرای عصر عباسی که اصل او از مردم خراسان بود و در سال به حکومت طایف و مکّه منصوب شد وی مدت یک سال نیز امارت بصره را داشت

معنی کلمه هیثم در دانشنامه عمومی

هیثم (دهانه). هیثم یک دهانه برخوردی در ماه است.
این دهانه ۲ دهانه اقماری دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه هیثم

اما ابن هیثم پدر علم نورشناسی یا فیزیک نور، در سدهٔ پنجم هجری/یازدهم میلادی، بود که رساله ای درباره نورشناسی نوشت و در نهایت تئوری دوربین سوراخ سوزنی را گسترش داد و در مشاهدات خورشید گرفتگی خود از وسیله‌ای به نام اتاقک تاریک استفاده کرد. او برای نخستین‌بار از دوربین سوراخ سوزنی و دوربین تاریکخانه‌ای در آزمایش‌هایش جهت بررسی خواص نور، استفاده نمود و آن را به جهان معرفی کرد.
کانر روابطش با واشینگتن و هیثم قطع می‌کند و وقتی هیثم او را پسرم صدا می‌زند تا به دیدار چارلز لی بروند، کانر به درستی او را متهم می‌کند که اطلاعاتی که داشته را از او مخفی کرده تا زمان مناسبی برای ضربه زدن به وسیلهٔ آن‌ها بیابد. سپس هیثم و واشینگتن را تهدید کرد که اگر او را دنبال کنند یا سعی در متوقف کردنش داشته باشند، آن‌ها را می‌کشد. سپس کانر سفیرهای واشینگتن را پیش از آن‌که پیام حمله به دهکده را به مقصد برسانند از بین می‌برد و به دهکده‌اش بازمی‌گردد. کانر دهکده را فارغ از هرگونه تحرکات نظامی و جنگی می‌بیند اما به او خبر می‌دهند که چارلز لی جنگجویان چند دهکده را جمع کرده تا جلوی حملات سربازان ارتش قاره‌ای را بگیرند.
معصومی همدانی درجهٔ کارشناسی مهندسی برق را در سال ۱۳۵۱ از دانشگاه صنعتی آریامهر (بعدها دانشگاه صنعتی شریف) دریافت کرد و در سال ۱۳۸۵ در رشتهٔ تاریخ علم از دانشگاه پاریس ۷ فارغ‌التحصیل شد. رسالهٔ دکتری او دربارهٔ ابن هیثم است. استاد راهنمای او رشدی راشد بود