هویر
معنی کلمه هویر در لغت نامه دهخدا

هویر

معنی کلمه هویر در لغت نامه دهخدا

هویر. [ ] ( اِخ ) دهی است جزء دهستان ابرشیوه و پشت کوه بخش حومه شهرستان دماوند. دارای 460 تن سکنه است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 1 ).

معنی کلمه هویر در فرهنگ فارسی

دهی است جزئ دهستان ابر شیوه و پشت کوه بخش حومه شهرستان دماوند دارای ۴۶٠ تن سکنه

معنی کلمه هویر در دانشنامه عمومی

هویر روستایی در دهستان ابرشیوه بخش مرکزی شهرستان دماوند در استان تهران ایران است.
هویر یک اسم فارسی است که به معنی “آبی” یا “آب دار” است. این نام معمولاً به مناطقی اشاره دارد که دارای آب و رودخانه ها هستند. در این مورد، منطقه هویراز این نام الهام گرفته است روستای هویر از توابع بخش مرکزی شهرستان دماوند با مختصات جغرافیایی ۵۲ درجه و ۱۹ دقیقه طول شرقی و ۳۵ درجه و ۴۲ دقیقه عرض شمالی در فاصله ۵۰ کیلومتری شرق شهر دماوند و ۱۰۵ کیلومتری تهران قرار دارد. این روستا از شرق به روستای دهنار، از شمال به ارتفاعات و کوهستان دوبرار، از جنوب به کوهستان قله ی زرین کوه، و از غرب به دریاچه های هویر و تار و به کمک آن نیز سپس از طریق جاده خاکی طولانی به شهر مشاء میرسد؛ولی جادهٔ اصلی اش همان محور دلیچایی و جاده فیروزکوه است. این روستا از طرف فیروزکوه و طرف شرق، آخرین روستا و از غرب، اولین روستا محسوب میشود. روستای هویر از اطراف به کوه های مرتفع منطقه دماوند و صخره های سنگی محدود می شود. ارتفاع این روستا از سطح دریا ۲۶۲۰ متر است و اقلیمی معتدل و کوهستانی دارد. آب و هوای آن در فصول بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در زمستان ها سرد و برفی است. هویر یکی از نواحی تاریخی شهرستان دماوند است. بنای آرامگاه های امامزاده علی اکبر ( پیر کاجی ) و امامزاده شاهزاده حسین نشانگر پیشینه تاریخی این روستاست. یکی از مسائلی که میتوان از آن قدمت یک منطقه را سنجید تعداد و مدل ( زرتشتی ، اسلامی و. . . ) قبرستانهای آن است . روستای هویر دارای ۹ قبرستان میباشد که پنج تای آن داخل خود روستا میباشد  :
۱ - قبرستان تنگه که هم اکنون قابل استفاده است.
۲ - قبرستان اطراف امامزاده حسین ( ع ) که تقریباً بیش از سی سال از زمان دفن آخرین نفر در آن میگذرد.
تذکر: فقط در دو قبرستان فوق از نسل حال حاضر اهالی هویر میت دفن شده است و قبرستانهای دیگر برای سالهای بسیار دور میباشد و از افراد دفن شده در آن اطلاعات درستی از جهت شناسایی اصل و نصب در دست نیست.
۳ - قبرستانی درمکان حال حاضر مدرسه
۴ - قبرستانی در مکان مخابرات فعلی
۵ - قبرستانی در مکان زمین فوتبال قدیم ( یور )
۶ - قبرستانی در چهارخانی ( چاخانی ) معروف به هلنگسینی قبر
۷ - قبرستان زرتشتی در چهارخانی
۸ - قبرستانی در منطقه چمندا اول حمام دره پشت باغ
۹ - قبرستانی در منطقه پیرکاجی اطراف امامزاده علی اکبر چمنداب
معنی کلمه هویر در فرهنگ فارسی
معنی کلمه هویر در دانشنامه عمومی
جملاتی از کاربرد کلمه هویر

جملاتی از کاربرد کلمه هویر

دریاچه تار جزو آثار طبیعی ملی ایران و از مناطق گردشگری شهرستان دماوند بوده و در ۱۵ کیلومتری شرق شهر دماوند در غرب روستای هویر واقع شده‌است. این دریاچه جزو دریاچه‌های آب شیرین کوهستانی محسوب می‌شود و در ارتفاع بیش از ۳۰۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد.
سرشاخه آب‌هایی که به این دریاچه‌ها می‌ریزند، چشمه‌ساران کوه‌های قره‌داغ، سیاه‌چال و شاه‌نشین در شمال و آبراهه‌های فصلی از جنوب است که قسمتی از آب آن‌ها وارد دریاچه‌ها می‌شود و قسمتی دیگر، آب رودهای تار و هویر را تأمین می‌کنند. سرریز این دریاچه به صورت بسیار اندک سرچشمه رودخانه تار محسوب می‌شود که به‌طور طبیعی با تغذیه از رودخانه‌های فرعی دیگر تشکیل رود تاررود را می‌دهد و به سوی شهر دماوند جاری می‌شود.
تقویت دامنه تکنیکی در محاسبات کوانتومی است که ایده اصلی پشت الگوریتم جستجوی گروور را تعمیم می‌دهد و خانواده ای از الگوریتم‌های کوانتومی ایجاد می‌کند. تقویت دامنه اولین بار توسط ژیل براسارد و پیتر هویر در سال ۱۹۹۷ نشان داده شد، و به‌طور مستقل توسط لاو گروور در سال ۱۹۹۸ دوباره کشف شد.
قلهٔ دوبرار شرقی یکی از مرتفع‌ترین قلل رشته‌کوه دوبرار است که ۴۰۸۰ متر ارتفاع دارد. برای رسیدن به قلهٔ دوبرار شرقی باید از انتهای روستای هویر در مسیر رودخانه به چشمه بزرگ رسید و از آنجا به گردنهٔ دوبرار رفت و از گردنهٔ دوبرار به قلهٔ دوبرار شرقی رسید.