هویان

معنی کلمه هویان در لغت نامه دهخدا

هویان. [ هََ وَ ] ( ع مص ) از بالا به زیر افتادن. ( منتهی الارب ). رجوع به هوی شود.

معنی کلمه هویان در فرهنگ فارسی

نام یکی از دهستانهای بخش ویسیان شهرستان خرم آباد . این دهستان در باختر بخش واقع است . کوهستانی معتدل . آب از رودخانه خرم آباد. این دهستان ۱۱ ده دارد که سکنه آن ۱۸٠٠ تن میباشد .
از بالا بزیر افتادن

معنی کلمه هویان در دانشنامه آزاد فارسی

هوی آن. هوی آن (Hoi An)
پل ژاپنی ها، نماد (نام سابق: فایفو) بندری در استان کوانگ نامدر مرکز ویتنام، واقع در ۲۳کیلومتری جنوب دانانگ. جمعیت آن ۶۱,۹۰۰ نفر است (۱۹۹۱). صادرات آن فرآورده های بومی مانند شکر، چای و ابریشم؛ و صنعت عمدۀ آن تولید پوشاک است. هوی آن از قرن ۱۷ تا ۱۹ یکی از بندرهای مهم بین المللی آسیای جنوب شرقی به شمار می رفت. در قرن ۱۷ این شهر مرکز دادو ستد بین کوشن شینو ژاپن بود و تعداد زیادی از تاجران ژاپنی در آن سکونت داشتند.

جملاتی از کاربرد کلمه هویان

زمانی که گوآنگ‌گائتو بزرگ بر گوگوریو حکومت کرد، سرزمین اصلی چین تحت تسلط پنج قوم چینی غیر هان بود و به چندین ایالت تقسیم شد. در زمان گوآنگ‌گائتو، گوگوریو به هویان حمله کرد و لیائونینگ را فتح کرد، اما زمانی که جانگسو به سلطنت رسید، هرج و مرج در شمال چین رو به پایان بود. اتحاد شمال چین توسط وی شمالی به یک نقطه مهم برای گوگوریو و سلسله های جنوبی چین تبدیل شد. با این حال، جانگسو توانست از موقعیت سیاسی چین با دستکاری ایالات شمالی و جنوبی چین به نفع خود استفاده کند.
«پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری»، «دفتر پژوهش‌های فرهنگی»، فرهنگستان هنر و «مرکز بین‌المللی گفتگوی تمدنها» از نهادهایی بوده‌اند که کتاب‌های آندرانیک هویان را به چاپ و انتشار رسانده‌اند.
در سال ۴۰۰، در حالی که گوانگ‌گه‌تو بزرگ با نیروهای بکجه، گایا و وه در شیلا اشغال شده بود، ایالت ژیان‌بی هویان، که توسط قبیله مورنگ در لیائونینگ کنونی تأسیس شد، به گوگوریو حمله کرد. گوانگ‌گه‌تو بزرگ سربازان ژیان‌بی را دفع کرد. در سال ۴۰۲، گوانگ‌گه‌تو بزرگ تلافی کرد و قلعه برجسته ای به نام 宿軍城 در نزدیکی پایتخت هویان را فتح کرد. در سال ۴۰۵ و دوباره در سال ۴۰۶، بعداً سربازان هویان به قلعه‌های گوگوریو در لیادونگ (遼東城 در ۴۰۵ و 木底城 در سال ۴۰۶) حمله کردند، اما هر دو بار شکست خوردند. گوانگ‌گه‌تو بزرگ تمام لیائودونگ را فتح کرد. با فتح لیادونگ، گوانگ‌گه‌تو بزرگ قلمرو باستانی گوجوسون را بازیابی کرد؛ گوگوریو تا اواسط اواخر قرن هفتم لیائودانگ را کنترل کرد.
آندرانیک هویان بعد از ظهر روز یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، پس از دوره‌ای بیماری، در سن ۸۲ سالگی در منزل خود در تهران درگذشت و در «آرامستان ارامنه تهران» در جاده خاوران به خاک سپرده شد.