هوره
معنی کلمه هوره در لغت نامه دهخدا

هوره

معنی کلمه هوره در لغت نامه دهخدا

( هورة ) هورة. [ هََ رَ ] ( ع اِ ) هلاکت جای. ( منتهی الارب ). مهلکة. ج ، هورات. ( اقرب الموارد ).
هورة. [ رَ ] ( ع اِمص ) تهمت و بدگمانی. ( منتهی الارب ). اسم است از هاره. ( اقرب الموارد ).
هوره. [ ] ( اِ ) اسم فارسی خبازی است. ( مخزن الادویه ).
هوره. [ رِ ] ( اِخ ) دهی است از بخش حومه شهرستان شهرکرد. دارای 1142 تن سکنه ، آب آن از قنات و زاینده رود و محصول عمده اش کشمش ، بادام ، برنج و انگور است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 10 ).

معنی کلمه هوره در فرهنگ فارسی

ده دهستان لار بخش حومه شهرستان شهرکرد در ۲۱ کیلومتری شمال شهرکرد . کوهستانی معتدل ۱۱۴۲ تن سکنه دارد . آب از زاینده رود و قنات . محصولش کشمش بادام برنج انگور شغل کشاورزی و گله داری است .
تهمت و بد گمانی اسم است از هاره

معنی کلمه هوره در دانشنامه عمومی

هوره (بورکینافاسو). هوره شهری در شهرستان تیکاره در استان بام در بورکینافاسوی شمالی است و جمعیت آن ۲۴۱۵ نفر است.
هوره (سامان). هوره، یکی از شهرهای استان چهارمحال و بختیاری و مرکز بخش زاینده رود در شهرستان سامان است. این شهر ساحلی در حاشیه زاینده رود قرار دارد و مردم آن به زبان ترکی قشقایی صحبت می کنند.
این شهر در بخش زاینده رود شهرستان سامان واقع شده و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۸۲۹ نفر بوده است.
شهر ساحلی هوره در ۲۰ کیلومتری شمال غربی شهر سامان و ۱۰ کیلومتری شمال شرقی شهربن قرار دارد. ارتفاع شهر هوره از سطح دریا ۱۹۰۰ متر است و آب و هوای آن در فصول بهار، تابستان و پاییز مطبوع و در زمستان، سرد و خشک است.
پل هوره: این پل بسیار زیبا و تاریخی روی زاینده رود ساخته شده است.
قلعه هوره: امروزه ویرانه ای بیش از آن به جا نمانده است.
شغل اکثر مردم هوره، باغداری در زمینه بادام و گردو می باشد. گروهی از مردم نیز در امور خدماتی و تولید صنایع دستی از جمله قالی بافی اشتغال دارند.
معنی کلمه هوره در فرهنگ فارسی

معنی کلمه هوره در دانشنامه آزاد فارسی

هَورَه (Haora)
شهری در بنگال غربی، شمال شرقی هند، واقع در کرانۀراست رود هوگلی، مقابل کلکته. جمعیت آن ۹۴۷هزار نفر است.

جملاتی از کاربرد کلمه هوره

مس هوره یک اندیس فلزی است که در حوالی شهر شهرکرد استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد
توز یا توج که همچنین طاووس هم نامیده شده در فارس قدیم و از توابع شاپورخوره در ۳۲ فرسنگی شیرازو بین شهر دالکی فعلی و روستای نظر آقا دشتستان واقع بوده است که برطبق اسناد محل دقیق این شهر باستانی را میتوان دو روستای بنه جاموشی و سده و منطقه هوره در پشت رودخانه دالکی عنوان نمود زیرا براساس داستان های تار یخی محلی و نوع شغل ها و نام های بجا مانده از این تمدن کهن و خانه های کشف شده(در روستای سده) بیشتر به چشم می خورد.
این روستا در دهستان هوره قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۰۰۰ نفر ۵خانوار) بوده‌است.
نوعی آواز بلند است که می‌توان آن را تراژدی نامید که نمودار خواندن و بازگو کردن واقعهٔ جدی از وقایع تاریخی است و انسان را سخت متأثر می‌کند. کردها در گذشته در هنگام جنگ با بیگانگان این نوع آواز را می‌خواندند و به هیجان می‌آمدند. احتمال آنکه هوره از اهورا گرفته شده باشد بسیار زیاد است که در اصل از سروده‌های اصیل حماسی اهورایی بوده‌است.
تیموری در خواندن مور و هوره صاحب سبک بود و لحن و آوای او طرفداران زیادی در میان مردم محلی لک داشت. او در مجالس و شب‌نشینی‌ها، آواهای قدیمی و کهن منطقه لک‌نشینان را اجرا می‌کرد و با اجرای مقام‌های اصیل به سلطان آواهای باستانی مشهور بود.
عین‌علی تیموری در سال ۱۳۱۷ در روستای بره کلک کشماهور از توابع کوهدشت به دنیا آمد. او در کودکی پدر و مادرش را از دست داد و مرگ نزدیکانش او را به سمت هوره خواندن سوق داد. او در سال ۱۳۴۸ به کرمانشاه مهاجرت کرد و در آن‌جا ساکن شد.
ترکی چهارمحالی نیز حدود ۱۰ درصد جمعیت ساکنین استان را شامل می‌شود. به‌طور خاص مردم شهرهای شهرکیان، بلداجی، سامان، بن، سفیددشت، نقنه، فرادنبه، طاقانک، سودجان، جونقان، هوره و یانچشمه به زبان ترکی قشقایی صحبت می‌کنند.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر ماهشهر یکی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی است که در بندر ماهشهر استان خوزستان واقع است. این دانشگاه فعالیت خود را در سال ۱۳۶۸ با یک رشته مهندسی شیمی ـ صنایع پتروشیمی آغاز کرد.معمار این دانشگاه غلام علی درخشان هوره می باشد
در سال‌های جنگ ایران و عراق، تیموری در رادیو «راه شب» که مخصوص نیروهای جبهه‌های غرب کشور بود، هوره سر می‌داد و هوره‌خواندن او مورد توجه نظامیان در آن سال‌ها قرار می‌گرفت.
۱۷-طایفه بازی:از طوایف ارکوازی بالا میباشد و اصالتی قدیمی و برخی آنها را کارشونی معرفی میکنند. که از ۶هوز :۱-چراغعلی۲-نعمت ۳-مامی۴-کاظم۵-نوروزعلی۶-کلگه تشکیل شده و سه روستای:بان بلوط،پارده و زمزمان را در بر میگیرد‌ و این طایفه پایتخت هوره در استان ایلام است که سبک بازی چر و ارکوازی چر در آن مرسوم است و از هنرمندان ان میتوان به اکرام محمدبیگیاشاره کرد.