هورالعظیم

معنی کلمه هورالعظیم در لغت نامه دهخدا

هورالعظیم. [ رُل ْ ع َ] ( اِخ ) نام مردابی به خوزستان. باطلاقی است که از رودخانه های دویرج و کرخه تشکیل یابد و پوشیده از نیزار و عبور از آن ناممکن است. این باطلاق در سرحد ایران و عراق واقع شده است. ( از جغرافیای سیاسی کیهان ).

معنی کلمه هورالعظیم در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:خورالعظیم

جملاتی از کاربرد کلمه هورالعظیم

افزون بر این موارد، در این طرح 69 هکتار استحصال تالاب به 18 هکتار کاهش یافته و در شاخص‌های کلیدی دیگری چون مصرف آب حفاری، مدیریت پسماند حفاری، عرصه جدید استحصال زمین و طول خطوط لوله جریانی، گام‌های بلندی به‌نفع محیط زیست و اقتصادی بومی هورالعظیم برداشته شده است.
خزندگان تالاب هورالعظیم شامل: طلحه مار، مار چلیپر، مار جعفری، لاک پشت برکه ای خزری و لاک پشت فراتی است.
منطقه تالاب هورالعظیم به‌عنوان یکی از محیط‌های حساس طبیعی در ایران با مشکلات زیست‌محیطی و امنیتی بسیاری روبرو است. بر اساس آمارها، در سال‌های اخیر، از بین جمعیت محلی، بیش از ۳۰ درصد در شرایط فقر زندگی می‌کنند.
خشک کردن نیزارها و هورهای جنوب عراق در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ نمونهای از هدف قرار دادن عامدانه اکوسیستم برای دستیابی به اهداف سیاسی و نظامی دولت صدام حسین بوده است. این اتفاق در حالی که اثرات مستقیم و فوری بسیار گستردهای بر زندگی مردم عراق و منطقه داشته، دارای آثار دراز مدتی نیز مانند آلودگی هوا و آکندگی هوای منطقه و حتی بسیاری از شهرهای ایران از ریزگردهای معلق بوده است. تالاب بزرگ هورالعظیم را به دستور صدام حسین خشک کردن و متأسفانه نتیجه آن امروز تبدیل شدن بستر این تالاب به یکی از مهم‌ترین کانونهای تولید گرد و غبار در منطقه خاورمیانه است.
طغیان کارون و مدهای خلیج فارس و بارش‌های منطقه در تأمین آب بخش لب شور تالاب شادگان نقش دارد، تالاب شادگان باقی‌مانده از تالاب بسیار بزرگی است که زمانی تا هورالعظیم در مرز عراق ادامه داشته و احتمال می‌رود بخش دور افتاده و جدا شده‌ای از مجموعه تالاب‌های گسترده و به هم پیوسته بین‌النهرین باشد.
گستردگی تالاب، همراه با پوشش گیاهی انبوه، خصوصا در بخش‌های شمالی و مناطق ساحلی ایران، وجود ذخایره غذایی فراوان و موقعیت پناهگاهی آن و از همه مهم‌تر، قرار گرفتن در مسیر کریدور اصلی مهاجرت پرندگان، از جمله عواملی به‌شمار می‌روند که موجب حضور جمعیت‌های کثیری از انواع پرندگان در تالاب هورالعظیم شده‌اند.
محمد درویش فعال محیط زیست علت نابودی هورالعظیم را «شرکت نفت و وزارت نفت» دانسته که «می‌خواهد استخراج نفت را به پیمانکار چینی بدهد. پیمانکار چینی هم در زمان دولت احمدی‌نژاد گفته بود که اگر این تالاب خشک باشد، قیمت‌ها را ۲۰درصد پایین می‌آورم. آنها به این نتیجه رسیدند که بهتر است تالاب را خشک کنند!» همچنین برای استخراج نفت از «هورالعظیم» در دل هور جاده کشیدند، دکل زدند و آن را به شوره‌زاری بدل کردند که به منشأ ریزگردها برای دیگر شهرستان‌ها بدل شده‌است.
مارگردن آفریقایی در آب‌های تازه و شیرین، رودخانه‌ها و تالاپ‌های مناطق گرم زندگی می‌کند تخم‌های خود را در میان جمعیت باکلان‌ها می‌گذارد. این پرنده را می‌توان در بیشتر مناطق آفریقای سیاه و جنوبی یافت. این پرنده در استان خوزستان به خصوص هورالعظیم یافت می شود.
میدان نفتی یاران شمالی در مجاورت مرز ایران و عراق و در غرب میدان آزادگان شمالی و در مجاورت تالاب هورالعظیم واقع است. میانگین طول و عرض این میدان به ترتیب 24 و 2.9 کیلومتر است که مساحتی حدودی  60 کیلومتر مربع را در بر‌می‌گیرد. نفت درجای میدان در حدود 1 میلیارد بشکه و نفت قابل استحصال آن 50 میلیون بشکه تخمین زده شده است.  طرح توسعه این میدان با هدف تولید روزانه 30 هزار بشکه نفت خام از طریق حفر 20 حلقه چاه به پایان رسیده است. نفت تولیدی میدان در حال حاضر حدود 15 هزار بشکه در روز است.