هودسن

معنی کلمه هودسن در لغت نامه دهخدا

هودسن.[ س ُ ] ( اِخ ) هنری. یکی از دریانوردان انگلیس بود که در قرن شانزدهم و اوایل قرن هفدهم میلادی می زیست و در 1611 م. درگذشت. او موفق به کشف قسمتی از دنیای جدید شد، از جمله خلیج هودسن که در کشور کاناداست و از اقیانوس اطلس انشعاب می یابد و نیز رودی که در مشرق نیویورک جریان دارد به نام او خوانده شده است. ( از فرهنگ امریکایی وبستر ).

معنی کلمه هودسن در فرهنگ فارسی

دریانورد انگلیسی ( و. اواسط قرن ۱۶ میلادی . ف. ۱۶۱۱ م . ) که خلیج و تنگه هودسن را در شمال کانادا در سال ۱۶۱٠ میلادی کشف کرد و به نام او نامیده شد .

جملاتی از کاربرد کلمه هودسن

مهاجران این منطقه از تنوع و گستردگی بیشتری نسبت به مهاجران نیوانگلند برخوردار بودند. مهاجران هلندی در مناطق پایین دست رودخانه هودسن – مکانی که امروزه به نام نیویورک می‌شناسیم –مستقر شدند. سوئدی‌ها به ایالت دلاویر رفتند و کاتولیکهای انگلیسی، مریلند را بنیان گذاشتند. یک عده از پروتستانهای انگلیسی به نام فرقه کوایکرها نیز، در پنسیلوانیا مستقر شدند. در آن زمان کلیه این مناطق تحت حکومت انگلستان بود، اما بسیاری از مهاجران از نقاط گوناگون به این ایالت‌ها می‌آمدند و با مهاجرت تعداد زیادی آلمانی به این مناطق، یک جامعه آلمانی نیز در آن جا به وجود آمد.
رودها و جویبارهای بسیاری همچون رود رد، رود وینیپگ و رود ساسکاچوان به این دریاچه می‌ریزند و خود آن نیز از طریق رود نلسون در شمال شرقی به خلیج هودسن می‌پیوندد. اطراف دریاچهٔ وینیپگ را جنگل‌هایی پوشانده است که از نظر تولید الوار دارای ارزش بسیاری هستند. چندین تفرجگاه تابستانی در سواحل آن ساخته شده‌است و از نظر کشتی‌رانی و ماهی‌گیری تجاری نیز دریاچهٔ وینیپگ دارای اهمیت بسیاری است.
ژنرال گرانت و ژنرال شرمن در نوامبر ۱۸۶۲ با حمله‌ای گازانبری به نیروهای مستقر در اطراف شهر حمله بردند و سربازان جنوبی تحت فشار شدید مهاجمان ناگزیر به داخل شهر پناه گرفتند. ۸ ماه نبرد خونین سبب مرگ ده‌ها هزار نظامی و غیرنظامی گردید. سقوط ویکسبورگ سبب سقوط مدافعان هودسن نیز شد و عملاً ارتباط مدافعان جنوبی با یکدیگر گسست.
این جامعه به دست کمیته‌ای ۲۷ نفره و ثابت و دستهٔ اداری ۴۸ تنه‌ای گردانده می‌شد. این جامعه تشکیلاتی اداری نیمه‌خودکفا بود. اینان به پرورش و کنسروکردن میوه و سبزیجات، ساخت ابزار با نخ ابریشمی و تولید تلهٔ حیوانات می‌پرداختند. اینان در آغاز برای شرکت خلیج هودسن تلهٔ حیوانات می‌ساختند. واپسین صنعت اینان ساخت ظروف نقره بود. همه در این جامعه پیشه‌ای داشتند. زنان معمولاً به کارهای خانگی می‌پرداختند.
جزیرهٔ بافین شرقی‌ترین جزیره از مجمع‌الجزایر شمالگان کاناداست. این جزیره از نظر جغرافیایی و زمین‌شناسی ادامهٔ منطقهٔ لابرادور بوده که توسط خلیج هودسن از این منطقه جدا شده‌است. این جزیره همچنین توسط خلیج بافین و تنگه دیویس واقع در شمال و شرق آن از گرین‌لند جدا می‌شود.
با گسترش سریع و روزافزون صنایع در این ایالات، رودخانه‌ها – مانند رودهای هودسن و دلاور– تبدیل به مسیرهایی استراتژیک برای حمل و نقل دریایی شدند. به همین جهت شهرهای کنار رودخانه‌ها – نیویورک کنار رودخانه هودسن، فیلادلفیا کنار رودخانه دلاویر و بالتیمور در کنار خلیج چساپیک – به‌طور شگفت‌آوری رشد کردند. امروزه نیویورک هنوز هم به عنوان بزرگ‌ترین شهر آمریکا و مرکز فعالیت‌های فرهنگی و قطب اقتصادی کشور شناخته می‌شود.