هوتک

هوتک

معنی کلمه هوتک در لغت نامه دهخدا

هوتک. [ ت َ ] ( اِخ ) دهی است از بخش مرکزی شهرستان کرمان. دارای 140 تن سکنه ، آب آن از قنات و محصول عمده اش غله و حبوب و کار دستی مردم آنجا قالی بافی است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 8 ).

معنی کلمه هوتک در فرهنگ فارسی

ده دهستان زنگی آباد بخش مرکزی شهرستان کرمان . در ۳۶ کیلومتری شمال کرمان . جلگه معتدل : ۹۹٠ تن سکنه دارد محصولش غلات حبوبات میباشد . صنایع دستی قالیبافی با نقشه است .

معنی کلمه هوتک در فرهنگ اسم ها

اسم: هوتک (پسر) (فارسی) (تلفظ: hotak) (فارسی: هوتک) (انگلیسی: hotak)
معنی: نام روستایی در نزدیکی کرمان

معنی کلمه هوتک در دانشنامه عمومی

هوتک (کرمان). هوتک، روستایی است از توابع شهرستان کرمان در استان کرمان ایران. این روستا در قرن چهارم و پنجم هجری بعد از زلزله شدید شهر تاریخی جنزرود ( شاه مردان ) تاسیس شده است. این روستا جزء مهریه ترکان خاتون حاکم کرمان در دوران سلجوقی بوده است، علت نامگذاری آن مشخص نیست، عده ای وجود چاله های آب بعد از بارندگی در قدیم علت نامگذاری این روستا به هوتک بوده است. این روستا از روستاهای قدیم صنعت شالبافی کرمان بوده است و طایفه صنعتی که دارای فامیل صنعتی می باشد در این روستا زیاد هست.
براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن۳۴۱۵نفر ( ۹۲۱خانوار ) بوده است.
هوتک (کنارک). هوتک، روستایی در دهستان تنگ بخش کهیر شهرستان کنارک در استان سیستان و بلوچستان ایران است.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا برابر با ۲۹۳ نفر ( ۱۰۲ خانوار ) بوده است.

جملاتی از کاربرد کلمه هوتک

پس از تأسیس افغانستان به عنوان یک کشور توسط سلسله هوتک در قرن هفدهم میلادی، بیشتر هندوها در افغانستان از آزادی برخوردار بوده و در سمت‌های بالای حکومتی و تجارتی مشغول کار بودند. اقوام بزرگی که امروزه پیرو آیین هندو در افغانستان هستند، شامل اقوام پنجابی و سندی بوده که ممکن است در قرن نوزدهم میلادی همراه با سیک‌ها به عنوان بازرگان به افغانستان آمده‌ باشند. تا زمان سقوط جمهوری دموکراتیک افغانستان حدود چندین هزار هندو در افغانستان زندگی می‌کردند اما امروزه جمعیت آن‌ها به حدود ۱٬۰۰۰ نفر می‌رسد. بیشتر آن‌ها به کشورهای چون هندوستان، اتحادیه اروپا، آمریکای شمالی و کشورهای دیگر پناهنده شدند.
تکیه هوتک مربوط به سده‌های متاخر دوران‌های تاریخی پس از اسلام ۱۰۰–۱۵۰ سال است و در شهرستان کرمان، بخش چترود، دهستان کویرات، روستای هوتک، خیابان امام حسین، جنب تکیه نوساز امام حسین واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۵۳۰۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
این کتاب شامل غزلیات ۵۶ شاعر است که از برخی از آن‌ها عبارت اند از: میر سید علی مشتاق، آقا محمد عاشق، لطف علی بیگ آذر، منشی صاحبرای آزاد، میر هوتک خان افغان، افغان خان آماسی، پیام اکبر آبادی، شیخ محمد علی حزین، فتح علی شاه قاجار، سید صابر علی تتوی صابر، میرزا محمد تقی صهبا، هزار جویبی طوفان، منشی شیوک رام عطارد، سید عظیم الدین تتوی، میر کرم علی خان کرم، میرزا غلام علی تتوی مؤمن
}} همچنین پیدا شدن مومیایی در منطقه درهوت(باب هوتک ) نیز دلیلی محکم بر قدمت این منطقه دارد.
حسین هوتک یا شاه حسين هوتک پسر میرویس خان هوتک، پنجمین و آخرین فرمانروای سلسله هوتکیان بود. وی در سال ۱۷۲۵ میلادی و پس از مرگ برادرش محمود به حکومت رسید. او فرمانروای قندهار بود، درحالی که پسر عمویش اشرف از اصفهان بر بخش‌هایی از ایران حکومت می‌کرد.
در سال ۱۷۰۹، میرویس هوتک رییس افغان‌های غلجی از ولایت قندهار، حکومت صفویان را برانداخته و پادشاهی هوتکیان را تاسیس کرد. طی سال‌های ۱۷۲۲ تا ۱۷۲۵، پسرش محمود هوتکی اصفهان را فتح نموده و سلسله صفویان ایران را منقرض نمود. محمود خودرا شاه ایران نامید؛ با این حال، هوتکیان در سال ۱۷۳۸ از افشاریان شکست خوردند.