هنرکده

معنی کلمه هنرکده در لغت نامه دهخدا

هنرکده. [ هَُ ن َ ک َ دَ / دِ ] ( اِ مرکب ) هنرستان. هنرسرا. جای آموزش هنر: هنرکده خیاطی ، هنرکده نقاشی ، هنرکده صنعتی.

معنی کلمه هنرکده در فرهنگ معین

(هُ نَ. کَ دِ ) (اِ. ) آموزشگاه عالی که در آنجا هنر و صنعت تعلیم داده می شود.

معنی کلمه هنرکده در فرهنگ عمید

آموزشگاه عالی که در آنجا هنر و صنعت تعلیم داده می شود.

معنی کلمه هنرکده در فرهنگ فارسی

( اسم ) ( نو ) دارالتعلیمی که در آن یک یا چند هنر را تعلیم دهد .

معنی کلمه هنرکده در ویکی واژه

آموزشگاه عالی که در آنجا هنر و صنعت تعلیم داده می‌شود.

جملاتی از کاربرد کلمه هنرکده

حسین زنده‌رودی در سال ۱۳۳۵ وارد هنرستان هنرهای زیبای تهران شد. اولین اثر نقاشی خود را در طول دوران تحصیل در هنرستان پدیدآورد. او در این دوران، شاگرد مارکو گریگوریان بود و اثر مشهور "این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست" را در همین دوران خلق می‌کند. تناولی که استاد او در هنرکده هنرهای تزئینی بود، با دیدن این اثر او را به آتلیه خود، آتلیه کبود، دعوت می‌کند تا با دراختیار گذاشتن امکانات خودش، زنده‌رودی را تشویق به خلق آثار بیشتری کند و آثارش را در "آتلیه کبود" به نمایش بگذارد. زنده‌رودی در بیست و دو سالگی به پاریس رفت و در بی ینال ۱۹۶۱ پاریس برنده جایزه شد و یک بورس تحصیلی به او تعلق گرفت.
خسرو یکه شجاع‌زاده دانش‌آموخته رشته بازیگری از هنرکده هنرهای دراماتیک بود. وی بازی در سینما را از سال ۱۳۴۸ با بازی در فیلم گاو به کارگردانی داریوش مهرجویی آغاز نموده و در فیلم غریبه و مه بهرام بیضایی نقش اوّل مرد را بازی کرد.
مؤسسه عالی هنرهای دراماتیک تهران یکی از دانشکده‌های دولتی ایران و تحت پوشش وزارت فرهنگ و هنر بود. هنرهای دراماتیک تهران بازماندهٔ هنرکده دراماتیک از وزارت فرهنگ و هنر تهران بود و از این لحاظ از کهن‌ترین موسسات هنری و آکادمیک ایران محسوب می‌شود. هنرهای دراماتیک تا سال ۱۳۵۹ در خیابان آبسردار تهران دایر بود. این دانشکده که سال ۱۳۴۳ با مجوز وزارت فرهنگ و هنر تأسیس شده بود در سال ۱۳۵۹ با شروع انقلاب فرهنگی منحل شد.
بعد از پایان هنرستان در سال ۱۳۲۰ در کنکور دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران پذیرفته شد، که آن زمان هنرکده دانشگاه تهران نامیده می‌شد. در هنرکده نیز از استادانی همانند: علی محمد حیدریان، محسن فروغی و آفتاندالیان بهره‌ها برد.
دانشگاه هنر بزرگ‌ترین مرکز آموزش عالی رشته‌های هنری در ایران است که از ادغام پنج مؤسسه آموزشی هنر قبل از انقلاب (دانشگاه فارابی، دانشکده هنرهای تزیینی، دانشکده هنرهای دراماتیک، هنرستان عالی موسیقی و هنرکده موسیقی ملی) تشکیل شده‌است.
حسن علی وزیری (۱۲۶۹، تهران – ۱۳۳۳، تهران) نقاش و پیکرتراش برجستهٔ ایرانی، پیرو سبک رئالیسم (واقع‌گرایی) بود. او از نخستین شاگردان هنرکده نوبنیاد کمال‌الملک (صنایع مستظرفه) بود.
همچنین ویکنزیو گوتی و گیاکومو سمنزا در هنرکده او کار آموخته شدند، ولی سپس برای کار با گویدو رنی به رم رفتند. بعلاوه وینچنزو اسپیسانلی و گابریلو فرانتینی نیز در هنرکده او کار کرده‌اند.
این دانشگاه بر اساس موسسات آموزش عالی فرانسه الگوبرداری شد. طراحان ساختمان‌های دانشگاه تهران، مهندسین فرانسوی بودند و دروس و برنامه‌های هنرکده (دانشکده هنرهای زیبای فعلی) دقیقاً براساس الگوی دانشسرای عالی ملی هنرهای زیبای پاریس طراحی شد.
دانشگاه هنر، بزرگ‌ترین مرکز آموزش عالی رشته‌های هنری در ایران است که در سال ۱۳۵۸ در پی ادغام پنج مؤسسه آموزش عالی هنر: دانشگاه فارابی، هنرکده هنرهای تزئینی، دانشکده هنرهای دراماتیک، هنرستان عالی موسیقی و هنرکده موسیقی ملی به‌وجود آمد. این دانشگاه در سال ۱۲۹۷ هجری خورشیدی بنیان‌گذاری شد.
دانشگاه تهران بر اساس مؤسسات آموزش عالی فرانسه الگوبرداری شد و حتی طراحان ساختمان‌های دانشگاه تهران مهندسین فرانسوی بودند، و دروس و برنامه‌های هنرکده (دانشکده هنرهای زیبای فعلی) دقیقاً بر اساس الگوی دانشسرای عالی ملی هنرهای زیبای پاریس طراحی گردید.