همه روزه

معنی کلمه همه روزه در لغت نامه دهخدا

همه روزه. [ هََ م َ / م ِ زَ / زِ ] ( ص نسبی )آنچه در همه روزها باشد یا انجام پذیرد و مکرر باشد. || ( ق مرکب ) به تکرار. پیوسته. همیشه.

معنی کلمه همه روزه در فرهنگ فارسی

۱- هررزو : همه روزه بگردش میرود. ۲- ( صفت ) مربوط بهرروز آنچه که هررور انجام گیرد : کار هر روز. من است .

جملاتی از کاربرد کلمه همه روزه

تو ای عالم اسلامی، تو ای بی‌وفا،... در صف بدعت‌گزاران و ظالمین قرار گرفته، بی‌رحمانه با جعل قوانین خلاف اسلام و اجراء نقشه‌های دشمنان اسلام، همه روزه بر پیکر اسلام ضربات شدیدی نواختی، تو ای بی‌وفا بشر، ای‌کاش وفاداری را از سگ آموخته بودی؛ به خدا آن گاهی که احساس کوچک‌ترین خطری برای عنوان و مقام دنیای خود کنی، مهیای هر اقدامی و تکفیری و تفسیقی می‌باشی و گرچه به بنیاد مقدس اسلام لطماتی وارد آید،... آخ، آخ ای بشر بی‌وفا! به خدا، سگ باوفا، از تو بی‌وفا شریف‌تر است
عیدت همه ساله باد مسعود سالت همه روزه باد چون عید
باکو اولین مکانی است که بشر در آنجا نفت را استخراج کرده است و به گفته مارکوپولو در ۱۲۷۳ میلادی نفت آن برای سوزاندن و برای درمان (پماد روغن سیاه) همه روزه توسط صدها کشتی و شتر صادر شده‌است.
هر سال یکیست عید روزه ما را همه روزه از تو عید است
این جانور از علوفه، بوته‌ها و سرشاخه درختان تغذیه می‌کند. معمولاً صبح زود و اوایل غروب در مجاور صخره‌ها به چرا می‌پردازد. برای استفاده از برگ درختان روی دو پا می‌ایستد، گاهی نیز از طریق شاخه‌های خمیده مجاور سطح زمین به بالای درخت می‌رود. در فصل تابستان در مناطق گرم و خشک تقریباً همه روزه آب می‌نوشند ولی در برخی مناطق مرتفع کوهستانی بدون منابع آب نیز دیده می‌شوند. کل‌وبزها معمولاً در اوایل صبح چراکنان به سوی آبشخورها که ممکن است فاصله زیادی تا چراگاه و محل استراحت جانور داشته باشد حرکت کرده و پس از نوشیدن آب مراجعت می‌کنند.
دروازه‌های دوازده‌گانه از دیدگاه کاشی‌کاری و نقش‌‌ونگار و ستون‌هایی به رنگ آبی آسمانی با نقوش جالبشان مثل نقش رستم، دیو سپید و رستم و اسفندیار همه زیبا، گیرا و دلپذیر بودند. دروازه‌های تهران عبارت بودند از: دروازهٔ خراسان، دروازهٔ شاه عبدالعظیم، دروازهٔ غار، دروازهٔ گمرک، دروازهٔ قزوین، دروازهٔ بهجت‌آباد، دروازهٔ دولت، دروازهٔ شمیران، دروازهٔ دوشان‌تپه، دروازهٔ دولاب، دروازهٔ باغ شاه و دروازهٔ چراغ برق. این دروازه‌ها شب‌ها بسته می‌شد و رفت‌وآمد از آن‌ها ممنوع می‌شد، مگر با گفتن (اسم شب) که همه روزه وزیر دربار آن را به رئیس قراولان می‌داد.
در دیوارهای داخلی و بر فراز این طاق نصرت نام فرماندهان نیروهای فرانسوی جنگ‌ها نقش بسته است. در زیر این بنا نیز مقبره یکی از سربازان گمنام جنگ جهانی اول واقع شده است. در پایین و در ضلع شرقی این بنا (به سمت شانزه لیزه) آتشی به یاد سربازان گمنام همواره شعله‌ور است که هر بعدازظهر طی مراسمی خاص با گاز طبیعی آتش آن را تجدید می‌کنند. بازدید از بنای یادبود همه روزه از ساعت 10 صبح تا 10:30 شب آزاد است.
اسرار سعادت نه به عادت زده ‌ای وز گنج همه روزه زیادت زده‌ ای
ای جان کم از او گیر برو با غم او باش دل رفت و همه روزه در آن می نتوان شد
حاشا که آفتاب همه روزه در زوال باشد چو آفتاب رخ بی زوال تو
جامعه جانورشناسی فرانکفورت توسط شهروندان فرانکفورت در سال ۱۸۵۸ برای تأسیس باغ‌وحش به وجود آمد که در جنگ جهانی اول آن را اداره می‌کرد. شورای شهر پس از سال ۱۹۵۰ مسئولیت باغ‌وحش را به عهده گرفت زمانی که جامعه جانورشناسی فرانکفورت دوباره شروع به کار کرد. باغ‌وحش فرانکفورت همه روزه از ساعت 9:00 صبح تا 7:00 باز است.
ساعت کاری: مجموعه تله کابین نمکاب‌رود همه روزه از ساعت ۹:۳۰ تا ۲۲ آماده ارائه خدمات به مراجعین خود می باشد.
حیض همه روزه داشت زان شد مستور وز دختر رز هیچ که عذر پیش نماند
ستاده همه روزه بر شاهراه که ره برگشایند زی گمرهان
نفتد زجوش جانت نشیند این تجارت تو که زیر دیگ سودا همه روزه نار داری
با او ز خوشی و مهربانی کردی همه روزه جانفشانی
این کتابخانه همه روزه در نوبت‌های صبح و عصر باز است.
هژیر در مجلس شورای ملی از اکثریت قابل توجهی برخوردار بود ولی مطبوعات تهران و شهرستان‌ها از حمله به او کوتاهی نمی‌کردند و همه روزه اتهامات زیادی به وی وارد می‌ساختند. سرانجام هژیر در مقابل جوّی که مخالفان ایجاد کرده بودند تاب مقاومت نیاورد و با آن که در مجلس از حمایت اکثریت برخوردار بود، در روز پنجم آبان ماه ۱۳۲۷ پس از پنج ماه درگیری از کار کناره گرفت. یکی از اقدامات هژیر در دوران زمامداری، برقراری مجدد روابط سیاسی بین ایران و عربستان سعودی بود که رفت‌وآمد زائران خانهٔ خدا دوباره برقرار شد.
از خلعت تو مدح سرایان تو ای شاه در خانه همه روزه همه بندندآذین
همچنین در محله سفلی بقعه امامزاده خلیفه سید علی قرار دارد که به تازگی تحت نظر اداره اوقاف نیشابور قرار گرفته‌است و البته از دیر باز تا کنون مورد توجه اهالی شهر خور بوده‌است و اکنون نیز همه روزه به ویژه به خاطر آب و هوای عالی و طبیعت پیرامون آن از عصر تا پاسی از شب مورد توجه مردم قرار دارد.