هماک

معنی کلمه هماک در لغت نامه دهخدا

هماک. [ هََ ] ( اِ ) در رساله خویشتاب که به گرزن دانش موسوم است ، به معنی اشاره آمده و عبارت را به دستان سام که زال زر باشد و شاگرد سیمرغ حکیم ( ! ) بوده ، نسبت داده که در اثبات ذات ایزد گفتا که : چون واجب الوجود را مکان و جهت نباشد باید که پذیرای هماک یعنی قابل اشارت نبود. یعنی اشارت بدو نتوان کرد الا از روی عقل. ( انجمن آرا ). این کلمه در مآخذ قدیم لغت ظاهراً ضبط نشده است.

معنی کلمه هماک در فرهنگ عمید

همه، کل.

معنی کلمه هماک در فرهنگ فارسی

اشارت : در رساله خویشتاب که به گرزن دانش موسوم است بمعنی اشاره آمده و عبارت را بدستان سام که زال زر باشد و شاگرد سیمرغ حکیم بوده نسبت داده که در اثبات ذات ایزد گفتا که : چون واجب الوجود را مکان و جهت نباشد باید که پذیرای هماک یعنی قابل اشارت نبود یعنی اشارت بدو نتوان کرد الا از روی عقل

معنی کلمه هماک در دانشنامه آزاد فارسی

هُماک
کوهی در استان هرمزگان، شهرستان بندرعباس، با ارتفاع ۳,۲۶۷ متر. در ۷۸کیلومتری شمال بندرعباس قرار دارد و مرتفع ترین کوه شهرستان بندرعباس است.

جملاتی از کاربرد کلمه هماک

به‌طور کلی کوه‌های دهستان سیاهو دنباله‌های سلسله جبال زاگرس هستند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: کوه فارغان هماک با ارتفاع ۳۲۶۷متر{بلندترین کوه استان هرمزگان به‌شمار می‌رود}، کوه بُنِه، کوه سَرخا، کوه حضرت بی بی شهربانو، کوه نِساء، کوه فینو.
در سال ۲۰۱۶، بیل هماک سری ویدیویی از سخنرانی‌ها را که به تفسیر و یک کتاب همراه منتشر شده بود ، منتشر کرد. ایده‌های فارادی هنوز به عنوان پایه ای برای آموزش آزاد دربارهٔ انرژی در مدارس ابتدایی و متوسطه نوین استفاده می‌شود