هم نشان

معنی کلمه هم نشان در لغت نامه دهخدا

هم نشان. [ هََ ن ِ ] ( ص مرکب ) هم شکل. هم صفت. همانند.
- بر این ( بدین ) هم نشان ، برآن هم نشان ؛ به همین ترتیب ( به همان ترتیب ). مانند آنچه بوده است. همین طور :
چو کیخسرو و رستم نامدار
بر این هم نشان تا به اسفندیار.فردوسی.نشستند هر سه بر آن هم نشان
که گفتش فریدون به گردنکشان.فردوسی.بدین هم نشان تا سر کیقباد
که تاج بزرگی به سر برنهاد.فردوسی.بر آن همنشان کاخ بگذاشتند
به کشتی ره دور برداشتند.اسدی.

معنی کلمه هم نشان در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱- دارای یک نشان و علامت . ۲ - دارای یک طرز و روش .

جملاتی از کاربرد کلمه هم نشان

حکم آل رسول می خوانیم ما از او نام و هم نشان داریم
آزار مراحل پیشرفت را تحت نظر سرمربی جدید شیرهای لندن، ژوزه مورینیو، طی کرد و بعد از فصل درخشان ۱۴–۲۰۱۳، به عنوان بهترین بازیکن جوان لیگ برتر هم شناخته شد. او همچنین یکی از ارکان تیم ملی بلژیکی بود که پس از ۱۲ سال جواز حضور در جام جهانی را کسب کرده بود. آزار با پی‌ریزی گل‌های پیروزی کشورش مقابل روسیه و الجزایر، تأثیر خود را در برزیل هم نشان داد.
خلقی به هم نشان مه عید می دهند انگشت من چو قبله نما، مانده سوی تو
نشان بی نشانی عارفان است اگرچه بی نشانی هم نشان است
چونکه آید اندرین ره بیشتر هم نشان هستی آنجا بیشتر
تند خوانی به عنوان مهارتی شناخته می شود که در قرن 21، متناسب با سرعت زیاد علم توسعه داده شده. پژوهش هایی نشان داده که با تکنیک های اصولی و مناسب، می توان سرعت خواندن را بدون کاهش فهم افزایش داد، گرچه پژوهش هایی هم نشان داده افراد تندخوان در مقایسه با دیگر افراد مطالب کمتری را به یاد می آورند و دقت آنها ممکن است کاهش یابد،
موزیک ویدئو توسط گرگ گلد کارگردانی شد و توسط فیل رز تهیه شد. در این ویدئو بیشتر اعضای خانواده جکسون حضور دارند. لاتویا نه در موزیک ویدئو و نه در آهنگ بود، زیرا او در آن زمان از خانواده طرد شده بود. مارلون در حالی که در آهنگ می‌خواند، در موزیک ویدئو حضور ندارد. برخی از صحنه‌ها عبارتند از خانواده جکسون در حال بازی در استخر و جرمین، تیتو، رندی و جکی در حال بازی فوتبال. همچنین برخی از اعضای خانواده جکسون را در حال خواندن این آهنگ با هم نشان می‌دهد. این ویدئو در مارس ۱۹۸۹ در هایونهرست، انسینو، لس آنجلس گرفته شد.
بران هم نشان هندوان رزمجوی به تنگی به روی اندر آورده روی
شاید افراد دوزبانه از مزیت‌های بیشتری در بازار کار نسبت به افراد تک‌زبانه برخوردار باشند، زیرا می‌توانند تکالیفی که افراد تک‌زبانه قادر به انجامش نیستند (همچون تعامل با مشتریانی که فقط به یک زبان غیررایج در آن منطقه صحبت می‌کنند) را به انجام برسانند. مطالعه‌ای که در سوئیس به انجام رسید نشان می‌دهد که چندزبانگی همبستگی مستقیمی با میزان درآمد فرد، بهره‌وری شرکت‌ها و نیز درآمد ناخالص ملی دارد. این پژوهشگران اعلام کردند که ۱۰٪ از تولید ناخالص ملی سوئیس به خاطر چندزبانگی مردم این کشور است. مطالعه دیگری که در ایالات متحده به انجام رسید هم نشان می‌دهد چندزبانگی مزایای اقتصادی قابل توجهی به همراه دارد و حقوق سالانه افراد دوزبانه حدود ۳۰۰۰ دلار بیشتر از افراد تک‌زبانه است.
این ازدواج تا مرگ نابه‌هنگام آل احمد در سال ۱۳۴۸، به مدت ۲۰ سال دوام داشت. دانشور در گفت‌وگو با ناصر حریری گفته‌است که آن‌ها هر چه می‌نوشتند، به هم نشان می‌دادند اما او هرگز اجازه نمی‌داده جلال در نوشته‌هایش دست ببرد. همچنین دانشور هیچ‌گاه از نثر آل احمد که دست کم سه دهه یکه‌تاز میدان نویسندگی بود، تأثیر نپذیرفت و زندگی مشترک در شیوهٔ نگارش او اثر نگذاشت و استقلال خود را حفظ کرد.
اگر بمن نبود پادشاه را لطفی نمی کنم گله کان هم نشان شفقت اوست
از آن روزی که حسن و عشق را با هم نشان دادند به عاشق اشک سرخ و رنگ زرد از بهر آن دادند
دلشکسته داستان دلبستگی دو جوان با طرز فکر متفاوت و از دو خانوادهٔ مختلف است (یکی خانوادهٔ شهید و مذهبی و دیگری خانواده‌ای غیرمذهبی) که مجبور می‌شوند به اصرار استادشان به یکدیگر پایان‌نامه بدهند بدین منظور برای آشنا کردن هم دیگر از جهان‌های خود دوستان یکدیگر را به هم نشان می‌دهند و این باب آشنایی بیشتر آن‌ها می‌شود ... .
آمار رسمی پاکستان هم نشان از این دارد که ۱٫۵ میلیون پناهندهٔ ثبت‌نام شده و حدود یک میلیون پناهنده به صورت غیرقانونی در آنجا زندگی می‌کنند. برخی از پناهجویان بازگشته از پاکستان به افغانستان در شکایاتی عنوان کرده‌اند که، آن‌ها در این کشور مورد ضرب‌وشتم و هتک حرمت قرار گرفته‌اند. برخی از افغانستانی‌های بازگشته از ایران نیز تجربیاتی مشابه‌ای داشته‌اند.
تزاث پسر دمنازس بود که تقریباً چیزی از او در دست نیست. پس از مرگ پدرش، در سال ۵۲۱ یا ۵۲۲، او از به رسمیت شناختن حاکمیت سنتی حاکم ایرانی بر لازستان خودداری کرد، از زرتشتیگری خارج شد و در عوض به امپراتوری بیزانس روی آورد. او به قسطنطنیه رفت، جایی که امپراتور ژوستین یکم از او پذیرایی کرد، به عنوان یک مسیحی غسل تعمید گرفت و با همسری نجیب به نام والریانا ازدواج کرد. پس از دریافت نشان و لباس سلطنتی که هم نشان دهنده مقام سلطنتی و هم تسلیم شدن او به امپراتور بیزانس بود، به لازستان بازگشت.
انتراسیت بیشترین نوع زغال‌سنگ دگرگون شده است (اما هنوز هم نشان دهنده دگرگونی پایین است)، که در آن میزان کربن بین 92 تا 98 درصد است.
برین هم نشان نزد رستم پیام پرستنده و اسپ و زرین ستام
برانکوزی چند سال روی ایده ساخت مجسمه سنگی مکعب شکل که دو نفر را در حال بوسیدن هم نشان می‌دهد کار کرد.
به خرمی و سعادت نشاط می کردی که نوش بادت و این هم نشان اقبال است
ببستند عهدی بر این هم نشان گوا گشت دستور با سرکشان