هم سطح

معنی کلمه هم سطح در لغت نامه دهخدا

هم سطح. [ هََ س َ ] ( ص مرکب ) دو چیز که در یک سطح و دارای یک ارتفاع باشند. ( از یادداشتهای مؤلف ). || در تداول ، کنایه از دو تن که رشد معنوی و فکری آنها برابر است.

معنی کلمه هم سطح در فرهنگ فارسی

دو چیز که در یک سطح و دارای یک ارتفاع باشند در تداول کنایه از دو تن است که رشد معنوی و فکری آنها برابر است

جملاتی از کاربرد کلمه هم سطح

آسیمو محیط اطراف خود را با دو دوربین می‌بیند. به واسطه این دوربین‌ها آسیمو توانایی تشخیص عمق و فاصله را نیز دارد. چشمان آسیمو در محلی قرار گرفته‌اند که هم سطح چشمان یک انسان بالغ در هنگام نشستن بر روی صندلی باشند.
این تیم اکنون در رتبه ۵۷ جهان و دهم آفریقا قرار دارد که در مقایسه با تیم های آسیایی از این حیث هم سطح تیم هایی چون تیم ملی فوتبال عربستان سعودی (رتبه ۵۶ جهان) و تیم ملی فوتبال قطر (رتبه ۵۸ جهان) می باشد.
ثابت‌های حرکت مفید هستند زیرا اجازه می‌دهند ویژگی‌های حرکت بدون حل معادلات حرکت بدست آیند. خوشبختانه در مواردی، حتی مسیر حرکت را می‌توان از محل تلاقی سطوح هم سطح مربوط به ثابت‌های حرکت بدست آورد؛ بنابراین، شناسایی ثابت‌های حرکت یک هدف مهم در مکانیک است.
بیست‌وچهار پنج ضلعی وجهی را می توان از یک مکعب شل بدون گرفتن مزدوج ساخت. هرم های مربع شکل به شش وجه مربعی مکعب شل و هرم های مثلثی به هشت وجه مثلثی که لبه آنها با یک مربع مشترک نیست ، اضافه می شوند. ارتفاع هرم به گونه ای تنظیم می شود که با ٢٤ وجه مثلثی دیگر مکعب شل هم سطح شود. در نتیجه این کار ، بیست‌وچهار پنج ضلعی وجهی ساخته شود.
۴_مشابه و هم سطح بودن: در طی مطالعه ای که بر روی ۴۰۰۰۰ زوج بریتانیایی انجام شد نشان داد زوج‌هایی از نظر سال‌های زندگی از دوام بیشتری برخوردار بودند که از سطح یکسانی برخوردار بودند. تمامی شاخص‌های افراد بر یان عامل مؤثر می‌باشند هم سن بودن شرایط جسمانی تحصیلات دانشگاهی شرایط مالی شغل و … هر چقدر افراد به یکدیگر نزدیکتر باشند افراد با یکدیگر روابط عمیق‌تری داشته و همدیگر را بهتر درک می‌کردند. همین‌طور علایق شخصی هر چقدر مشابه تر باشد احتمال بروز تعارض بین افراد کاهش می‌یابد. هم سطح بودن باعث می‌شد افراد دیگری را همسطح خود بداند و خود را بالاتر یا کمتر از فرد مورد نظر نداند. در این مطالعه حتی یکسان بودن گرایش‌های سیاسی بر روابط مؤثر می‌باشد.
نمایشگران هندی در بعضی از سنت‌ها آموزش‌های بسیار سختی می‌بینند، که اغلب در سن و سطحی انجام می‌شود که یادآور تادیب رهبانی است و هم سطح آموزش‌های غربی است که یاد می‌گیرند. معمولاً نمایشگران در سنت گورو آموزش می‌بینند. مربی از بالاترین درجهٔ احترام برخوردار است و این کارها بیشتر برای نشان دهندهٔ تاتیاساستر یا همان کمک به دریافت‌کننده قبرای درک ابعاد دیگر هستی است.
بنا بر طرح تفضیلی شهر قزوین، باید تا سال ۱۴۰۰ خورشیدی ۲۷ تقاطع غیر هم سطح در این شهر احداث گردد؛ که شهرداری قزوین عملیات اجرایی ۱۳ پل را به‌طور هم زمان آغاز کرده و تا سال ۱۳۹۱، شش تقاطع را به بهره‌برداری رسانده است.
واتسون در سال ۲۰۰۷ در مصاحبه‌ای با روزنامه تایمز گفت: «ذاتاً نسبت به آینده آفریقا بدبین‌ام» زیرا «تمام سیاست‌های اجتماعی ما بر اساس این واقعیت بنا شده‌است که هوش آفریقایی‌ها هم سطح ماست در حالی که تمام تست‌ها نشان می‌دهد که واقعاً اینطور نیست.» او با اشاره به اینکه امیدوار بوده‌است که همه برابر باشند گفته بود افرادی که با کارکنان سیاهپوست کار می‌کنند فهمیده‌اند که این فکر نادرست است. دیدگاه‌ها و نظرات واتسون توجه و انتقادهایی بیشتر در انگلستان به خود جلب کرد. واتسون عنوان نموده که هدف او برای ترویج دانش است و نه نژادپرستی، اما برخی از آمفی‌تئاترهای انگلستان حضور وی را لغو نمودند و او در ادامه مجبور به لغو بقیه تور علمی خود شد.
در مطالعات جامع آب کشور با افق ۱۴۲۵ به این نتیجه رسیده شد که در منطقه در محدوده رشته کوه زاگرس تا منتهی علیه شرق کشور تا افق ۱۴۲۵ برای تامین نیازهای آب شرب و صنعت به میزان ۲ میلیارد متر مکعب کمبود آب وجود دارد. از طرف دیگر در این مطالعات نتیجه‌گیری شد که برای توسعه پایدار در این منطقه از ایران باید هم مصرف آب کشاورزی و هم سطح زیر کشت محصولات کشاورزی کاهش یابد و با این وجود کسری آب وجود خواهد داشت و امکان تامین این ۲ میلیارد متر مکعب برای شرب و صنعت وجود ندارد.
اما برخی از جدول‌ها مانند برنامه‌ریز غواصی تفریحی فقط برای غواصی‌های تفریحی بدون توقف و در سایت‌های هم سطح دریا طراحی شده‌است و برای غواصی در ارتفاعات بالاتر از 300 متر باید جدول‌های مخصوص به ارتفاعات را به کار بست.