هم اصل

معنی کلمه هم اصل در لغت نامه دهخدا

هم اصل.[ هََ اَ ] ( ص مرکب ) هم ریشه. رجوع به هم ریشه شود.

جملاتی از کاربرد کلمه هم اصل

در لیست دوم بنا بر یافته‌های اشپرنگلینگ، هنینگ و شومونت اصل دیگری در رده‌بندی به کار گرفته شده و آن هم اصل ترتیب سنی است.
اگر هم اصل پهلوی برای آن در نظر بگیریم که بسیار بعید است، دستبرد ناسخان را به هیچ وجه نمی‌توان از نظر دور داشت، زیرا حتی اگر نسخۀ موجود در تاریخ گزیده ضبط شود، باز هم اختلاف متن مشهود است. و تعدادی از گفتگوها در بخش پایانی دقیقاً تحت تأثیر فرهنگ اسلامی و آیات و احادیث ساخته شده است.
من به ناخن‌های خود هم اصل خود برکنده‌ام من ز ابر چشم خود بر کشت جان باریده‌ام
در ۱۳ نوامبر ۲۰۱۹، دادگاه استیناف نیویورک حکم را تأیید کرده و ساتبیز را ملزم به تحویل اطلاعات محرمانه مربوط به پرونده کرد. ساتبیز استدلال کرده بود که تحویل اسناد، هم اصل محرمانه بودن شرکت را نقض می‌کند و هم اصرار داشت که به دلیل نام بردن از این اسناد در جریان دادرسی در سوئیس، باید «از دستورهای اسناد محافظت شود» که دادگاه هر دو را رد کرد.
توئی اصل و منت هم اصل ذاتم حقیقت بود تو از وصل ذاتم
با تضمین بانک مرکزی در ازای سپرده‌گذاری در بانک‌ها، هم اصل سپرده و هم سود آن ارزی پرداخت می‌شود. بانک‌ها در حال حاضر عاملیت بانک مرکزی را برعهده دارند و هیچگونه ریسکی برعهده نظام بانکی نیست و لذا با ضمانت بانک مرکزی میزان پرداخت تعهدات آنها انجام خواهد شد. درواقع دارندگان حساب ارزی، ارز خود را از طریق بانک‌ها عامل، در اختیار بانک مرکزی می‌گذارند و سود و اصل حساب ارزی خود را از این بانک دریافت خواهند کرد؛ و حتی اگر مشتریان قبل از پایان دوره سپرده‌گذاری تمایل به بستن حساب ارزی خود داشته باشند، بانک‌ها باید از محل منابع خود اصل و سود سپرده را به پرداخت اسکناس ارزی به مشتری پرداخت و سپس ارز پرداختی را از اداره بین‌الملل بانک مرکزی دریافت کنند.
سرمایه ناز از تو هم اصل نیاز از تو هم وامق شیدایی هم دلبر عذرایی
چو جوهر یافتم هم اصل اینست چو بحر اصل است و جوهر وصل اینست
را تایید نمی‌کند و معنایی مورد نظر آن دو ظرفیتی نیست. منطق شهودی، یک منطق دو ارزشی است، اما در آن اصل طرد شق ثالث برقرار نیست. در منطق کلاسیک دو ارزشی، هم اصل طرد شق ثالث و هم اصل امتناع تناقض برقرار است.
تو هم عشقی و معشوقی و عاشق تو هم دردی و هم اصل مداوا
مرا ایجاست زانم وصل اینجاست حقیقت انبیا هم اصل اینجاست
ای در همه عالم پنهان تو و پیدا تو هم درد دل عاشق هم اصل مداوا تو