هم اتفاق

معنی کلمه هم اتفاق در لغت نامه دهخدا

هم اتفاق. [ هََ اِت ْ ت ِ ] ( ص مرکب ) متفق. هم عهد. هم پیمان. ( یادداشت مؤلف ) : پرویز هم از پدر بگریخت و به آذربایجان رفت و با مرزبانان آنجا هم اتفاق شد. ( ابن بلخی ). با ملوک طوایف هم اتفاق و هم عهد شد. ( ابن بلخی ).

معنی کلمه هم اتفاق در فرهنگ فارسی

متفق هم عهد

جملاتی از کاربرد کلمه هم اتفاق

دارک سولز یک بازی نقش‌آفرینی اکشن سوم شخص است، و مکانیک اصلی بازی هم جهت اکتشاف و گشت و گذار در بازی بنا شده‌است، بازیکن مجبور است تا با احتیاط بازی رو پیش ببرد و کاملاً مواظب باشد، بازیکنان مجبور هستند از اشتباهات گذشته درس بگیرند، و هر بار مناطق جدید را برای آیتم‌های مهم و جدید کشف بکنند، دارک سولز در یک محیط سند باکس بزرگ و کاملاً پیوسته به هم اتفاق می‌افتد که از طریق یک منطقه مرکزی به اسم فایرلینک شراین (نقطهٔ مرکزی) به هم متصل می‌شوند. کاراکتر بازی می‌تواند بین مناطقی که از قبل آنها را کشف می‌کند یا به آنها وارد می‌شود سفر کند و مسیرهای مختلف را به میل خود جستجو کند، اگر چه برای باز کردن قفل برخی مناطق باید پیش‌نیازهایی داشته باشد.
دوستانی که با نفاق افتند دشمنان را هم اتفاق افتند
براه سعی و عمل، با هم اتفاق کنیم که ایمنند چنین رهروان ز هر خطری
ناف بعد از جراحی ناف کمبود یا ناهنجاری قرار گرفته‌است که باعث ایجاد متنفر شدن در بین بسیاری از بیماران می‌شود. بازسازی ناف ممکن است به دلیل وجود بافت اسکار و کمبود پوست اضافی برای استفاده جراحی دشوار باشد، اگرچه با استفاده از انبساط‌های بافتی در زیر پوست و بند ناف می‌توان بر این مشکل غلبه کرد. ↵↵در نهایت، پیش آگهی به اندازه نقص و وجود ناهنجاری‌های همراه یا ایجاد عوارض بستگی دارد. مرگ و میرها و مرگ و میرها هنوز هم اتفاق می‌افتد، با میزان مرگ و میر در ناحیه بزرگ مفاصل با ناهنجاری‌های همراه بالاتر. بیشتر نوزادان امفالوسل که زنده مانده‌اند هیچ مشکلی درازمدت ندارند و در افراد طبیعی رشد می‌کنند.
حسن‌پور سال ۱۳۸۵، برای نخستین بار در نمایش مجلس شبیه؛ در ذکر مصایب استاد نوید ماکان و همسرش مهندس رخشید فرزین به کارگردانی بیضایی، روی صحنه تئاتر رفت. او در سریال چاردیواری و پایتخت سیروس مقدم و همچنین سریال شاید برای شما هم اتفاق بیفتد و تله فیلم‌های آوا و مردان نمکی حضور داشته است. حضور در پایتخت نگاه‌ها را به او جلب کرد.
در بسیاری از موارد، سکته مغزی علت تنگی یا انسداد در عروقی است که در گردن وجود دارد و به مغز خون می‌رسانند. در اکثریت موارد نیز علت این تنگی و انسداد اترواسکلروز یا وجود لخته‌هایی است که در «داخل» این عروق تشکیل می‌شود. همان بیماری که در عروق قلب هم اتفاق می‌افتد و همه با آن آشنایی دارند؛ همان بیماری که سیگار، افزایش چربی خون و دیابت در پیدایش آن موثرند. اما دیکسیون عروق گردن بیماری است که از اساس با این مکانیسم تفاوت دارد. در این بیماری تنگی و انسداد در داخل رگ نیست، بلکه علت اصلی نشت خون به میان دو لایه‌ای است که جدار رگ را تشکیل می‌دهند.
بار سوم بساخت و باز هم اتفاق نیافت. کنیزک برفت وی را خفته یافت. پاره ای طعام بر لب وی مالید. بیدار شد. گفت: طشت بیار. پنداشت که طعام خورده است.
این حمله حدوداً ساعت ۴:۲۷ بعدازظهر روز شنبه ۱۸ ثور (اردیبهشت) ۱۴۰۰ در مربوطات حوزه سیزدهم و در مقابل مکتب «سیدالشهدا» رخ داد. این حمله زمانی رخ داده‌است که دانش‌آموزان دختر مکتب سیدالشهدا در حال خارج شدن از مکتب بودند. در این حمله تروریستی ابتدا یک ماشین بمب‌گذاری شده منفجر و در ادامه آن دو انفجار دیگر پی هم اتفاق افتاد که به گفته شاهدان عینی ناشی از انفجار خمپاره بوده‌است.
سال ۲۰۱۰، جاناتان فرنزن در سخنرانی‌ای با عنوان «دربارهٔ داستان‌های خودزندگی‌نامه‌ای»، به چهار پرسش تکرارشونده پرداخت که معمولاً دیگران از او می‌کنند، پرسش‌هایی که هر کدام به نحوی برایش اعصاب‌خردکن بوده. این پرسش‌ها از این قرارند: ۱)تحت تأثیر کدام نویسنده‌ها هستید؟ ۲)در چه ساعت‌هایی از روز کار می‌کنید؟ و از چه چیزهایی می‌نویسید؟ ۳)در مصاحبه‌ای خواندم که فلان نویسنده گفته در جایی از رمانش شخصیت‌ها از دستش در می‌روند، بر او مسلط می‌شوند و می‌گویند چه‌کار کند. آیا این برای شما هم اتفاق افتاده؟ ۴)آیا داستان‌هایتان خودزندگی‌نامه هستند؟
برخی از مسائل در دنباله‌کاوی به دنبال پیدا کردن مجموعه آیتم‌ها و ترتیب ظاهر شدنشان می‌باشند. به‌طور مثال دنبال قانونی به شکل "اگر {مشتری ماشین بخرد} او احتمالاً تا یک هفته‌ی بعد {بیمه می‌خرد}" می‌گردیم. به‌طور سنتی مجموعه آیتم‌کاوی در بازاریابی کاربرد داشته‌است. سعی بر این بوده است که در معاملات بزرگ به دنبال خریدهایی باشند که اکثراً با هم اتفاق می‌افتند و نظم حاکم بر آن‌ها را پیدا کنند. به‌طور مثال با مطالعه‌ی سبد خرید مشتری‌ها در یک سوپرمارکت این قانون را می‌توان استخراج کرد که "اگر مشتری پیاز و سیب زمینی بخرد، او احتمالاً در همان خرید همبرگر نیز خواهد خرید".
مالک بن دینار، کلاغی را دید که همراه با کبوتری همی پرند. گفتا: شگفت است که از جنس هم نیستند و با هم اتفاق کرده اند. کمی بعد آن دو بزمین افتادند و مالک نیک نگریست و هر دو را لنگ یافت و گفت: آن از این رو است.
نخست، افق باعث این توهم می‌شود. به این معنی که اگر شما بتوانید نقطهٔ ناپدید شدن جاده را روی خط افق ببینید، مغز شما افق را یک خط صاف می‌بیند و می‌انگارد، حتی اگر خط افق شیب تندی داشته باشد. همچنین، صرف نظر از شیب واقعی، اگر خط افق به سمت بالا باشد، به نظر شما می‌رسد که شیب آن به‌طرف پایین است، و برعکس این هم اتفاق می‌افتد.
از فیلم‌هایی که در آن نقش داشته می‌توان به ممکن است برای تو هم اتفاق بیفتد، شفت و مردان سول اشاره کرد.