هلمند

معنی کلمه هلمند در لغت نامه دهخدا

هلمند.[ هَِ م َ ] ( اِخ ) سیستان. ( یادداشت مؤلف ). در متون اوستایی بدین صورت آمده است. رجوع به هیرمند شود.

معنی کلمه هلمند در فرهنگ فارسی

هیلمند
سیستان در متون اوستایی بدین صورت آمده است

جملاتی از کاربرد کلمه هلمند

گروهی از براهویی‌های نیمه‌ساکن در مسیر رود هلمند (هیرمند) از چهار برجک به طرف مشرق تا شُراوَک و نُوشْکی مسکن‌گزیده‌اند. اینان طول سال را در شراوک زندگی‌می‌کنند و شماری از آن‌ها زمستان را در رودبار و هلمند سفلی می‌گذرانند.
دانشگاه بست در سال ۱۳۹۱ در شهر لشکرگاه استان هلمند تأسیس شد.
اسدالله وفا (زادهٔ قندهار) سیاستمدار اهل افغانستان است. وی به عنوان والی در چندین ولایت‌های افغانستان مشغول به کار بوده‌است. از جمله ولایت‌هایی که او والی بوده ولایت پکتیا، کنر، هلمند را می‌توان برشمرد.
داد محمد خان متولد ۱۳۳۵ از ولایت هلمند افغانستان است. وی دارای مدرک تحصیلی بکلوریا/دیپلم است.
این برنامه در سال ۱۹۷۹ با حمله ارتش سرخ رها شد. امروزه همان شبکه کانال‌ها که برای آبیاری کشتزارهای گیاهان خوردنی طراحی شده‌است، برای کشت خشخاش استفاده می‌شود و به این خاطر هلمند تبدیل به بزرگترین ولایت تولید تریاک در افغانستان شده است.
این حمله با یک ماشین مملو از مواد انفجاری در برابر شعبه «کابل بانک نو» در شهر لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند افغانستان واقع شد که همزمان با مراجعه شمار زیادی از کارمندان دولت به این بانک بود. این شعبه از بانک ماه فوریه ۲۰۱۷ نیز هدف حمله قرار گرفته بود و طالبان در آنزمان مسئولیت آن حمله که حدود سی کشته و زخمی برجای گذاشته بود را برعهده گرفت.
هیرمند از جنوب باختری کابل پس از پیوستن به رودخانهٔ دیگری به نام ارغنداب از شمال غربی قندهار گذشته و وارد دشت مارگو می‌شود. این رودخانه، در محل بند کمال‌خان واقع در خاک افغانستان تغییر مسیر داده و به شمال منحرف می‌گردد و در بند کهک واقع در ۳۶ کیلومتری جنوب خاوری زابل وارد دریاچهٔ هامون می‌شود. دریای هلمند بعد از عبور از «شیلهٔ چرخ» در نزدیک سیاه دک و با سیرآب کردن ولسوالی‌های «کنگ» و «چخانسور» به سوی هامون پوزک در جهیل سیستان سیر کرده در موقع توفانی سال که آب هلمند بالا می‌رود، هامون پوزک و هامون هلمند پرشده به هامون صابری می‌ریزند (در کنار مرکز ولسوالی چخانسور دریای خاشرود نیز به هامون پوزک می‌ریزد و در منطقهٔ شند معصوم خان دریای «خسپاس» که گاه سیل می‌کند نیز به هامون پوزک وصل می‌شود.
دایکندی یکی از ۳۴ ولایت افغانستان است که به مرکزیت نیلی در مرکز افغانستان موقعیت دارد. دایکندی با ولایات بامیان، غور، غزنی، ارزگان و هلمند متصل است. پهناوری دایکندی، ۱۸۰۸۸ می‌باشد و ۲۴۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این ولایت بخشی بزرگی از هزارستان است که ساکنان آن هزاره و عمدتاً از قبیله دایکندی است.
وقتی افغانستان از جنگ‌های تنظیمی و سیطره طالبان رهایی می‌یابد، میرجان برای اولین بار به کابل می‌رود. او برای یک آژانس خبری از نبرد انگلیس‌ها در هلمند و تریاک‌رزارهای جنوبی گزارش تهیه می‌کند. در بحبوحه نخستین انتخابات در تاریخ کشور از ارزگان می‌نویسد: «تنها ولایتی که هیچ نامزد زن ندارد.» این گزارش باعث می‌شود با دختری بنام مرجان آشنا شود. مرجان تنها با عمه پیرش در عمارتی اعیانی زندگی می‌کند.
رود کابل یا دریای کابل (پشتو: کابل سیند؛ سانسکریت: कुभा) رودی است به طول ۷۰۰ کیلومتر که از ناحیۀ دره‌های سرچشمه واقع در کوه‌های هندوکش شروع می‌شود و در درۀ اونی کوه پغمان از رود هلمند جدا شده، جلگۀ میدان را آبیاری نموده از ولسوالی چهارده، وارد شهر کابل می‌شود. این رود در چهلستون با رود پغمان و در شینه به رود لوگر و پس از آن در جلگۀ سروبی به رود پنجشیر ملحق می‌شود و به جلگۀ جلال‌آباد سرازیر می‌شود.