هفتگل

معنی کلمه هفتگل در لغت نامه دهخدا

هفتگل. [ هََ گ ِ ] ( اِخ ) نام یکی از بخشهای شهرستان اهواز است که میان بخش های رامهرمز و باغ ملک قرار گرفته است. چاههای نفت این منطقه قابل ملاحظه است و دومین منطقه نفت خیز ایران به شمار میرود. از 24 چاه نفت این منطقه سالیانه بالغ بر ده میلیون تن نفت استخراج می شود.شامل سه دهستان نفت سفید، مکاوند و حومه است که روی هم 22 قریه و قریب یازده هزار سکنه دارد. مرکز بخش ، شهر کوچک هفتگل است. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 6 ).
هفتگل. [ هََ گ ِ ] ( اِخ ) قصبه مرکزی بخش هفتگل از شهرستان اهواز که تا اهواز 90 هزار گز فاصله دارد. هوای آن گرم است و آب آن به وسیله لوله از رودخانه زرد تأمین می شود. ساکنان از طایفه بختیاری و قشقائی هستند و بیشتر در استخدام شرکت نفت اند. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 6 ).

معنی کلمه هفتگل در فرهنگ فارسی

۱ - نام یکی از بخشهای شهرستان اهواز . این بخش از شمال به بخش رامهرمز و از جنوب و باختر نیز به بخش رامهرمز محدود است . اراضی این بخش گچی است و برای زراعت خوب نیست و هوای آن گرمسیر است . ولی چاههای نفت آن قابل ملاحظه است که می توان آنرا دومین منطقه نفت خیز ایران دانست . این بخش از ۳ دهستان که ۲۲ ده دارد و سکنه آن ۱۱٠٠٠ تن میباشد تشکیل شده است . آب آشامیدنی بخش از آب لوله شرکت ملی نفت و رودخانه تامین میگردد. محصول دهستان غلات دیمی است . اغلب مردم کارگر شرکت نفت میباشند ۲ - مرکز بخش شهر کوچک هفتگل است که در ۹٠ کیلومتری شمال خاوری اهواز واقع شده است . هوای قصبه گرمسیر و آب از رودخانه زرد بوسیله لوله تامین میشود . ساکنین از طایفه بختیاری و قشقائی بوده و اغلب کارگر شرکت نفت میباشند و سکنه آن در حدود ۷۶۹۳ تن میباشد .

معنی کلمه هفتگل در دانشنامه آزاد فارسی

هَفْتْگِل
شهری در استان خوزستان، شهرستان رامهرمز، و مرکز اداری بخش هفتگِل. با ارتفاع ۲۹۰متر، در سرزمینی تپه ماهوری، در ۸۲ کیلومتری شرق شمالی اهواز و ۲۰ کیلومتری شمال غربی رامهرمز، سر راه اهواز به مسجدسلیمان قرار دارد. اقلیم این شهر گرم و نیمه خشک و جمعیت آن ۱۵,۲۶۱ نفر است (۱۳۸۵). نام آن احتمالاً از هفت کل به معنای هفت تپۀ سنگی گرفته شده است و گویش صحیح آن هَفتکَل است، ولی به هَفتگِل معروف شده است.

جملاتی از کاربرد کلمه هفتگل

ده کوچکی از دهستان رود زرد است که در بخش جانکی گرمسیر شهرستان اهواز و ۲۰ هزارگزی باختر باغ و ملک و ۴ هزارگزی شمال راه اتومبیل رو باغ ملک به هفتگل واقع است و۲۰ تن سکنه دارد
(ایل بزرگ آقاجری دارای ۱۴ زیر مجموعه می‌باشد که از شمال غرب کشور به منطقهٔ خوزستان مهاجرت و در بهبهان، آقاجری و هفتگل سکنا گزیدند)
طغیان رود جّراحی تالاب‌های بزرگی، در محل به نام هور، در دشت شادگان ایجاد می‌کند. میانگین آبدهی (دبی) سالانۀ آن ۱/۶۵۰ میلیون متر مکعب در ایستگاه مشراگه است. مساحت حوضۀ آبریز جراحی ۲۴۵ کیلومتر مربع است که حدود ۱۰/۹۱۰ کیلومتر مربع آن را اراضی بلند کوهستانی و ۱۲/۳۲۵ کیلومتر آن را اراضی کوهپایه‌ای و دشتی تشکیل می‌دهند. بهبهان، رامهرمز، رامشیر، هفتگل و باغ‌ملک از شهرهای مهم این حوضه به شمار می‌روند.