هفت یک

معنی کلمه هفت یک در لغت نامه دهخدا

هفت یک. [ هََ ی َ / ی ِ ] ( اِ مرکب ) یکی از هفت بخش چیزی. سبع. ( یادداشت مؤلف ).

جملاتی از کاربرد کلمه هفت یک

و گوشت مردار حرام کرد بر ایشان خوردن و نکاح مادر و خواهر و برادرزاده حرام بود و کابین زن از چهارصد درم گذشتن حرام کرد و هفت یک بخواست از خواسته‌های ایشان و از دسترنجشان همچنین و آن ملت بر مغان تباه کرد.
باز می‌دیدم که می‌شد هفت یک می‌شکافد نور او جیب فلک
هدف از این نشست‌ها در آغاز مشورت دربارهٔ مسائل روز و راهبردهای اقتصادی جهان بود. شرکت‌کنندگان در اولین اجلاس، سران کشورهای فرانسه، آلمان، بریتانیا، ایتالیا، ژاپن و آمریکا بودند. اولین کنفرانس این شش کشور که در قصر رامبولیه در پاریس برگزار شد بسیار غیررسمی بود. در ضمن گفتگوهای شبانه در کنار شومینه، سبب شد که سران کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس به مزیت‌های تبادل نظر مستقیم دربارهٔ مسائل مهم پی بردند. اجلاس گروه هفت یک نهاد بین‌المللی نیست. از دیگر سو گروه هفت فاقد سازمان مدیریتی است و قطعنامه‌های اجلاس گروه هفت از پشتیبانی نهادهای بین الملی برخوردار نیست. اجلاس سالانه همیشه از سوی کشور میزبان سازماندهی می‌شوند و کشور میزبان ریاست اجلاس را بر عهده می‌گیرد.
ماه دو هفته گرچه هست تمام از جمال تو هفت یک نبود
و گوشت مردار حرام کرد بر ایشان خوردن و نکاح مادر و خواهر و برادرزاده حرام بود و کابین زن از چهارصد درم گذشتن حرام کرد و هفت یک بخواست از خواسته‌های ایشان و از دسترنجشان همچنین و آن ملت بر مغان تباه کرد. پس مؤبدان پیش ابومسلم آمدند و از به‌آفرید شکایت کردند و گفتند که دین بر شما و بر ما تباه کرد. پس ابومسلم مر به‌آفرید را بگرفت و بردار کرد و قومی را که بدو گرویده بودند بکشت…»
هفت بیت تو درین گفته کمال هریک از معنی هر هفت یک است
۷- خط هفت یک خط درون‌شهری به طول ۲۷ کیلومتر (۲۲٫۵ کیلومتر فعال) با ۲۴ ایستگاه (۲۱ ایستگاه فعال) است. این خط که عمیق‌ترین خط مترو تهران است در حال حاضر از ایستگاه بسیج در تقاطع بزرگراه شهید محلاتی و بسیج آغاز شده و به ایستگاه میدان کتاب واقع در میدان کتاب می‌رسد. تاکنون ایستگاه‌های بهره‌برداری شده این خط عبارتند از: بسیج، آهنگ، چهل تن دولاب، شهدای هفده شهریور، میدان قیام، مولوی، میدان محمدیه، مهدیه، هلال احمر، بریانک، کمیل، رودکی، شهید نواب صفوی، توحید، مدافعان سلامت، دانشگاه تربیت مدرس (پل گیشا - پل نصر)، بوستان گفتگو، برج میلاد تهران، میدان صنعت، شهید دادمان و میدان کتاب.
ایستگاه تنگ هفت یک روستا و ایستگاه راه‌آهن در ایران است که در دهستان تنگ هفت شهرستان خرم‌آباد در استان لرستان در واقع شده‌است.
چار و پنج است و هفت یک قالب یک ز جان گشت چون جهان از رب