هفت لوح

معنی کلمه هفت لوح در لغت نامه دهخدا

هفت لوح. [ هََ ل َ / لُو ] ( اِ مرکب ) هفت زمین. هفت طبقه خاک :
نقش این هفت لوح چارسرشت
زابتدا جز یکی قلم ننبشت.نظامی.

معنی کلمه هفت لوح در فرهنگ فارسی

هفت زمین هفت طبقه خاک

جملاتی از کاربرد کلمه هفت لوح

انتشارات قدیانی یک مرکز نشر خصوصی است که از سال ۱۳۵۵ هجری خورشیدی شروع به کار کرده‌است. نادر قدیانی صاحب امتیاز نشر قدیانی است. این انتشارات با چاپ و نشر ۱۷۰۰ کتاب برای کودکان و نوجوان بهترین ناشر کتاب‌های کودک و نوجوان است که موفق به کسب هفت لوح ناشر نمونه کشوری شده‌است. از جمله جوائز این مرکز نشر می‌توان به دریافت جوایز بهترین کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در ۴۲ عنوان و ۲۰ مجموعه اشاره کرد.
۲. نقش برجسته‌های گلی با نقوش پیچیده‌تر و فرورفتگی و برجستگی بیشتر که در قالب هفت لوح مستطیل شکل در بالای اسپر ایوان جنوبی دیده می‌شوند.
قوانینی که یهوه برای اسرائیلیان تعیین کرد بر روی لوح‌های سنگی حک شده بود. حک قانون بر روی سنگ امری رایج در شهرهای خاورمیانه باستان بوده‌است و باستان‌شناسان حداقل هفت لوح را بازیابی کرده‌اند. قدیمی‌ترین اثر کشف شده لوحی سومری از ۲٬۲۰۰ سال قبل از میلاد و معروف‌ترین قانون حمورابی، از حمورابی پادشاه بابل در قرن ۱۸ قبل از میلاد، است. قوانینی که یهوه از طریق موسی به اسرائیلیان منتقل کرد باید در همین چارچوب قرار داده شود. از نظر محتوایی نیز موارد ذکر شده با یکدیگر نزدیکی دارند:
موزه بریتانیا در سال ۲۰۱۱ میلادی، ۱۰۰ لوح گراوور (طرح‌ها و الگوهای سیاه و سفید پابلو پیکاسو) از مجموعه ولار را خریداری کرد. موزه بریتانیا پیش از این خرید، تنها هفت لوح گراوور از پابلو پیکاسو را که در سال ۱۹۷۹ خریداری کرده‌بود، در اختیار داشت.