هفت روزه

معنی کلمه هفت روزه در لغت نامه دهخدا

هفت روزه. [هََ زَ / زِ ] ( ص نسبی ) آنچه هفت روز مانده باشد.

معنی کلمه هفت روزه در فرهنگ فارسی

(اسم ) ۱- آنکه یا آنچه هفت روز دوام کند. ۲- آنچه که مدتی اندک بپاید : (( نی دولت دنیابستم می ارزد نی لذت مستیش الم می ارزد نه هفت هزارساله شادی جهان این محنت هفت روزغم می ارزد. ) ) (حافظ )

جملاتی از کاربرد کلمه هفت روزه

در اواخر سال ۱۳۸۹ هم‌زمان با سالگرد واقعه عاشورای خبری مبنی بر تأیید این حکم و احضار وی به اوین برای سپری نمودن دوران محکومیتش منتشر گردید. در بهمن ۹۱ نامبرده پس از تهدید و فشار و اقدام به جلب نیروی‌های امنیتی، برای سپری نمودن دوران محکومیت خویش، خود را به اوین معرفی نمود. در مهر ۹۲ وی به همراه ۳ تن از زندانیان در پی موافقت مرخصی هفت روزه دادستانی، آزاد گردید.
پیلونفریت نسبت به عفونت مثانه ساده و با استفاده از دوره طولانی‌تر آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی یا آنتی‌بیوتیک‌های داخل وریدی به‌صورت بهتری درمان می‌شود. به‌طور معمول در نواحی که میزان مقاومت کمتر از ۱۰٪ است، یک دوره هفت روزه مصرف فلوروکینولون خوراکی سیپروفلوکساسین مورد استفاده قرار می‌گیرد.اگر میزان مقاومت برخی نواحی بیش از ۱۰٪ باشد، اغلب یک دوز داخل وریدی سفتریاکسون تجویز می‌شود. ممکن است لازم باشد کسانی که علائم شدیدتری دارند، در بیمارستان بستری شوند تا به‌طور مداوم آنتی‌بیوتیک دریافت کنند. اگر علائم پس از دو یا سه روز از شروع درمان بهبود پیدا نکند، ممکن است عوارضی نظیر انسداد ادراری ناشی از سنگ کلیه در نظر گرفته شود.
سامنر در آغاز دوران نظامی‌گری خود در جنگ شاهین سیاه حضور یافت. او در جنگ آمریکا و مکزیک در مرزهای غربی و سپس با آغاز جنگ داخلی آمریکا در جبهه شرقی شرکت کرد. سامنر فرمانده لشکر دوم ارتش پوتوماک بود که در عملیات شبه جزیره، نبرد هفت روزه و اردوکشی میرلند شرکت داشت.
در طول تابستان ۱۹۲۹، هفته‌های کاری پنج روزه در کارخانه‌ها، ادارات دولتی و شرکت‌های تجاری مورد استفاده قرار گرفت، اما در مزارع جمعی اجرا نشد. یکی از پنج روز به طور اتفاقی به هر کارگر به‌عنوان روز استراحت اختصاص داده شد، بدون این‌که روزهای استراحت اعضای خانواده یا دوستان آن‌ها درنظر گرفته شود. تقویم شوروی و هفته پنج روزه تنها برای برنامه ریزی کار استفاده می‌شد و برای همه اهداف دیگر، هفته هفت روزه و تقویم میلادی استفاده می‌شد.
نه هفت هزار ساله شادی جهان این محنت هفت روزه غم می‌ارزد
در ۲۷ ژوئن ۱۹۴۰ هفته‌های کاری پنج و شش روزه کنار گذاشته شدند و هفته‌های کاری هفت روزه جایگزین آن‌ها شد.