هفت بند

معنی کلمه هفت بند در لغت نامه دهخدا

هفت بند. [ هََ ب َ ] ( اِ مرکب ) گیاهی است از رده گندم سیاه از تیره توشک ها که خزنده است و به عنوان مدربه کار میرود. ( از گیاه شناسی گل گلاب ص 273 ). || نیز کنایت از دنیا و هفت اقلیم است :
ز خود بگذر که با این چارپیوند
نشاید رست از این هفت آهنین بند.نظامی.

معنی کلمه هفت بند در فرهنگ فارسی

(اسم ) گیاهی ازتیر. ترشک هاکه علفی ویک سالهاست . برخی گونه های آن دارای ساق. بالاروندهمیباشند برگهایش متناوب وگلهایش کوچک وصورتی ومنفردند. این گیاه بحالت وحشی دراکثر مزارع وراضی بایرواماکن مساعداغلب نقاط زمین منجملهایران میروید گیاهی است که خاصیت ضداسهال واسهال خونی داردو قابض است . دراستعمال خارجی جهت مداوای زخمها ازکوبید. برگهایش شبط الغول علف هفت بند عصی الراعی ضدپیوند سرخ مرز سرخ مرد.

جملاتی از کاربرد کلمه هفت بند

خورشید یشت نام یشت ششم در کتاب اوستا است که به ستایش خورشید ایزد می‌پردازد. خورشید در زبان اوستایی هئور خشَئتَ می‌باشد که در گاهان زرتشت تنها به صورت هَئور آمده است. این یشت را خیر یشت هم نامیده‌اند و در تفسیرهای پهلوی از آن به خور یشت یاد شده‌است. خورشید یشت دارای هفت بند است.
نفس حسی ز هفت بند بجست عقل انسان ز چار میخ برست
صد طایفهٔ هفت بند گفتند وان در به هزار نوع سفتند
طرح قرارداد شامل هفت بند بود که به مشروح عملیات خروج و نحوه مشارکت در حوزه‌های نفتی شرکت مختلط نفت ایران و شوروی اشاره داشت. این طرح به صورت ابلاغیه مشترک در همان تاریخ، یعنی پانزدهم فروردین ۱۳۲۵ از طرف قوام نخست‌وزیر و سادچیکف تنظیم و هر یک ضمن نامه‌ای طرح مزبور را به یکدیگر ابلاغ کردند.
دم چه در هفت بند نای دمید شرح هر هفت بطن قرآن کرد